Csapattársa kíméletlen őszinteséggel beszélt a McLarenről az év végén távozó Daniel Ricciardo problémáiról, amelyek szerinte nem onnan erednek, hogy az autó egyszerűen nem fekszik az ausztrálnak. Sebastian Vettel eközben megvédte a továbbra is a Forma-1-re koncentráló, ám adott esetben az egy éves szabadságot sem kizáró kollégáját.
Lando Norris nem osztja azt a nézetet, hogy a McLaren tavalyi és idei autója egyszerűen nem feküdt Daniel Ricciardónak, aki csupán emiatt nem hozta a várt eredményeket. A 22 esztendős pilóta ezért aztán nem is sajnálkozik azon, hogy csapattársának nem jött össze a mclarenes kaland.
„Nem érzem úgy, hogy együtt kellene érezni bármelyik versenyzővel azért, mert nem tudott olyan jó munkát végezni. Az emberek valószínűleg utálni fognak azért, hogy ezt mondom. Nekem csak a saját munkámra és vezetésemre kell koncentrálnom, az nem az én feladatom, hogy valaki máséra figyeljek. Nem vagyok coach, nem azért vagyok itt, hogy segítsek az ilyen dolgokban, hanem azért, hogy az abszolút legjobbamat nyújtsam és ennyi” – mondta ki kertelés nélkül a pontverseny hetedik helyezettje.
„Nehéz, amikor az emberek elkezdik elvárni, hogy ilyesmit is csináljak és segítsek elmagyarázni ezt, miközben nem igazán ez a helyzet. Sőt, ha néhány éven át nem teljesítek jól, az a karrierem és a Forma-1-es pályafutásom végét is jelentheti” – utalt arra Norris, hogy bárki kerülhet hasonló helyzetbe.
A Ricciardót tavaly és idén is magabiztosan verő brit eloszlatta azt a feltevést is, hogy neki sokkal jobban fekszik a McLaren, mint az ausztrálnak, és elmondta, hogy az idei autó kezdetben valójában a csapattársának feküdt jobban.
„Minden versenyzőnek alkalmazkodnia kell az adott helyzethez, és úgy érzem, hogy nekem is kellett. Ez nem az az autó, amibe csak beleugrottam és máris úgy éreztem, hogy eggyé váltam vele, és pontosan úgy tudok teljesíteni, ahogy akarok. Az év elején Daniel jobban teljesített nálam a szezon előtti teszteken. Úgy tűnt, hogy természetes módon tudja vezetni a kocsit úgy, ahogyan akarja, nekem pedig új vezetési stílust kell elkezdenem megtanulni ahhoz képest, ahogyan az utóbbi néhány évben vezettem.”
„Az egyetlen dolog, amiben az emberek óriásit tévednek, hogy azt gondolják, az autót körém tervezték, vagy jobban illik hozzám, mint hozzá. Ha választhatnék egy bizonyos vezetési stílust és egy autót, ami passzol ehhez, akkor ebből az autóból semmi nem lenne benne. Ennélfogva versenyzőként az a feladatunk, hogy alkalmazkodjunk, és kihozzuk a legtöbbet az autóból. Ez az, amit én teszek, és talán nekem könnyebb ezt tennem, mint Danielnek.”
„Nem tudom, hogy ez-e az oka, de végtére is minden versenyzőnek alkalmazkodnia kell az autóhoz. A jelenlegi kocsi semmilyen szempontból nem olyan, mint amit magamnak terveztem volna, hanem olyan, ami a lehető leggyorsabbra lett megalkotva a szélcsatornában. Amit még szerintem [Ricciardo] bizonyított, hogy a Forma-1 semmilyen szempontból sem könnyű, úgyhogy, elég jó munkát kellett végeznem.”
Norris megpróbálta érzékletesen elmagyarázni, hogy mit ért alkalmazkodás alatt, és mivel gyűlhetett meg a baja Ricciardónak.
„Vannak bizonyos dolgok, amikre az ember számít. Versenyzőként számítasz valamire, amikor elfordítod a kormányt, vagy más dolgot csinálsz. Ilyenkor úgy érzed, pontosan tudnod kell, hogy mi fog történni. De nem mindig ez a helyzet. Olykor kevésbé nyomod a féket, az autó pedig jobban rotál vagy jobban betapad, máskor pedig keményebben fékezel, és ugyanazt csinálja. Olykor ez nagyon zavarbaejtő tud lenni.”
„Egy bizonyos kanyarban bizonyos módon kell vezetned, majd a következőben már máshogy. Nem arról van szó, hogy minden kanyarban pontosan ugyanazt a vezetési stílust kell alkalmaznod, szerintem ez teszi a dolgot annyira nehézzé. Hogy minden olyan kanyarban megtaláljuk a határokat, amelyben bizonyos módon meg kell változtatnod a vezetési stílusodat. Talán Danielnek egyszerűbb lenne ezt elmagyarázni, mert a Renault-tól érkezett, előtte pedig a Red Bullnál volt. De úgy vélem, versenyzőként vannak bizonyos várakozásaid. Amikor ennyire fordítod a kormányt, az autó annyira rotál, majd gázt adsz, és ezt csinálja. És olykor úgy érzed, hogy nincs meg a kapcsolat, mert vártál valamit, és nem igazán azt csinálja. Ezután pedig alkalmazkodnod kell ehhez.”
„Nem rám borították az asztalt. Az utóbbi hónapokban párbeszédet folytattunk, és nem arról volt szó, hogy »Ha nem leszel az első ötben ezen a versenyen, akkor ennyi volt.« Sokkal inkább azt kérdezték, hogy »Mit tehetünk, hogy megpróbáljuk működésre bírni ezt az egészet?« De megértettem, hogy aggodalomra adott okot a helyzet, mert az eredményeim nem voltak azon a szinten, amiről azt gondoltuk, hogy lenniük kellene. Próbáltuk meghatározni a problémákat, de kissé zsákutcába futottunk, ahol úgy éreztük, hogy kimerítettük mindazt, ami elérhető távolságban van. Végül ez vezetett a döntéshez.”
Akár ki is vehet egy évet
Ricciardo előtt jelenleg az Alpine, az Alfa Romeo, a Haas és a Williams áll, mint lehetséges opciók az F1-ben maradásra. Zak Brown, a McLaren vezérigazgatója korábban elmondta, felajánlották az ausztrálnak, hogy versenyezzen náluk az IndyCarban, de Ricciardo jelenleg a Forma-1-re koncentrál, így ez az opció nem érdekelte.
A 33 esztendős versenyző ugyanakkor azt is leszögezte, hogy nem csak kocsikázni akar, így amennyiben nem talál igazán jó lehetőséget, azt sem zárja ki, hogy egy évet kihagy.
„Ha van értelme, akkor igen – felelte arra a kérdésre az FIA csütörtöki sajtótájékoztatóján, hogy megfontolná-e, hogy szabadságra megy. – A karrierem jelenlegi szakaszában ez az egyetlen sorozat, ami érdekel. Az F1 az, amit imádok, és itt látom magam, ha bármivel is versenyzem. De, ha a csillagok együttállása nem lesz kedvező és nem lesz abszolút értelme itt versenyeznem jövőre, és mindez azt jelenti, hogy kivegyek egy kis időt, hogy átértékeljem a dolgokat és ez a helyes döntés, akkor hajlandó leszek ezt tenni.”
„Továbbra is imádom a sportot, és szerintem a csapások ellenére nem veszítettem el az önbizalmamat. Voltak kemény hétvégéink, és az ember olykor nem tud mást tenni, mint kimutatni az érzelmeit, de továbbra is imádom ezt, és versenyképesen akarom csinálni, és a megfelelő helyen akarok lenni. Soha nem mondtam, hogy csak azért akarok vezetni, hogy a mezőnyben legyek. Ha itt vagyok, okkal akarok itt lenni. Hogy a jövőre nézve ez mit jelent, azt még nem tudom, de ha jön egy jó lehetőség, akkor ott akarok lenni.”
Vettel szerint a McLaren a hibás
A Belga Nagydíj csütörtöki sajtónapján természetesen a versenyzőtársak is megszólaltak Ricciardo kudarcba fulladt mclarenes együttműködéséről. A négyszeres világbajnok Sebastian Vettel pedig Norrisszal ellentétben inkább a wokingiakat tette felelőssé azért, hogy így ér véget az ausztrállal közös időszak.
„Talán túlságosan együttérzek a Forma-1-es pilótákkal, de nagyon szomorúan hallottam, hogy mi fog történni Daniellel. Ez nagyon-nagyon nehéz helyzet – mondta Vettel az FIA hivatalos sajtótájékoztatóján. – Szerintem ő továbbra is az egyik legjobb pilóta. Volt szerencsém egy csapatban versenyezni vele, és megtapasztaltam a nem annyira kellemes élményét annak, hogy évekkel ezelőtt elvert. Úgy gondolom, hogy továbbra is nagyon-nagyon sokat adhat a sportnak.”
„Szerintem ebből a szempontból – noha nem ismerem a részleteket – a McLaren elbukott azzal, hogy kihozza a benne rejlő potenciált. Szomorú látni, hogy nehéz helyzetbe hozták, de minden jót kívánok neki. Biztos vagyok benne, hogy végül tündökölni fog a tehetsége és a kvalitásai.”
Max Verstappen, Ricciardo korábbi red bullos csapattársa a Sky Sportsnak nyilatkozva eközben elmondta, megérti a szakítást, mert olykor ez az egyetlen helyes lépés.
„Olykor egy autó nem fekszik a vezetési stílusodnak, ami nagyon nehéz helyzetbe tud hozni. Szerződésed van, próbálsz változtatni a dolgokon, de ha nem megy, akkor szerintem olykor jobb más irányba elindulni, legyen bármi is az. Néha jobb csak kiszállni és kipróbálni valami mást, de én nem tudhatom. Remek srác, aki már bizonyította, hogy elképesztően jó pilóta. Versenyeket nyert, és remélem, hogy marad az F1-ben, de meg kell várnunk, hogy mi lesz.”