2024. március 29. 00:59

KezdőlapF1Gyász: meghalt a Red Bull Forma-1-es csapatának szülőatyja

Gyász: meghalt a Red Bull Forma-1-es csapatának szülőatyja

-

Hosszan tartó súlyos betegség után, 78 éves korában meghalt Dietrich Mateschitz, a Red Bull Forma-1-es csapatának alapítója.

A német RTL már szeptember 30-án beszámolt arról, hogy jól értesült ausztriai forrásai szerint Dietrich Mateschitz, a Red Bull társalapítója és 49%-os tulajdonosa súlyos betegséggel küzd, a Speedweek pedig az USA Nagydíj szombati napján bejelentette: a Red Bull Forma-1-es csapatainak tulajdonosa hosszan tartó súlyos betegség után elhunyt.

Az osztrák üzletembert egy ideje nem látták nyilvános helyen, ami beindította a találgatásokat, és még a Red Bull és a Porsche nemrég kudarcba fulladt házassága után sem szólalt meg. Szeptember végén a meghívás ellenére nem volt jelen a Red Bull Ringen rendezett német túraautó-bajnoki (DTM) futamon, amivel kapcsolatban a Red Bull közleményben csak annyit mondott, hogy „mindig is fontos volt Mr. Mateschitz-nek, hogy kizárja a nyilvánosságot a magánéletéből, ebben semmi nem változott.”

„Ez magánügy, úgyhogy nem kommentáljuk” – felelte a Mateschitz hogyléte felől érdeklődő kérdésre a német RTL-nek a honfitársával naponta beszélő Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója a szingapúri F1-es hétvégén, majd a verseny után Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke ugyanígy hárította a Sky Sports ugyanerre vonatkozó kérdését.

Kitörölhetetlen nyomot hagyott a motorsportban

Az 1944. május 20-án, a stájerországi Sankt Marein im Mürztalban született Mateschitz marketingből diplomázott, majd az Unilevernél, később pedig a kozmetikumokat gyártó Blendaxnál dolgozott. Utóbbival utazott, amikor megismerkedett a Krating Daeng itallal, amely később a Red Bull energiaitalokat inspirálta. 1984-ben thai partnereivel, Chaleo Yoovidhya-val és annak fiával, Chalerm-mel megalapította a Red Bull GmbH-t, majd 1987-ben piacra dobta az első termékeit.

A többi pedig, ahogy mondani szokás, történelem. A Red Bullt nemcsak a világ első számú energiaital-gyártójává tették, hanem a sportban is maradandót alkottak. Miközben kezdetben a különböző extrémsportok és sportolók támogatását helyezték előtérbe – amire a mai napig kiemelt figyelmet fordítanak –, fokozatosan növelték a jelenlétüket a motorsportban is, de más területekre is betörtek. A Red Bull így többek között két profi futballcsapattal (a New York Red Bull az MLS-ben, az RB Leipzig a német Bundesligában szerepel), és egy profi hokicsapattal (Red Bull München) is rendelkezik, de a korábbi A1-Ring megvásárlásával és felújításával világszínvonalú versenypálya tulajdonosa is, amely 2014 óta minden évben otthont ad az Osztrák Nagydíjnak, 2020-ban és 2021-ben pedig a Stájer Nagydíjat is megrendezhette.

2005-ben, a David Coulthard–Christian Klien párossal debütált a Red Bull Racing az F1-ben

A Red Bull a Sauber-istálló révén 1995-ben érkezett meg az F1-be, később pedig 60%-os tulajdonrészt szerzett a svájci gárdában, ám, miután Peter Sauber a 2001-es szezonra a Red Bull-támogatott Enrique Bernoldi helyett Kimi Räikkönent választotta, Mateschitz eladta a tulajdonrészét a Credit Suisse-nek.

Támogatóként azonban maradtak a Sauber partnerei, mígnem 2004-ben megvásárolták a Jaguar-istállót, hogy azt átnevezve 2005-től már saját csapattal vegyenek részt a királykategória küzdelmeiben. Ezután megvásárolták a küszködőt Minardi csapatot is, hogy 2006-tól Scuderia Toro Rosso néven (2020 óta Scuderia Alpha Tauri) már két csapattal legyenek jelen. A kezdeti évek viszonylagos sikertelensége után – noha 2008-ban a Toro Rossó futamot nyert Vettel-lel Monzában – 2009-ben voltak harcban először a világbajnoki címért, majd 2010 és 2013 között zsinórban négy egyéni és négy konstruktőri címet nyertek.

Sebastian Vettel, Red Bull Racing, 2011
Sebastian Vettel-lel egy rakás rekordot megdöntöttek Fotó: Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool

Azóta folyamatosan az F1-es élmezőnyben szerepelnek, tavaly Max Verstappennel ismét felértek a csúcsra, és minden bizonnyal az idén már újra mindkét világbajnoki cím az övék lesz. Csakhogy a 2022-ben 16,5 milliárd dolláros becsült vagyonnal Ausztria leggazdagabb emberének számító, ennek ellenére visszavonultan élő Mateschitz ezt már sajnos nem láthatja.


Találkozz világklasszis rallyversenyzőkkel és szurkoljunk együtt a magyar menőknek! Csapj le Te is a Rally Hungary jegyekre, most még elővételes áron! Jegyek: https://rallyhungary.com/jegyek/


Friss