2024. április 25. 14:03

KezdőlapF1Súlyos szabályszegéssel vádolják a Red Bullt

Súlyos szabályszegéssel vádolják a Red Bullt

-

Az FIA jövő héten jelenti be a 2021-es szezonra vonatkozó első költségplafon-felülvizsgálat eredményét.

A 2021-es szezon költségvetésének ellenőrzése befejeződött. A pletykák szerint már a költségkorlátozás első évében két csapat is túllépte a 148,6 millió dolláros limitet, egyikük jelentős mértékben. A paddockban azt beszélik, hogy a két érintett a Red Bull és az Aston Martin lehetnek.

Az FIA nagy dilemmában van, hiszen köteles nyilvánosságra hozni a túlköltekezést. A költségvetési plafon túllépése ugyanúgy szabálysértés, mint a túl könnyű autó vagy a megengedettnél nagyobb üzemanyag-áramlás. Állítólag az eredményt már régen közölni kellett volna, de a két eset egyike botrányt robbanthat ki.

Nem egyértelműek a szankciók

Az ötmillió dollárig terjedő túllépések az előírások szerint csupán „kisebb szabálysértésnek” minősülnek, így a szabályszegő csapat megúszhatja pénzbírsággal. Az a nyolc istálló, amelyről azt beszélik, hogy tiszta, ezt kérdésesnek tartja. A Mercedes és a Ferrari szerint ötmillió dolláros plusz fejlesztés akár fél másodpercet is jelenthet a pályán.

Azoknak, akik az ötmilliós limitet is túllépik, komolyabb büntetéssel kell számolniuk. Itt már szóbajöhet pontlevonás és ezzel együtt a világbajnokságban való visszaminősítés is, vagy a következő évben az érintett csapatnak a túllépés összegét az FIA levonja a költségplafonból.

Toto Wolff, Mercedes, Brit Nagydíj
Fotó: Mercedes AMG Petronas / Sebastian Kawka

A Mercedes és a Ferrari kemény büntetéseket remél. Számításaik szerint a Red Bull nem csak 2021-ben, hanem az idei szezonban is túllépte a limitet. Emiatt előfordulhat, hogy az új futóművet 2022-ben nem tudják majd használni, hiszen az anyag- és gyártási költségek csak akkor kerülnek be a költségvetésbe, amikor a fejlesztést élesben bevetik. Csak a tervezési költségek számítanak bele azonnal a költségvetésbe, függetlenül a felhasználástól.

A Ferrarinál tudni vélik, hogy miért remekel a Red Bull

A olaszoknak az a feltevése, hogy a Red Bullnál a plusz pénz nemcsak a 2021-es autóba, hanem a 2022-es modell fejlesztésére is ment. Ez megmagyarázná, hogy miért olyan erősek az idei évben, annak ellenére, hogy állítólag az utolsó csapat volt, amelyik váltott. Aki megszegi a költségvetést, az duplán nyer, a folyó pénzügyi évben és azon túl is.

A riválisok azt állítják, hogy kiszámolták, a jelenlegi Red Bull RB18-as fejlesztését nem lehetett volna a megengedett költségvetésen belül megvalósítani, vélhetően jelentős túllépésről van szó.

Mattia Binotto, Ferrari, Belga Nagydíj
Fotó: Scuderia Ferrari Press Office

A csapatok teljes átláthatóságot követelnek

Az alakulatok nyilvántartást vezetnek arról, hogy a másik mire költ. A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner már nyár elején hallatta hangját ezzel kapcsolatban: „Honnan fogja egy másik csapat tudni, hogy milyen áron gyártunk és milyen anyagokat használunk?„.

Az FIA nyomozóinak kezdetben semmi sem tűnt gyanúsnak, az istállók azonban egymás ellen fordultak, miután a disszidensektől megtudták, hogy a rivális versenycsapat hogyan számolja ki a költségeit, és milyen körülmények között gyártja az alkatrészeket. A Red Bull tehát csak második nekifutásra került a revizorok látókörébe.

Elkerülnék a botrányt?

Az Auto Motor und Sport értesülései szerint az eredményeket jövő héten közlik. Állítólag a két érintett csapatot csak „kisebb szabálytalansággal” vádolják. A versenytársak attól tartanak, hogy az ügyet a botrány elkerülése érdekében szépítették. A Red Bullnál állítólag már júliusban jártak az FIA ellenőrei. Azóta nyilvánvalóan folynak a viták arról, hogy mely költségeket kell figyelembe venni, és melyeket nem.

Max Verstappen, Red Bull, Szingapúri Nagydíj
Fotó: Clive Rose/Getty Images / Red Bull Content Pool

Az FIA nehéz feladat előtt áll, a csapatok teljes átláthatóságot, gyorsabban lefolyó vizsgálatokat és drasztikus büntetéseket követelnek a szabályszegőkkel szemben. Azok, akiket például csak a következő év októberében kapnak el, kétszeresen előnyben részesülnek.

A szabályt betartók szerint, ha most az FIA nem lép fel kellőképpen, akkor a költségvetések korlátozásának egész ötlete a halálos ágyán van. A szövetség a maga részéről el akarja kerülni a legrosszabb forgatókönyvet. Ez a 2021-es világbajnoki helyezésekbe való beavatkozást jelentené.

Ha ez megtörténne, az érintett csapatok a szakértők szerint polgári bírósághoz fordulhatnának. A jogászok szerint a pénzügyi szabályozás még mindig túl sok kiskaput tartalmaz. Bizonyos pontok esetében például azzal lehet érvelni, hogy ezek csak iránymutatások, nem pedig szabályok. Ha pedig egy bizonyos bűncselekményért előre nem határozzák meg a büntetést, akkor felmerülhet az önkényesség, mint vád.

Friss