2024. április 26. 17:34

KezdőlapF1Hatalmas botrány van kialakulóban, tavalyi és/vagy idei vb-címét is elveszítheti Verstappen?

Hatalmas botrány van kialakulóban, tavalyi és/vagy idei vb-címét is elveszítheti Verstappen?

-

Hatalmas viharfelhők gyülekeznek a Red Bull és a teljes Forma-1 felett, ám egyelőre kérdés, hogy lesz-e felhőszakadás, vagy némi mennydörgés és villámlás után elvonul a vihar.

Dagad a botrány a Forma-1-es paddockban, miután olyan információk szivárogtak ki a Nemzetközi Automobil Szövetségtől (FIA), hogy két csapat túllépte a tavalyi évtől bevezetett költségplafont. Az amerikai sportok mintájára hozott újítás célja, hogy kiegyenlítse a pénzügyi feltételeket, ezáltal biztosítsa, hogy a tehetősebb és a kisebb istállók is ugyanannyi pénzből gazdálkodjanak (persze, még így sem mindenki tud annyit költeni, mint amennyit lehetne).

Az egy év során elkölthető összeget 2021-re, a költségplafon első évére 145 millió dollárban határozták meg, a csapatoknak pedig az idei év elején kellett benyújtania a pénzügyi jelentésüket arról, hogy mennyit költöttek. Az FIA ezt átnézve és egyéb vizsgálatokat lefolytatva ezután meghatározza, hogy valóban mindenki a limiten belül tudott-e maradni. Aki igen, az megkapja az erről szóló tanúsítványát, aki pedig nem, arra büntetés vár.

A Szingapúri Nagydíj hétvégéjének kezdetén bombaként robbant a hír, hogy a tanúsítványok kiosztásának várhatóan október 5-i időpontjához közeledve olyan pletykák kaptak szárnyra, hogy két istálló is vétett a tavalyi pénzügyi szabályozás ellen. Az Aston Martin a hírek szerint kevesebb mint 5%-al, azaz 7 millió dollár körüli összeggel lépte túl a 2021-es költségplafont, a másik szóban forgó istálló, a Red Bull esetében a túllépés azonban állítólag meghaladja az 5%-os limitet.

A BBC információi szerint a szabályszegéssel kapcsolatos értesüléseket a nyolc, limiten belül maradó csapat közül legalább az egyik közvetlenül az FIA-tól szerezte.

Max Verstappen, Red Bull, Szingapúri Nagydíj
Verstappenék bajban vannak? Fotó: Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool

Mi lesz, ha valóban szabályt szegtek?

A pénzügyi szabályozás egy sor lehetséges büntetési tételt felsorol a költségplafon be nem tartásának esetére. A már említett, 5%-nál kisebb arányú túllépésre vonatkozóan lehetőség van pontlevonásra annak a szezonnak a pontjaiból, amelyben a szabályszegés történt; meghatározott számú versenytől történő eltiltásra; a kutatás és fejlesztés korlátozására; vagy a szóban forgó csapatra vonatkozó költségplafon csökkentésére is.

Ami különbség az 5%-nál nagyobb túllépésnél, hogy ebben az esetben az imént felsorolt büntetési tételek mellé bejön a csapat vagy pilóta teljes bajnokságból történő kizárása is.

A Red Bull tagad

Az ügyben természetesen a lehetséges érintettek és rivális csapatfőnökök is megszólaltak (az Aston Martin vezetői egyelőre nem), beleértve Christian Hornert, aki magabiztos azt illetően, hogy nem szegtek szabályt.

„Nincs tudomásom semmilyen [szabálysértésről]. A pénzügyi beszámolónkat még márciusban nyújtottuk be, úgyhogy ez egy hosszú folyamat az FIA-val, amely jelenleg is tart. Helyes módon követik ezt a folyamatot, és szerintem a jövő hét közepén állítják ki a tanúsítványokat. Úgy gondolom, hogy a mi beadványunk minden bizonnyal a költségplafon alatt volt, és az FIA-n múlik, hogy kövessék a folyamataikat, amit jelenleg is tesznek” – nyilatkozta Horner a Sky Sportsnak.

Azt ugyanakkor a beadványtól függetlenül az FIA dönti el, hogy egy csapat megfelelt-e a szabályoknak, és egyéb vizsgálatokat is folytat ennek kiderítésére. Azt pedig Horner is elismeri, hogy bizonyos új értelmezések kerültek napvilágra. „Ez az első alkalom, hogy ilyesmi történt, de kellő gondossággal járunk el, és mindenképpen ellenőriznek minket. Ez hasonló folyamat, mint egy auditáló céggel dolgozni, úgyhogy kissé az F1-re van szabva, és még a beadványok benyújtása után is érkeztek pontosítások. Ez megmutatja, hogy mennyire éretlen még a folyamat. Az FIA ugyanakkor nyilvánvalóan keményen dolgozik rajta, és megteszi a tőle telhető legtöbbet.”

Christian Horner, Red Bull, Szingapúri Nagydíj
Horner szerint minden rendben van Fotó: Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool

Horner tehát kiemelte, hogy gyerekcipőben jár még ez a szabály, így nem meglepő, hogy problémák merülnek fel.

„Ez egy teljesen új szabályozás, ráadásul nagyon bonyolult szabályozás, ezért a csapatok elkerülhetetlenül szubjektív módon fogják értelmezni, hogy miként kell alkalmazni a szabályokat. Biztos vagyok benne, hogy, ahogy telnek az évek, rendbehozzák ezt. Mi pedig bízunk a beadványunkban. Az FIA folyamata jelenleg is tart, és mindig lesznek pletykák. Én is hallottam súlyos szabályszegésekről, de nyilvánvalóan nincs tudomásom ilyesmiről.”

Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója a német Sky-nak eközben hozzátette: „Jelenleg nem aggódunk túlságosan, egyszerűen csak meglepő, hogy ez az egész nyilvánosságra került.”

A Mercedes és a Ferrari vasszigort akar

Nem meglepő módon Toto Wolff, a Red Bull-lal szemben a tavalyi egyéni világbajnoki címet az utolsó futam utolsó körében, visszás körülmények között elbukó Mercedes csapatfőnöke nem habozott markáns véleményt megfogalmazni a jelenlegi helyzetről, és egyúttal reagált Horner állításaira.

„Vicces, hogy Christian ezt mondja, mert hónapok óta vizsgálat alatt vannak, úgyhogy talán nem beszél a pénzügyi igazgatójával. Ami azt illeti, mindannyiunkat szorgalmasan átvizsgáltak, és amennyire tudjuk, van egy csapat, amely kis mértékben szegte meg a szabályokat, ami inkább eljárási dolog, és van egy másik, amely alapvetően és nagy mértékben túlköltekezett, és ezt még mindig vizsgálják. Úgyhogy ez nyílt titok a paddockban” – nyilatkozta az osztrák üzletember a Sky Sportsnak.

Wolff ezután érzékeltette, milyen előnyökhöz juthatott a Red Bull azzal, hogy többet költött a megengedettnél, és nekik milyen intézkedésekre volt szükségük ahhoz, hogy a költségplafon alatt maradjanak. „Ez súlyos, nagyon súlyos dolog. Használt alkatrészeket teszünk az autóra, és nem használjuk, amit akarunk, nem fejlesztünk, miközben fejleszthetnénk. Több mint 40 embert küldtünk el, akik nagyon hiányoznak a szervezetünknek. Óriási projekt volt elérni, hogy beférjünk a költségplafon alá. Nem tudom, hogy hány tízmillió dollárnyi átstrukturálás és újratervezés kellett ennek érdekében. És, ha valaki nem csinálta meg ezt, vagy a határokat feszegeti, minden el nem költött dollármillió hatalmas hátrányt jelent.”

Toto Wolff, Mercedes, Christian Horner, Red Bull
Wolff is válaszokat vár Fotó: Mark Thompson/Red Bull Content Pool

A Mercedes csapatfőnöke emellett arra is rámutatott, hogy a Red Bull nemcsak a 2021-es szezonban élvezhette a túlköltekezés előnyeit, hanem az idén is, illetve 2023-ban is fogja.

„A kulcsfontosságú az, hogy ha 2021-ben túllépted a plafont, akkor 2022-ben is. Ez pedig azt jelenti, hogy előnybe kerültél 2023-ra. Amennyiben igaz, hogy a könnyített kasztnijukat ebben az évben homologizálták, azt jövőre is használhatják. Úgyhogym ezek egymást követő dolgok, amelyek mindhárom év (2021, 2022, 2023) bajnokságára kihatással vannak.”

Wolff az Autosportnak nyilatkozva finoman jelezte, hogy amennyiben bebizonyosodik a szabályszegés ténye, nagy szigort vár el az FIA-tól a büntetés terén.

„A költségplafon valószínűleg a legfontosabb szabályozás annak érdekében, hogy kiegyenlítse a feltételeket, és, hogy lehetővé tegye a felzárkózást azoknak a csapatoknak, akiknek eddig nem volt meg ehhez a költségvetése, illetve korlátot szabjon a topcsapatok költekezésének. Emiatt nagyon fontos demonstrálni, hogy felügyelik ezeknek a szabályoknak a betartását.”

„Nincs okom azt hinni, hogy ez nem így van. Az FIA, és különösen Mohammed [bin Szulajm, az FIA elnöke] elég határozott kiállást mutatott a szabályok betartatásának terén. Ezért azt gondolom, hogy ha most valami nagy dologról beszélünk, ugyanazt a feddhetetlenséget és vezetői képességet fogja tanúsítani, mint korábban.”

A Mercedes csapatfőnöke azzal kapcsolatban viszont nem akart részletekbe menni, hogy akár a tavalyi szezon végkimenetelét is megváltoztathatja-e egy visszamenőleges büntetés, nyolcszoros világbajnokká téve a Verstappentől az Abu-dzabi Nagydíj utolsó körében kikapó Lewis Hamiltont.

„Jelenleg nincs információm arról, hogy szabályt szegtek-e, vagy, hogy mennyivel szegték meg. Amint ez tisztázódik, biztos vagyok benne, hogy rengeteg párbeszéd indul majd el arról, hogy milyen hatása lehet mindennek. Ebben a szakaszban azonban még túl korai erről beszélni” – mondta Wolff.

Laurent Mekies, Mattia Binotto, Scuderia Ferrari
A Ferrari nagy szigort vár el az FIA-tól Fotó: Scuderia Ferrari Press Office

A Ferrari álláspontját Mattia Binotto csapatfőnök helyett Laurent Mekies sportigazgató ismertette. A francia szakember a Sky Italiának még Wolffnál is nyíltabban fogalmazta meg, hogy mit szeretnének látni az FIA-tól.

„Most már nem titok, hogy két csapat túllépte a 2021-es költségplafont. Az egyik jelentős mértékben, a másik kevésbé. Mi nagyon súlyos dolognak tartjuk ezt, és arra számítunk az FIA-tól, hogy példamutató módon fogja kezelni a helyzetet. Száz százalékban megbízunk az FIA-ban, miután más ügyekben nagyon erősen képviselték az álláspontjukat az utóbbi hetekben és hónapokban. Ennélfogva arra számítunk, hogy egy ilyen súlyos ügyben teljes lesz az átláthatóság, és a legnagyobb büntetést szabják ki, hogy biztosítsák, mindannyian ugyanazon szabályok szerint versenyzünk, mert ennek nagyon nagy hatása lehet az autó teljesítményére.”

„A büntetéseket félretéve fontos aspektus, hogy az FIA meg tudja állapítani, hogy túlköltekezés történt. Amint ezt megtette, legalább megerősítést nyer, hogy ezek a szabályok, amelykehez mindenkinek tartania kell magát. A büntetések kérdést ezután, annak tükrében lehet megvitatni, hogy mekkora hatással voltak a 2021-es, 2022-es és 2023-as szezonra, mert nyilvánvaló, hogy jelenleg, az alapján, ahol az idei évben tartunk, ennek a következő idényre is lesz hatása.”

„De, mint mondtam, a legfontosabb dolog, és amivel kapcsolatban maximális szigorra és átláthatóságra számítunk, az a túlköltekezés tényének megerősítése, hogy ezek a szabályok, amelyeket betartva mindannyiunknak versenyeznie kell.”

Ami a visszamenőleges szankcionálást illeti, Mekies tisztában van vele, hogy ez miként csapódhat le a rajongók körében, de ezzel együtt fontosnak tartja, hogy „valódi” büntetésben részesüljenek a vétkesek.

„Megértjük, hogy gondot okozhat a szurkolóknak a múltbeli eredmények megváltoztatása. Ugyanakkor nagyon fontos számunkra biztosra menni, hogy tiszteletben tartják a szabályokat, és ha megszegik azokat, akkor valódi büntetéseket alkalmaznak. És, ha visszamenőleg nem is, legalább a jövőre vonatkozóan.”

„Súlyosabb, mintha az autóval csaltak volna.”

Természetesen nemcsak a top hármas, hanem a középcsapatok csapatfőnökei közül is véleményt formáltak az ügyben néhányan, és igencsak kemény gondolatokat fogalmaztak meg. Jost Capito, a Williams csapatfőnöke például elmondta, hogy egy ilyen kihágás szerinte súlyosabb, mintha az autóval trükközne valaki.

„Szerintem nincs módja annak, hogy valaki ne tartsa be a költségplafont, és, ha valaki nem tartja be azt, az súlyos következményekkel kell járjon. Ha valaki tavaly túllépte a plafont, azt nagy valószínűséggel az idei autó fejlesztésének érdekében tette” – nyilatkozta a német szakember, aki szerint emiatt „nincs értelme” pénzbüntetést kiosztani, hanem valamilyen, az idei évre vonatkozó, a pontversenyt érintő büntetést kell kiszabni. Capito hozzátette: „Számomra ez súlyosabb kihágás, mint az autóval csalni a pályán.”

Sergio Pérez, Szingapúri Nagydíj, Red Bull
A Red Bull a fejlesztések terén is komoly előnybe kerülhetett Fotó: Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool

A Williams első embere szerint a visszamenőleges, tehát a 2021-es szezon eredményeit érintő büntetés is felesleges lenne. „Nem gondolom, hogy a tavalyi évre kellene vonatkoznia a büntetésnek, mert [a túllépésnek] nagyobb a hatása az idei évre. Teljességgel helytelen lenne a tavalyi szezonra visszamenőleg büntetni, mert a történelemkönyveket megírták, a PR, a marketing és minden egyéb el van rendezve.”

„Ha ez történne, akkor szerintem többet soha senki nem maradna belül a költségplafonon, mert egy ilyen kihágásnak a múltra lenne hatása. A jelenlegi évre kell kihatással legyen. Ezért gondolom úgy, hogy az FIA-nak, amennyiben van miért, gyorsan kell cselekednie. Nincs más választásuk, reagálniuk kell, mert a csapatok többsége a költségplafonon belül maradt, és nem lehet őket ezért büntetni. Biztos vagyok benne, hogy a megfelelő módon fognak reagálni” – nyilatkozta Capito az Autosportnak.

Frédéric Vasseur, az Alfa Romeo csapatfőnöke számokkal is érzékeltette, hogy még egy 5%-osnál kisebb kihágással is milyen sokat nyerhet valaki.

„Úgy gondolom, hogy a költségplafon kulcsfontosságú volt az F1-nek. Nagy eredmény volt, hogy sikerült bevezetni, de most, hogy érvényben van, a legfontosabb az ellenőrzése, és az biztos, hogy nincs helye rugalmasságnak. Nagyon szigorúnak kell lenni ezzel. Már azért kizárhatnak a versenyből, ha 0,9 milliméterrel jobban hajlik az első szárnyad, mint az két éve velünk is megtörtént. Ha 300 grammal a súlyhatár alatt vagy, kizárnak. Másrészt pedig, ha X verseny alatt milliókat költhetsz fejlesztésre, az teljességgel igazságtalan. Ha valami ilyesmi történt, akkor az FIA-nak cselekednie kell.”

„Meg kell érteni, hogy olykor már 200 ezer euró elköltésével is nagy fejlesztést lehet bevetni, és ha ilyen módon túllépi valaki a költségplafont, az több tizedet jelent egynél több versenyre.”

Red Bull
Adott esetben a Red Bull alkalmazottakat is megtarthatott azáltal, hogy többet költött a megengedettnél Fotó: Alex Pantling/Getty Images / Getty Images / Red Bull Content Pool

Csatlakozott kollégáihoz Otmar Szafnauer, az Alpine csapatfőnöke is:

„Minden, a plafon fölött elköltött összeg a teljesítmény javítását célozza. És amint elkezdesz a teljesítmény javítására költeni, miközben a többieknek nincs erre lehetősége, mert ők betartják a költségplafont, az komoly ügy. Az FIA-nak megfelelően meg kell büntetnie azokat, akik túlköltekeztek. Először meg kell érteni, hogy mekkora volt a szabályszegés, majd azt, hogy mi a megfelelő büntetés.”

„Az Alpine jelentős döntéseket hozott azzal, hogy elengedett embereket, és nem vett fel másokat az idei szezon előtt a tavalyi költés alapján. Ez pedig jelentős. És amint elengedsz embereket, nehéz visszaszerezni őket, és felkelteni mások érdeklődését.”

Szafnauer szerint a büntetést úgy kell meghatározni, hogy pontosan illeszkedjen a kihágáshoz, azaz, például, ha a Red Bull a szélcsatorna használattal lépte túl a plafont, akkor mondjuk jövőre ennek megfelelő mértékben kellene korlátozni a szélcsatornás tesztjeit.

Az FIA reagált

Miután a szingapúri paddockban elszabadult az ügy, és mindenki erről kezdett beszélni, a Nemzetközi Automobil Szövetség közleményt adott ki, és leszögezte, hogy nem hoznak döntést addig, amíg nem fejezik be a vizsgálat kiértékelését.

„Az FIA jelenleg véglegesíti a 2021-es, összes csapat által benyújtott pénzügyi adatok kiértékelését. A pénzügyi szabályzat állítólagos megsértését, ha történt ilyen, a szabályzatban meghatározott formális eljárás szerint kezeljük” – olvasható az FIA közleményében.

„Az FIA jelentős és megalapozatlan találgatásokat és feltételezéseket észlel ezzel az üggyel kapcsolatban, és megismétli, hogy az értékelés folyamatban van, és a megfelelő eljárást minden külső megbeszélés figyelembevétele nélkül fogják követni.”

A BBC értesülései szerint nagyon valószínűtlen, hogy legyen bármi is a vizsgálat eredménye, a 2021-es szezon eredményeit visszamenőleg megváltoztatnák, ugyanakkor komolyan aggódnak a csapatok amiatt, hogy az idei eredményeket torzíthatja a költségplafon megsértése.

Érzékeltetésképpen a BBC azt írta: már az 5%-os túlköltés is 7,25 millió dollárt jelent, ami közel annyi, mint egy élcsapat szezon közbeni fejlesztésekre szánt kerete, így még egy ekkora kihágás is jelentős előnybe hozhat egy csapatot. Viszont, ha máshonnan közelítjük meg a dolgot, ez a pénzmennyiség egy topcsapat átlagfizetésével számolva több mint 70 ember éves fizetését fedezi, azaz ennyivel több embert alkalmazhat az, aki 5%-al lépte túl a tavalyi limitet.

A 2021-ben még 145 millió dolláros plafon az idei évre már csak 140, 2023-ra pedig 135 millió dollárban van meghatározva.

Friss