Audi RS Q e-tron E2 névre hallgat a gyár új konstrukciója, amelyik könnyebb, hatékonyabb az elődnél és az aerodinamikán is fejlesztettek.
„Jól debütáltunk a Dakaron az Audi RS Q e-tronnal, és az első szakaszgyőzelmünket is elértük a számunkra új szakágban” – mondja Rolf Michl, az Audi Sport GmbH ügyvezető igazgatója. „Az egész csapat kiválóan dolgozik együtt, és egy irányba húz. Ahogy az ilyen korai szakaszban lenni szokott, a pilóták, a navigátorok és a mérnökök gyorsan megegyeztek a következő fejlesztési célokban. Az eredményt egy új evolúciós csomagban foglaltuk össze – az RS Q e-tron E2-ben.”
„Az Audi RS Q e-tron E2 egyetlen karosszériaelemet sem vett át elődjétől” – mondta Axel Löffler, az RS Q e-tron vezető tervezője. Az előírt belső méretek betartása érdekében a korábban felfelé szűkülő pilótafülke most lényegesen szélesebb lett. Az első és a hátsó motorháztetőt is újratervezték. „Most megszüntetjük a hátsó motorháztető lefelé vezető ívét a B oszloptól balra és jobbra. A módosított elrendezésekkel, azaz a kompozit anyagok optimalizált szövetrétegeivel együtt ez a megoldás csökkenti a súlyt” – mondja Löffler. A T1U prototípusoknak 2000 kilogramm helyett 2100 kg a minimális súlya a jövőben. Tekintettel arra, hogy az RS Q e-tron első generációja túlsúlyos volt, így is több tucat kilogrammot kellett megtakarítani. Ez a jármű súlypontjának lesüllyedésével járt együtt.
A burkolatok alatti karosszéria koncepciója teljesen új. Ez a szakasz már-már a hajótest formájára emlékeztet: legszélesebb pontja a pilótafülke magasságában van, míg a karosszéria elöl és hátul jelentősen elvékonyodik. Az Audi most elhagyta a sárvédők azon részét, amely az első kerekek mögött voltak. Belsőleg ezt a szerkezetet „elefánt lábnak” nevezték. Ennek eredményeként a tervezők nagyobb súlyt takarítottak meg, és optimalizálták a légáramlást. „A sivatagi rallyn sem szabad alábecsülni az aerodinamikai szempontokat” – mondja Löffler. Igaz, az új pilótafülke-méretek azt jelentik, hogy a karosszéria nagyobb és ezért kedvezőtlenebb keresztmetszettel rendelkezik. Ennek ellenére sikerült mintegy 15 százalékkal csökkenteni a légellenállást. Ez azonban nem változtat a végsebességen. A szabály azt továbbra is 170 km/h-ra korlátozza. A jobb aeronak van egy nagy előnye. „Továbbra csökkenti az elektromos meghajtású autók energiaszükségletét” – mondja Löffler.
Az Audi RS Q e-tron E2 elektromos hajtáslánca továbbra is egy belső égésű motorból és egy generátorból álló energiaátalakítóból, valamint egy nagyfeszültségű akkumulátorból és az első és hátsó tengelyen található két villanymotorból áll. A komplex elektromos hajtáslánc elektronikus vezérlőrendszere már az első rali versenyeken bevált, kihívások csak extrém esetekben merültek fel. A Dakar-ralin például az Audi rövid távú erőtöbbletet észlelt olyan helyzetekben, amikor a kerekek kevésbé érintkeztek a talajjal ugrás közben vagy egyenetlen terepen. Az FIA versenyfelügyelői 2 kilojoule energiatöbbletnél büntetnek.
„Összehasonlításképpen, másodpercenként több mint százszor annyi energia áramlik a motorokhoz a megengedett határokon belül” – mondja Florian Semlinger, a beágyazott szoftverek, alkalmazások fejlesztőmérnöke. „Megkönnyíthettük volna magunknak, és több kilowattal lejjebb szabhattuk volna a küszöbünket, de ez teljesítményhátrányokkal járt volna. Ehelyett rengeteg finomhangolást végeztünk a teljesítményszabályozókon.” A szoftver most ezredmásodperceken belül újraszámol két egyedi határértéket – minden motorhoz egyet. Ennek eredményeként pontosan a megengedett határérték mentén működik. Az úgynevezett segédfogyasztók is profitálnak az optimalizált szabályozásból. A szervoszivattyú, a klíma hűtőszivattyú és a ventilátorok mérhető hatást gyakorolnak az energiamérlegre.
A 2022-es debütáló szezon során az Audi és a Q Motorsport rally csapata értékes tapasztalatokra tett szert, amelyek lehetővé teszik a jobb értékelést. Ilyen például a légkondicionáló rendszer: Olyan agresszíven működik, hogy a hűtőfolyadék megfagyását okozhatja, ha folyamatosan maximális teljesítményen működik. A jövőben a rendszer szakaszos üzemmódban működik. Ez energiát takarít meg, de a belső hőmérséklet csak kismértékben ingadozik, még hosszabb időn keresztül is. A ventilátorok és a szervoszivattyú működési stratégiáját is optimalizálták. Például az összekötő szakaszokon a kisebb terheléseknél már másképp szabályozhatók a rendszerek, mint a gyorsasági szakaszokon.
Mattias Ekström/Emil Bergkvist, Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger és Carlos Sainz/Lucas Cruz, az Audi párosai már alig várták az új autót. A kijelzők továbbra is a vezető látóterében, a megszokott stílusban a középkonzolban helyezkednek el, és megmaradt a 24 mezőt tartalmazó központi kapcsolópanel is. A mérnökök azonban átalakították kissé átalakították ezeket. „A funkciók összessége könnyen zűrzavart okoz” – mondja Florian Semlinger. „Ezért most először a vezető és a navigátor négy rendszerterület közül választhat egy forgókapcsoló segítségével.”
A „Stage” téma tartalmazza az összes olyan funkciót, amely a versenyszerű vezetés során fontos – ilyen például a sebességkorlátozó a sebességkorlátozásos szakaszokon vagy a beépített emelő. A „Road” rész tartalmazza például az irányjelzőket és a tolatókamerát, olyan funkciókat, amelyekre gyakran szükség van az összekötő szakaszokon. Az „Error” opció a hibák észlelésére, kategorizálására és katalogizálására szolgál. A „Settings” rész tartalmaz mindent, ami a mérnöki csapat számára hasznos lehet a tesztelés során vagy az autó bivakba érkezése után, például az egyes rendszerek részletes hőmérsékletét.
A versenyzők dolga könnyebb lesz a defektek esetén is. Egyszerű, lapos és könnyen eltávolítható karosszériaelemek helyettesítik az oldalsó pótkerekek korábbi nagyméretű burkolatait. Az új tízküllős felnik is sokkal könnyebben kezelhetők.
„Nagyon rövid idő alatt összegeztük az összes fontos feladatot. Ötleteink eredménye az E2 evolúciója” – mondja Uwe Breuling, az Audi Sport járműüzemeltetési részlegének vezetője. „Fejlesztőcsapatunk elszánt és költséghatékony munkája tökéletesen felkészített minket a második Dakar-ralira.”
Október 1. és 6. között az új technológiának bizonyítania kell a Rally du Maroc-on. Mindhárom Audi pilótapáros indul magát a sivatagi rallyn, amely az észak-afrikai ország délnyugati részén, Agadirban kezdődik és ér célba.