Kétségtelenül a Forma-1 és összességében a formaautózás egyik, ha nem a legnagyobb biztonsági vívmánya, de Csou Kuan-jü silverstone-i bukása azt is megmutatta, hogy nem lehet mindig a glóriában bízni, ha egy pilóta élete a tét.
Noha a glória 2018-as bevezetése óta történt halálos baleset a pilóta fejét védő szerkezettel felszerelt autóban, az idén nyáron ismét bizonyítást nyert, hogy mekkora szüksége van az autósportnak erre, a kezdetben nagyon sokak által a pokolba kívánt vívmányra.
„Megértem, hogy nagyon fontos a biztonság, amin dolgoznunk kell, de nem ez a megoldás” – nyilatkozta négy évvel ezelőtt a glóriát annak kötelezővé tétele előtt az F1 történetének legrosszabb változtatásának nevező Lewis Hamilton, de az azóta szintén világbajnokká váló Max Verstappen is ellenezte a sokak szerint ronda eszközt. „Bizonyos mértékű kockázatnak lennie kell. Javíthatunk az autó biztonságán, de nem kell ez az izé a tetejére. Nem csak a kinézete miatt, de nem gondolom, hogy szükséges lenne” – vélekedett a holland.
Erről az “izéről” viszont azóta kiderült, hogy bizony életeket ment, és ha nem lenne, könnyen lehet, hogy Verstappenre most sokan a Lewis Hamilton halálát, de legalábbis súlyos sérülését okozó pilótaként tekintenének, és az idén nem Charles Leclerc-rel vívna – egyre egyoldalúbb – harcot a világbajnoki címért.
Another hugely dramatic moment in the Verstappen/Hamilton title battle 💥😮#ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/P4J4bN6wX2
— Formula 1 (@F1) September 12, 2021
Tavaly Monzában a glória volt az oka, hogy Hamiltonnak nem lett komolyabb baja
Tavaly ugyanis Hamiltont is megóvta a glória, amikor Verstappen ráparkolt az autója tetejére az Olasz Nagydíjon, négy évvel ezelőtt Spában pedig Charles Leclerc mondhatott köszönetet az FIA-nak és az együléses versenyautók biztonságosabbá tételében kulcsszerepet játszó, 2019 márciusában tragikus hirtelenséggel elhunyt Charlie Whitingnak, miután Fernando Alonso McLarenje a fejének telibe találása nélkül szánkázott át az Alfa Romeóján.
De nem csak az F1-ben tette a dolgát a titániumból készült, egy 20 kg-s kerék 225 km/h-val történő becsapódásának is ellenálló eszköz, hanem az alsóbb kategóriákban is (többek között az F2, F3 és F4 is használja), ráadásul nem is kellett sokat várni arra, hogy bizonyítson: rögtön a glória megjelenése után néhány hónappal, a 2018-as F2-es szezon harmadik fordulóján a japán Makino Tadaszuke úszott meg potenciálisan halálos kimenetelű balesetet, mert honfitársa, Fukuzumi Nirei autójának súlyát a saját feje helyett a glória viselte el.
Sajnos a 2019-es Belga Nagydíj F2-es főfutamán Anthoine Hubert-en a glória sem segíthetett, hiszen Juan Manuel Correa oldalról találta telibe a francia versenyző védőfalról visszapattanó autóját, de egy héttel később, Monzában ismét életet mentett, méghozzá a Forma-3-ban versenyző Alexander Peroniét. Az ausztrál pilóta autóját egy meglazult – egyébként azóta egyre többet kritizált – hurka kerékvető dobta meg úgy, hogy jó néhány levegőben bemutatott forduló után fejjel lefelé esett rá a szalagkorlátra. Peroni a saját lábán szállt ki…
We are all extremely relieved that Alex Peroni walked away from this crash during Race 1 in Monza.
He is currently under medical observation.#ItalianGP 🇮🇹 #F3 pic.twitter.com/UdlcFSIqBH
— Formula 3 (@FIAFormula3) September 7, 2019
Peroni hatalmas bukása
És persze az sem lehet véletlen, hogy a glória megjelenése óta minden évre jut legalább egy, de rendszerint több olyan baleset, amelynek szerencsés végkimenetelében elévülhetetlen érdeme van az eszköznek. 2020-ban Romain Grosjean horrorisztikus bahreini bukása volt a glória létjogosultságának legnagyobb bizonyítója, amellyel kapcsolatban talán a tűz és a francia pilóta akaratereje maradt meg a legtöbbekben, amivel kiszabadította magát az oldalára borult, korlát mögé szorult roncsból.
Azt viszont már sokan elfelejtik, hogy Grosjean nagy valószínűséggel bennégett volna a Haasban, ha nincs a glória – miután minimum az eszméletét elveszítette volna, ha nem rosszabb –, amely a becsapódás során konzervnyitóként hajlította ketté a szalagkorlátot a pilóta feje előtt. Néhány évvel korábban ez a feladat még Grosjean bukósisakjára hárult volna, amely ugyan óriási erőhatásokat képes kiállni, a versenyző feje akkor sem arra “lett kitalálva”, hogy 192 km/h-s sebességgel szalagkorlátokat nyisson meg.
Amikor pedig már kezdett halványodni a bahreini horror emléke, az idén júliusban újabb emlékeztetőt kaptunk arról, hogy bármennyire is szokott már hozzá a szemünk a glória látványához, és bármennyire is csendesedtek el a kritikák, a szerkezet nem vált haszontalanná, hanem csendben teszi a dolgát.
A heart-stopping moment on Lap 1 in Bahrain
We are all incredibly grateful that @RGrosjean walked away from this incident#BahrainGP 🇧🇭 #F1 pic.twitter.com/6ZztuxOLhw
— Formula 1 (@F1) November 29, 2020
Grosjean alighanem bennégett volna az autóban, ha nincs a glória
Előbb a nagy-britanniai F1-es hétvége F2-es főfutamán történtek mutatták meg, hogy alighanem ismét gyászba borulhatott volna a teljes paddock, ha a magyar kötődésű Roy Nissany autóján nincs ott “az izé.” Az izraeli versenyző saját maga alatt vágta a fát, amikor a bukótérből visszatérve leszorította a pályáról az őt támadó Dennis Haugert, akinek az autója ettől irányíthatatlanná vált, majd a hurka kerékvető által megdobva oldalról Nissany autójába, azaz pontosabban annak glóriájába csapódott. Belegondolni is borzasztó, hogy mi lett volna a végkifejlet, ha ez a baleset mondjuk 5 évvel ezelőtt történik.
Ezzel azonban még nem zárult le a „biztonsági erődemonstráció”, az F1-es futamon ugyanis jött Csou Kuan-jü fejtetőn csúszása és védőkorlát mögé repülése. A kínai pilóta karcolás nélkül megúszta az esetet, ami után a közösségi médiában üzent, és jelentette ki, hogy a glória mentette őt meg. Noha az F1 és az FIA hivatalos vizsgálata a baleset kapcsán még nem zárult le, azt már tudjuk, hogy az Alfa Romeo bukókerete (a pilóta feje mögött, annál magasabban található rész) már a célegyenes aszfaltján – amelyen egyébként 4-5 cm mély nyomot hagyott – teljesen megadta magát, azaz, ha nincs a glória, Csou a bukósisakján csúszott volna 200 km/h-s sebességgel.
Today was a reminder that F1 remains a high-speed, high-risk sport that is always right on the edge.
We are so thankful to the advances in safety that mean both Zhou Guanyu and Alex Albon are safe and well. pic.twitter.com/BJ8PPDG2av
— Formula 1 (@F1) July 3, 2022
Csou silverstone-i fejreállása
Frédéric Vasseur, az Alfa Romeo csapatfőnöke utólag elmondta, nagyjából kétszer akkora erőhatás érte a bukókeretet, mint amekkorát a kötelező töréstesztek során el kell viselnie, ami mindenképpen kérdéseket vet fel, hiszen hiába van ott a glória, azért nem lehet mindent egy lapra feltenni. Az FIA pedig nem is tesz, a RacingNews365.com ugyanis úgy tudja, hogy a 2023-as szezontól egy sor biztonsági változtatást eszközölnek, a csapatok pedig már bele is egyeztek a töréstesztek szigorúbbá tételébe.
Mindez jól mutatja azt is, hogy nincs 100%-os biztonság, hiszen mi van akkor, ha valamilyen oknál fogva a glória is csődöt mond, és a bukókeretnek kell ellátni azt a feladatot, amit a fejvédő megjelenése előtt is ellátott. Vagy mi lett volna, ha Csou autója oldalára borulva, a kínai pilótát csapdába ejtő kerítés és a szalagkorlát közé szorulva kigyullad… Ezek mind olyan kérdések, amelyekre választ kell adnia az FIA-nak, mert hiába van negyedik éve használatban egy olyan “izé” a főbb formaautós sorozatokban, ami időről időre megmenti valakinek az életét, a veszély mindig ott leselkedik a következő kanyarban. És valószínűleg mindig ott is fog.