Nem kellett sok az Audi és a Mercedes első kisebb csörtéjéhez az után, hogy előbbi bejelentette: 2026-tól csatlakozik a Forma-1-hez. A két gyártó közös múltját tekintve mondjuk mindez aligha lehet meglepő.
Az Audi és várhatóan majd a Porsche beszállásával nem csak ötre bővül a Forma-1 motorgyártóinak száma, hanem a királykategóriában is kialakulhat egy kis német háziverseny. Ami valószínűleg nem lesz feszültségektől és szurkálódástól mentes. Hogy mennyire nem, azt már most láthatjuk.
Mielőtt a Belga Nagydíj pénteki napjának délelőttjén hivatalosan bejelentette a 2026-os érkezését, az Audi a közösségi médiában az a „Gyűrűk az új csillagok” szlogennel fokozta a várakozást, utalva a Mercedes emblémájára. Majd a bejelentés közleményében nem mulasztotta el kiemelni, hogy az érkezésükkel több mint tíz év után ők lesznek az első olyan gyártó, amely Németországban építi a motorjait – legutóbb az F1-ből 2009-ben kiszálló BMW mondhatta ezt el magáról –, hiszen a Mercedes F1-es erőforrásai az angliai Brixworth-ben készülnek.
Ez azonban csak a jéghegy csúcsa, az Audi és a Mercedes csörtéje már jóval ezelőtt elkezdődött. Tavaly decemberben ugyanis, amikor az ingolstadtiak írtak az FIA-nak a beszállással kapcsolatos szándékaikról, nem mulasztottak el gratulálni a szövetségnek a botrányos véget ért 2021-es szezon igazságos lezárásához. Mindezt úgy, hogy a Mercedes ekkor még fontolgatta, hogy fellebbez a szerintük szabálytalan finálé miatt, amely megfosztotta Lewis Hamiltont a nyolcadik vb-címétől.
Persze a két márka rivalizálása ennél jóval mélyebb és régebbre nyúlik vissza, és olyan csúfos epizódok jellemzik, mint a német túraautó-bajnokságban 15 évvel ezelőtti barcelonai futamán történt eset, amely során Wolfgang Ullrich, az Audi csapatfőnöke a hét versenyben maradt autóját a futam feladására utasította, amiért a Mercedes pilótái szerinte minden lehetőséget megragadtak, hogy kilökjék az Audikat.
Nyolc évvel azután pedig fordult a kocka, és Ullrich a Red Bull Ringen arra utasította Timo Scheidert, hogy lökjön ki két Mercedest. Az eset után Ullrichot a 2015-ös szezon hátralevő részére kitiltották a bokszutcából, az Audit pedig 200 ezer euróra büntették, és elvették az azon a versenyen szerzett összes pontját.
Remélhetőleg hasonló botrányokra nem kerül majd sor közöttük az F1-ben, de azért nem kell félteni egyik felet sem. Miután az Audi a bejelentés apropóján Spában kiállított egy demóautót, a hivatalos Twitter-fiókjuk igyekezett leszögezni, hogy „a jármű koncepció autó, amely sorozatgyártásban nem kapható.”
Miután véget ért az első szabadedzés, a Mercedes pedig már posztolt is egy képet a spái pályán száguldó George Russellről, szóról szóra ugyanezzel a felirattal…
The vehicle shown is a concept vehicle that is not available as a production model. 😘 pic.twitter.com/K6Rs6UxEtz
— Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team (@MercedesAMGF1) August 26, 2022