back to top
2024. december 18. 05:53

KezdőlapF1Megjelenése óta minden évben életet mentett “az izé”, de ettől még hiba...

Megjelenése óta minden évben életet mentett “az izé”, de ettől még hiba lenne elhinni, hogy elmúlt a veszély

-

Kétségtelenül a Forma-1 és összességében a formaautózás egyik, ha nem a legnagyobb biztonsági vívmánya, de Csou Kuan-jü silverstone-i bukása azt is megmutatta, hogy nem lehet mindig a glóriában bízni, ha egy pilóta élete a tét.

Noha a glória 2018-as bevezetése óta történt halálos baleset a pilóta fejét védő szerkezettel felszerelt autóban, az idén nyáron ismét bizonyítást nyert, hogy mekkora szüksége van az autósportnak erre, a kezdetben nagyon sokak által a pokolba kívánt vívmányra. 

„Megértem, hogy nagyon fontos a biztonság, amin dolgoznunk kell, de nem ez a megoldás” – nyilatkozta négy évvel ezelőtt a glóriát annak kötelezővé tétele előtt az F1 történetének legrosszabb változtatásának nevező Lewis Hamilton, de az azóta szintén világbajnokká váló Max Verstappen is ellenezte a sokak szerint ronda eszközt. „Bizonyos mértékű kockázatnak lennie kell. Javíthatunk az autó biztonságán, de nem kell ez az izé a tetejére. Nem csak a kinézete miatt, de nem gondolom, hogy szükséges lenne” – vélekedett a holland.

Erről az “izéről” viszont azóta kiderült, hogy bizony életeket ment, és ha nem lenne, könnyen lehet, hogy Verstappenre most sokan a Lewis Hamilton halálát, de legalábbis súlyos sérülését okozó pilótaként tekintenének, és az idén nem Charles Leclerc-rel vívna – egyre egyoldalúbb – harcot a világbajnoki címért.

Tavaly Monzában a glória volt az oka, hogy Hamiltonnak nem lett komolyabb baja

Tavaly ugyanis Hamiltont is megóvta a glória, amikor Verstappen ráparkolt az autója tetejére az Olasz Nagydíjon, négy évvel ezelőtt Spában pedig Charles Leclerc mondhatott köszönetet az FIA-nak és az együléses versenyautók biztonságosabbá tételében kulcsszerepet játszó, 2019 márciusában tragikus hirtelenséggel elhunyt Charlie Whitingnak, miután Fernando Alonso McLarenje a fejének telibe találása nélkül szánkázott át az Alfa Romeóján.

De nem csak az F1-ben tette a dolgát a titániumból készült, egy 20 kg-s kerék 225 km/h-val történő becsapódásának is ellenálló eszköz, hanem az alsóbb kategóriákban is (többek között az F2, F3 és F4 is használja), ráadásul nem is kellett sokat várni arra, hogy bizonyítson: rögtön a glória megjelenése után néhány hónappal, a 2018-as F2-es szezon harmadik fordulóján a japán Makino Tadaszuke úszott meg potenciálisan halálos kimenetelű balesetet, mert honfitársa, Fukuzumi Nirei autójának súlyát a saját feje helyett a glória viselte el.

Sajnos a 2019-es Belga Nagydíj F2-es főfutamán Anthoine Hubert-en a glória sem segíthetett, hiszen Juan Manuel Correa oldalról találta telibe a francia versenyző védőfalról visszapattanó autóját, de egy héttel később, Monzában ismét életet mentett, méghozzá a Forma-3-ban versenyző Alexander Peroniét. Az ausztrál pilóta autóját egy meglazult – egyébként azóta egyre többet kritizált – hurka kerékvető dobta meg úgy, hogy jó néhány levegőben bemutatott forduló után fejjel lefelé esett rá a szalagkorlátra. Peroni a saját lábán szállt ki…

Peroni hatalmas bukása

És persze az sem lehet véletlen, hogy a glória megjelenése óta minden évre jut legalább egy, de rendszerint több olyan baleset, amelynek szerencsés végkimenetelében elévülhetetlen érdeme van az eszköznek. 2020-ban Romain Grosjean horrorisztikus bahreini bukása volt a glória létjogosultságának legnagyobb bizonyítója, amellyel kapcsolatban talán a tűz és a francia pilóta akaratereje maradt meg a legtöbbekben, amivel kiszabadította magát az oldalára borult, korlát mögé szorult roncsból.

Azt viszont már sokan elfelejtik, hogy Grosjean nagy valószínűséggel bennégett volna a Haasban, ha nincs a glória – miután minimum az eszméletét elveszítette volna, ha nem rosszabb –, amely a becsapódás során konzervnyitóként hajlította ketté a szalagkorlátot a pilóta feje előtt. Néhány évvel korábban ez a feladat még Grosjean bukósisakjára hárult volna, amely ugyan óriási erőhatásokat képes kiállni, a versenyző feje akkor sem arra “lett kitalálva”, hogy 192 km/h-s sebességgel szalagkorlátokat nyisson meg. 

Amikor pedig már kezdett halványodni a bahreini horror emléke, az idén júliusban újabb emlékeztetőt kaptunk arról, hogy bármennyire is szokott már hozzá a szemünk a glória látványához, és bármennyire is csendesedtek el a kritikák, a szerkezet nem vált haszontalanná, hanem csendben teszi a dolgát. 

Grosjean alighanem bennégett volna az autóban, ha nincs a glória

Előbb a nagy-britanniai F1-es hétvége F2-es főfutamán történtek mutatták meg, hogy alighanem ismét gyászba borulhatott volna a teljes paddock, ha a magyar kötődésű Roy Nissany autóján nincs ott “az izé.” Az izraeli versenyző saját maga alatt vágta a fát, amikor a bukótérből visszatérve leszorította a pályáról az őt támadó Dennis Haugert, akinek az autója ettől irányíthatatlanná vált, majd a hurka kerékvető által megdobva oldalról Nissany autójába, azaz pontosabban annak glóriájába csapódott. Belegondolni is borzasztó, hogy mi lett volna a végkifejlet, ha ez a baleset mondjuk 5 évvel ezelőtt történik.

Ezzel azonban még nem zárult le a „biztonsági erődemonstráció”, az F1-es futamon ugyanis jött Csou Kuan-jü fejtetőn csúszása és védőkorlát mögé repülése. A kínai pilóta karcolás nélkül megúszta az esetet, ami után a közösségi médiában üzent, és jelentette ki, hogy a glória mentette őt meg. Noha az F1 és az FIA hivatalos vizsgálata a baleset kapcsán még nem zárult le, azt már tudjuk, hogy az Alfa Romeo bukókerete (a pilóta feje mögött, annál magasabban található rész) már a célegyenes aszfaltján – amelyen egyébként 4-5 cm mély nyomot hagyott – teljesen megadta magát, azaz, ha nincs a glória, Csou a bukósisakján csúszott volna 200 km/h-s sebességgel.

Csou silverstone-i fejreállása

Frédéric Vasseur, az Alfa Romeo csapatfőnöke utólag elmondta, nagyjából kétszer akkora erőhatás érte a bukókeretet, mint amekkorát a kötelező töréstesztek során el kell viselnie, ami mindenképpen kérdéseket vet fel, hiszen hiába van ott a glória, azért nem lehet mindent egy lapra feltenni. Az FIA pedig nem is tesz, a RacingNews365.com ugyanis úgy tudja, hogy a 2023-as szezontól egy sor biztonsági változtatást eszközölnek, a csapatok pedig már bele is egyeztek a töréstesztek szigorúbbá tételébe. 

Mindez jól mutatja azt is, hogy nincs 100%-os biztonság, hiszen mi van akkor, ha valamilyen oknál fogva a glória is csődöt mond, és a bukókeretnek kell ellátni azt a feladatot, amit a fejvédő megjelenése előtt is ellátott. Vagy mi lett volna, ha Csou autója oldalára borulva, a kínai pilótát csapdába ejtő kerítés és a szalagkorlát közé szorulva kigyullad… Ezek mind olyan kérdések, amelyekre választ kell adnia az FIA-nak, mert hiába van negyedik éve használatban egy olyan “izé” a főbb formaautós sorozatokban, ami időről időre megmenti valakinek az életét, a veszély mindig ott leselkedik a következő kanyarban. És valószínűleg mindig ott is fog.

Friss