back to top
2024. november 25. 17:43

KezdőlapF1Tovább fenyegetőzik a csalással vádolt Red Bull főnöke, miután Wolffot hidegen hagyták...

Tovább fenyegetőzik a csalással vádolt Red Bull főnöke, miután Wolffot hidegen hagyták a szavai

-

Nem csitulnak az indulatok a Forma-1 legújabb botránya körül. Christian Horner nagyon nem nézi jó szemmel, amit a riválisok csinálnak, akik viszont azt nem látnák szívesen, ha a Red Bull megúszna egy súlyos szabályszegést.

Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke kitart amellett, hogy jogi lépéseket tesznek az őket „gyalázó” riválisokkal szemben, amiért több istálló csapatfőnöke is igencsak keményen fogalmazott azzal kapcsolatban, hogy szigorú büntetést kell kapnia annak, aki megszegte a pénzügyi szabályokat.

A BBC szerint ugyanis az FIA-tól kiszivárgott információk alapján két istálló is megszegte a 2021-ben bevezetett költségplafont, és többet költött tavaly a megengedettnél. Ám, míg az Aston Martin esetében a túlköltekezés belül maradhatott az 5%-on, addig a Red Bull ennél nagyobb mértékben lépte át a határt, ami már súlyosabb szabályszegésnek minősül, és akár kizárást is vonhat maga után.

Az Autosport információi szerint az energiaitalosok nagyjából 10 millió dollárral léphették túl a 2021-ben még 145 millió dolláros plafont, ami rengeteg, Christian Horner azonban továbbra is kitart amellett, hogy nem szegtek szabályt, sőt, szerinte kényelmesen be fognak férni a költségplafon alá.

Christian Horner
Christian Horner ragaszkodik hozzá, hogy nem lesz gond | Fotó: Mark Thompson/Getty Images) / Red Bull Content Pool

A Red Bull csapatfőnöke Szingapúrban belement abba a fejtegetésbe, hogy új szabályozásról lévén szó, folyamatosan változnak a feltételek, és elmondta, hogy az FIA még az idei év során is adott ki a tavalyi szezonra vonatkozó pontosításokat. „Jelentősen alatta voltunk a plafonnak, és ezekkel a tisztázásokkal még inkább alatta kell lennünk” – jelentette ki Horner.

Mindezt Laurent Mekies, a Ferrari sportigazgatója kissé szkeptikusan hallgatta, szerinte ugyanis nem fordulhat elő olyasmi, hogy menet közben változnak a szabályok. „Igen, ez egy új szabályozás, de az FIA gyakorlatilag ott él velünk a gyárainkban, és folyamatosan, hetente kérdéseket tesz fel és tisztázásokat kér, úgyhogy amit nem lehet megcsinálni, az az, hogy a szezon közepén változtatunk a szabályokon” – idézi a Marca a Ferrari szakemberét.

„Ha valami szabálytalanság történt, akkor biztosítanunk kell, hogy ne puhítsunk a szabályokon, hogy befogadják azt, vagy kiskaput hozzanak létre” – tette hozzá Günther Steiner, a Haas csapatfőnöke.

Horner akkor is visszatámad

Az ilyen és ehhez hasonló kijelentések azok, amelyek felbőszítették Hornert, aki szombaton jogi lépésekkel fenyegette meg az ellenfeleket, majd miután erre lényegében semmilyen reakciót nem kapott azon kívül, hogy Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke „zajkeltésnek” titulálta a szavait, ismét kijelentette, hogy nem fognak meghátrálni.

„Amit mondtam, továbbra is áll. Minden lehetőségünket meg fogjuk fontolni. Teljességgel elfogadhatatlan az effajta abszolút megalapozatlan vádaskodás. És mi alapján? Hol van az információ forrása? Ez egy bizalmas beadvány a csapat és az FIA között. Nekem fogalmam sincs arról, hogy a riválisaink megfeleltek-e a költségplafonnak, úgyhogy honnan kellett jöjjön az információ [arról, hogy a Red Bull nem felelt meg]? Teljesítsük a folyamatot. Nem informáltak minket arról, hogy megszegtük volna a szabályokat, úgyhogy jussunk a folyamat végére, és értsük meg, hogy hol állunk” – nyilatkozta az Autosportnak.

Eközben nemcsak a Red Bull csapatfőnöke, hanem Max Verstappen is keményen beszólt az ellenfeleknek. „Tudom, hogy honnan jönnek [a pletykák], úgyhogy… – felelte, majd amikor az újságírók nem hagyták annyiban a dolgot, folytatta. – Nos, az alapján, amit a csapattól hallok, [nem lesz probléma]. Természetesen a többi csapat is elkezd erről beszélni, miközben nincs információjuk, amit kissé buta dolognak tartok. Csak fogják be a szájukat.”

Max Verstappen, Red Bull, Szingapúri Nagydíj
Verstappen sem fogta vissza magát Fotó: Clive Mason/Getty Images/Red Bull Content Pool

Wolffot hidegen hagyja a fenyegetőzés

Toto Wolff Horner korábbi fenyegetései után eközben ismételten elmondta, hogy ő bízik az FIA-ban, kollégája szavait pedig lesöpörte annyival, hogy „ez csak zaj.”

„Végső soron lesz egy folyamat szerdán, ki fogják osztani a tanúsítványokat arról, hogy megfelelt-e valaki a pénzügyi szabályoknak, vagy sem, és, ha valaki nem felelt meg, van erre egy folyamat és szabályozás. Én 100%-ig biztos vagyok benne, hogy az FIA helyesen fog cselekedni, addig pedig minden csak fecsegés. Nekünk fontos, hogy be legyen tartva a költségplafon, mert ez az új szabályok egyik sarokköve, és reméljük, hogy minden csapat be is tartotta azt.”

„Nincs okom kételkedni abban, hogy az FIA nem fog 100%-osan a saját szabályai szerint eljárni, mert tudják, hogy mennyire fontos ez a jövőre nézve. Mindannyian tisztában vagyunk azzal, hogy a szabályokat, legyen szó a technikai vagy sportszabályokról, vagy most a pénzügyi szabályokról, a megfelelő módon kell betartatni. 100%-ban megbízom a folyamatban és az FIA-ban, és ezért van az, hogy minden más csak zajkeltés.”

Az Aston Martin is megszólalt

Eddig nagyon kevés szó esett a feltételezett szabályszegésben érintett másik csapatról, amely az Aston Martin, és amelynek főnöke viccesen megjegyezte, örül neki, hogy nem csak az ő nevük bukkant fel, mert így mindenki a Red Bullra koncentrál. Azt pedig meglepetten vette tudomásul, hogy ők is részesei a pletykáknak.

Mike Krack, Aston Martin
Mike Krack is magabiztos | Fotó: Aston Martin F1

„Ez egy folyamat, amely során a csapatok benyújtják a beadványukat, az FIA elemzi a dolgokat, majd kérdéseket tesz fel. Ez a folyamat pedig továbbra is tart, úgyhogy nem igazán tudjuk, hogy mi lesz az eredménye. Zajlik az egyeztetés. Nekünk vannak kérdéseink az értelmezéssel kapcsolatban, az FIA-nak pedig a mi értelmezésünkkel kapcsolatban. Meglepett, hogy a mi nevünk is felmerült ebben az ügyben, úgyhogy várjuk ki a végét. Nem gondoljuk, hogy bármi főbenjáró dolgot követtünk volna el” – nyilatkozta Mike Krack.

A német szakembernek felvetették, hogy esetleg adminisztrációs hiba történhetett, hiszen a Williams-t júniusban például 25 ezer dollárra büntették, amiért késve nyújtotta be a pénzügyi jelentését. „Nem tudok róla, úgyhogy nem hiszem – válaszolta Krack. – Voltak kérdések, amelyeket a pénzügyes embereink megválaszolnak, de várnunk kell a végeredményre. Ugyanakkor nem izgulunk miatta.”

Az Aston Martin csapatfőnöke „idegesítőnek” és „sajnálatosnak” nevezte, hogy ilyen üggyel hozzák őket kapcsolatba, majd tipikus paddockbeli taktikának nevezte, hogy egyesek máris azzal vádolják őket, hogy a csapatuk bővítésének folyamata során lépték át a keretet.

Erre utalt egyébként Andreas Seidl, a Mclaren csapatfőnöke is. „Elképesztően agresszív toborzást láttunk, ami még mindig tart, elképesztő fizetésekkel, elképesztő csomagokat ajánlva. Mind azon tűnődtünk, hogy ez miként lehetséges, mikor nekünk embereket kellett elbocsátanunk és fizetéseket csökkentenünk” – célozgatott a szóban forgó két csapat egyikére, vagy akár mindkettőre a német szakember, hiszen az Aston Martin mellett az új motorrészleget felállító Red Bull is jócskán költött új szakemberekre.

Friss