Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnökének visszaemlékezése mutatja, mennyire tisztelte mindenki a múlt hétvégén elhunyt Dietrich Mateschitz-et.
Természetesen nemcsak a Red Bull tagjait, hanem az egész F1-es közösséget, tágabb sportvilágot és üzleti szférát is megrendítette Dietrich Mateschitz Red Bull-vezér halála. A 78 esztendős korában elhunyt üzletember ellenfelei körében is mérhetetlen tiszteletet vívott ki magának, amit mi sem bizonyít jobban, mint ahogy az F1-es csapatával tavaly ádáz küzdelmet vívó Toto Wolff beszélt róla.
„Osztrákként az ember ismeri a Red Bull és az ő történetét. Amikor elkezdték árusítani az italt, néhány klub visszautasította őket, és azt kérdezték, »Mit árultok, mi az az energiaital?« Aztán megmondták neki, hogy keverje vodkával, és hirtelen sláger lett, mint a drog, és pult alatt árulták. Aztán megjelent a neves klubokban Münchenben, és ott is ugyanazt a hatást érte el. Ez egyfajta mítoszt generált a Red Bull körül. Ki gondolta volna, hogy mindez létrehozhat egy addig nem létező piacot” – elevenítette fel a kezdeteket a Mercedes csapatfőnöke.
„Az energiaitalok nem léteztek, onnantól viszont egyre erősebbé és erősebbé vált a piac. És emlékszem az árpolitikájára is. Soha nem változtatott árat, amikor a nagy áruházláncok azt mondták, hogy ezt olcsóbban is lehetne adni, különben leveszik a polcaikról. Ő azt mondta, hogy nyugodtan vegyék, erre visszatették.”
„Hatalmas profitot termelt abból, hogy a sportba fektetett. A fickó nagyobb volt az életnél. Amit Ausztriában tett a labdarúgásért, jégkorongért, a Lipcséért, a versenyprogramért, az elképesztő. Valószínűleg egyetlen más egyénnek sem volt nagyobb a hozzájárulása a Forma-1-hez. Szerencsés vagyok, hogy olykor meghívtak a híres 7-es hangárba, ami eléggé lenyűgöző volt. Hihetetlenül megfontolt volt, és amikor Mercedes-Red Bull ügyben tanácskoztunk, mindig ketten tettük, és órákon át tartott, majd nagyon személyes párbeszédbe torkollt családokról és minden másról. Élveztem.”
Wolfftól megkérdezték, hogy mit tart Mateschitz legnagyobb eredményének, mire ő nem az öt konstruktőri és hat egyéni Forma-1-es világbajnoki címet mondta.
„A legnagyobb eredménye maga a márka. Az 1990-es években jelent meg, szóval 32 évről beszélünk, és nem tudom, hány milliárd eurót hoz a cég, de létrehozni egy új piacot, feltalálni egy terméket, ami csak Thaiföldön létezett, más csomagolásban, és globális szereplővé tenni, sokkal nagyobb tett, és elhomályosít mindent, ami a sporttal kapcsolatos.”
„De a mi kis világunkban, emlékszem, hogy egyszer azt mondta nekem, hogy inkább csinál egy sporttal kapcsolatos projektet, ami veszteséges, mert szereti. Nem sok vállalkozó mondana ilyesmit. A sport szeretetéért csinálta.”
#F1:In a past life, Toto Wolff raced Red Bull sponsored cars in FIA GT … https://t.co/cM7dnqEik2 pic.twitter.com/ByCZBg65Ow
— theUsher13 (@theJudge13Twts) February 18, 2016
És amit talán nem mindenki tud az 50 esztendős osztrákról, hogy ő maga is volt Red Bull-pilóta. A 2000-es évek elején ugyanis az FIA-GT világbajnokságban versenyzett olyanok oldalán, mint Karl Wendlinger vagy Hans Joachim Stuck, 2006-ban utóbbival pedig megnyerte az első dubaji 24 órást. Ezen évek során pedig mi más is szponzorálhatta volna, mint az az italmárka, amelynek F1-es csapata évekkel később a legnagyobb ellenfele lett.
„Büszkén viseltem azokat a színeket junior pilótaként és GT-versenyzőként. Presztízse volt annak, ha az ember Red Bull-pilóta volt, és én büszkén viseltem az overált és a csapatruházatot” – emlékezett vissza arra az időszakra.