Charles Leclerc mentális kihívásokról, a Ferrari megbízhatósági és stratégiai gondjairól, illetve saját hibáiról is őszintén nyilatkozott, valamint elmondta, miért bízik benne, hogy javulni fog a jelenleg nem túl rózsás helyzet.
„Akár hullámhegy, akár hullámvölgy, nem volt érzelmek nélküli verseny. Vagy nyertünk, vagy vezettünk, és jött valamilyen probléma, úgyhogy elég sok minden történt a szezon első felében” – összegezte Charles Leclerc az idei évből eddig eltelt időszakot a BBC Sportnak adott interjúban.
Az évet remekül kezdő, az első három versenyből kettőt megnyerő, a harmadik futam után Max Verstappennel szemben 46 pontos előnnyel álló monacói tudja, hogy sem neki, sem a Ferrarinak nem alakult valami fényesen az azóta eltelt időszak, hiszen csak további egy versenyt nyertek, miközben megbízhatósági problémák, valamint stratégiai és vezetői hibák is hátráltatták őket.
„Mindenek előtt csodálatos látni, hogy végre ismét a győzelmekért harcolunk, másfelől viszont nem sikerült maximalizálnunk a bennünk rejlő potenciált, ami nem valami remek dolog. Remélem, hogy még mindig ott a szezon második fele a felzárkózásra, én legalábbis a maximumot fogom nyújtani. Az utóbbi néhány verseny viszont nehéz volt.”
Leclerc jelenleg 80 ponttal van lemaradva a hollandtól, azaz az Ausztrál Nagydíj óta 126 pontot bukott vele szemben. Ebből 32 pontot saját hibájából veszített (Imolában a harmadik helyről csúszott ki és lett hatodik, Franciaországban pedig az élen haladva esett ki), míg kétszer az első helyen autózva romlott el a motorja, háromszor pedig a csapat stratégiai döntésein ment el a győzelme.
„Fogalmazzunk úgy, tudjuk, hogy dolgoznunk kell ezen. Abszolút mindent meg akarunk tenni, hogy minden egyes dologban javuljunk, amit csinálunk. A szezon első felében nyilvánvalóan voltak problémák a stratégiával és a megbízhatósággal, és vezetői hibák is történtek.”
„Ami a megbízhatóságot és stratégiát illeti, elképesztően keményen dolgozunk azon, hogy jobbá váljunk. Egy hiba után mindig pontosan ugyanazon a folyamaton megyünk végig, amely során megpróbáljuk kielemezni, hogy honnan ered a hiba, és miért hoztunk rossz döntést a verseny egy bizonyos pontján. Amint megértettünk egy hibát, továbbléphetünk” – ismertette az ezzel kapcsolatos hozzáállását.
És hogy mi ad neki ekkora magabiztosságot az iránt, hogy jobb lesz a helyzet?
„Az, ahogyan dolgozunk, mert tudom, mennyire kemény volt az utóbbi néhány évben visszajutni oda, ahol vagyunk – utalt arra, hogy a 2022-es év előtt 2019-ben nyertek legutóbb, mielőtt 2020-ban 40 éves mélypontra zuhantak. – Tudom, hogy azért értük el most ezt a szintet, mert két éven át dolgoztunk az autó gyengeségein. Még mindig vannak gyengeségeink, amelyeken dolgoznunk kell, de ha olyan jól tesszük ezt, ahogy az utóbbi két évben más gyengeségeket kezeltünk, akkor magabiztos vagyok azt illetően, hogy le fogjuk küzdeni ezeket.”
Nagyon kemény és őszinte magával
Nem csak az idén, hanem a korábbi években is láthattuk, hogy egy-egy hiba alkalmával Leclerc olykor már az autóban ülve elkezdi kíméletlenül ostorozni saját magát. Éppen ezért elmondása szerint az idén is rosszabbul viselte azokat az eseteket, amikor az ő hibájából nem tudták elérni a várt eredményt.
„Nagyon kemény vagyok magammal, ezért sokkal nehezebb megbirkóznom a saját hibáimmal, mint a csapatéval, noha természetesen egy csapat vagyunk, együtt nyerünk és együtt veszítünk. De mindig keményebb vagyok, amikor én hibázom, ezért aztán a Franciaországban történtek eléggé fájtak. Az imolai eset is fájt egy kicsit, még ha ott nem is veszítettünk annyi pontot, mert vissza tudtam állni a versenybe.”
„De bármikor, amikor kemény időszakon megyek keresztül, ugyanaz a folyamat játszódik le, amit korábban is mondtam. Próbálom kielemezni, hogy mi volt a rossza, ami többnyire mentális eredetű. Például, hogy milyen mentális állapotban voltam a versenynek azon a bizonyos pontján, ami miatt átléptem a határt, és hibáztam. Elég könnyűnek tűnik beszélni róla, de nem mindig könnyű meghatározni, hogy mi járt a fejedben abban a pillanatban. Úgy gondolom, hogy ez az erősségem, és segít, hogy minden hiba után fejlődjek versenyzőként.”
Leclerc-nek az a hitvallása, hogy bármit is csináljon az ember az életben, előbb-utóbb elkerülhetetlenül hibázni fog, ezért ez a folyamat része. A legfontosabb pedig az, hogy miként reagál ezekre. „Minden egyén másképp fog reagálni, én pedig így reagálok. Mindig éreztem az előnyeit annak, ha őszinte vagyok magammal.”
Akadnak, akik például mindig mást, vagy másokat hibáztatnak, és – legalábbis nyilvánosan – nem ismerik be, ha hibáztak. Leclerc nem ilyen.
„Tényleg nem látom, hogy mi értelme lenne rejtegetni ezt. Olykor ráadásul mindenki számára annyira nyilvánvaló, hogy a versenyző követte el a hibát, hogy nem értem a pilótákat, akik próbálják a szélre vagy bármi másra fogni. Persze, olykor az is megeshet, mondjuk 200 balesetből egyszer, hogy valami nagyon furcsa dolog történik. De én egyszerűen csak nem szeretek időt pazarolni a kifogáskeresésre, mert az ember pontosan ilyenkor kezd el időt veszíteni és nem előre menni.”
„Mindez pedig a körülöttem dolgozóknak is jó, mert tudják, hogy bármikor hibázom, nagyon őszinte leszek azzal kapcsolatban, és remélem, hogy ez rájuk is igaz. Így pedig mindenki gyorsabban tanulhat, és a Ferrarinál így megy ez.”
Hogy ez a hozzáállás elég lesz-e a ahhoz, hogy a szezon második felében visszakapaszkodjon Max Verstappenre, nyilván a szerencsén is múlik majd, hiszen normál esetben 80 pontot ledolgozni nem lehet 9 verseny alatt. Az viszont kijelenthető, hogy Leclerc nem fogja feladni.