Gene Haas, a Haas-istálló tulajdonosa az USA Nagydíj előtt kerek-perec kimondta: Mick Schumachernek pontokat kell szereznie a szezon hátralevő részében ahhoz, hogy megtarthassa az ülését.
Hónapok óta tartanak már a találgatások Mick Schumacher jövője körül. Volt időszak, amikor úgy tűnt, a hétszeres világbajnok fia az idei szezon elején produkált két hatalmas balesete miatt elveszítette az esélyt arra, hogy a Haas meghosszabbítsa a 2022 végén lejáró szerződését, a Szingapúri Nagydíj után viszont olyan hírek láttak napvilágot, amelyek szerint az amerikai istálló megkezdte a tárgyalásokat a német versenyzővel.
Eközben nem csitulnak azok a hangok sem, amelyek szerint Nico Hülkenberg fogja váltani Schumachert (Mark Hughes elismert F1-es újságíró szerint például ez fog történni, és Schumachernek nem az F1-ben, hanem a sportautózásban van a jövője).
Mostanáig azonban nem lehetett tudni, hogy a Haas pontosan mit mérlegel, és mi alapján hozza meg a döntését. A Japán Nagydíj első szabadedzésén az autóját ismét összetörő Schumacher például meglepőnek tartaná, ha az újabb baleset miatt elveszítené az esélyét a 2023-as ülésre, és úgy gondolja, a csapata tisztában van vele, hogy mire képes.
Gene Haas, az istálló tulajdonosa az AP News-nak adott nyilatkozata azonban egészen mást mutat, az amerikai üzletember ugyanis az istálló hazai versenyen előtt kijelentette, a pontszerzésen múlik Schumacher jövője.
„Egyelőre csak várunk. Arra van szükségünk, hogy Mick szerezzen néhány pontot, mi pedig próbálunk neki annyi időt adni, amennyi csak lehetséges, hogy meglássuk, mire képes. Ha velünk akar maradni, meg kell mutatnia, hogy képes még néhány pontot szerezni. Erre várunk” – szögezte le Haas.
Ez a kijelentés pedig amellett, hogy természetesen mindenkinek a célja a pontszerzés, eléggé furcsa annak tükrében, hogy a Kanadai Nagydíjra datálható formajavulása óta (saját bevallása szerint ekkor jöttek rá valamire, ami alapjaiban változtatta meg a versenyzéshez való hozzáállásukat) Schumacher ugyanúgy két alkalommal szerzett pontot, mint csapattársa, Kevin Magnussen, ráadásul mindketten az Osztrák és a Brit Nagydíjon végeztek az első tízben.
A szezon második felére a fejlesztési versenyben visszaeső, előrelépést a Magyar Nagydíjon bevetett átfogó fejlesztési csomagjával is elérni képtelen Haas tehát már nem ugyanaz az autó, amely a szezon elején még rendszeresen a top 10-re volt jó, és amellyel Magnussenn az első négy futamból háromszor pontot szerzett.
Schumacher ez idő alatt küszködött a kocsival, a formajavulása pedig pechére egybeesett az autó erőviszonyokban elfoglalt helyének romlásával. Ezzel együtt volt több olyan alkalom is, amikor esélye lett volna pontokat szerezni. Hollandiában pontszerző helyen haladt, amikor a csapat elrontotta a bokszkiállását, a Japán Nagydíjon pedig szintén, amikor kockáztattak a stratégiájával, és végül rossz lóra tettek. Ennek tükrében szintén érdekes, hogy Haas a pontszerzéstől teszi függővé Schumacher jövőjét, miközben egyértelmű, hogy a Haas jelen esetben nem alkalmas arra, hogy stabilan a pontszerző helykért lehessen csatázni vele, de amikor lett volna erre esély, akkor rendre a csapat melléfogása is szerepet játszott annak elúszásában.
Ha megnyeri az USA Nagydíjat, maradhat
Haas az interjúban elmondta, hogy a jelenlegi Forma-1 sokkal keményebb, mint amilyen régen volt, amikor ő a pályafutását kezdte, mivel sokkal kisebbek a különbségek az élmezőny és a sereghajtók között, és nincsenek már rossz csapatok. Emiatt aztán a hibákért is sokkal nagyobb árat fizet az ember, nem beszélve a költségekről.
„Ebben a sportban egyszerűen nem lehet kedvesnek lenni egy újonccal, mert ahhoz túl drága. Ha hibázol a versenyző kiválasztásánál, vagy a stratégiával, a gumikkal, az milliókba kerül – utalt a Schumacher által az idén és tavaly okozott balesetekre. – Szerintem Mickben hatalmas a potenciál, de egy vagyonba kerül, és számos autót összetört, ami sok pénzbe került nekünk, pénzünk pedig nincs. Na most, ha pontokat szerzel nekünk, és te vagy Verstappen, de közben autókat törsz, akkor megbirkózunk vele. De ha hátul vagy, és úgy törsz autókat, az már igen nehéz helyzet.”
Gene Haas álláspontja tehát az, hogy Schumacher sokba kerül a csapatnak, de még csak meg sem térül mindez, hiszen nem tud jelentősen segíteni a Haasnak abban, hogy előrébb végezzen a konstruktőri pontversenyben, és ezáltal több pénzt kapjon. Innen nézve valahol érthető, hogy Schumachertől extra teljesítményt várnak azért cserébe, hogy több milliós kárt okoz évente a csapatnak.
A Haas az USA Nagydíj csütörtöki napjára egyébként sajtótájékoztatót jelentett be, de Haas szavai alapján szinte biztosra vehető, hogy ezen nem a jövő évi pilótapárost, hanem az új főszponzor érkezését jelentik majd be. És hogy mennyi ideje van pontot szerezni Schumachernek, és rendelkezésére áll-e az utolsó négy futam ehhez?
„Nos, ha megnyeri a következő versenyt, akkor marad. A kettő között pedig van egy szürke zóna” – válaszolta erre a kérdésre a Haas tulajdonosa.