back to top
2024. november 24. 23:18

KezdőlapF1Hill majdnem a hungaroringi csodát is felülmúlta minden idők legszorosabb időmérőjén

Hill majdnem a hungaroringi csodát is felülmúlta minden idők legszorosabb időmérőjén

-

Michael Schumacher, Jacques Villeneuve, Heinz-Harald Frentzen. Ez a három név maradt meg a legtöbbek emlékezetében minden idők legszorosabb Forma-1-es időmérője kapcsán, pedig Damon Hill majdnem mindhármukat lenyomta.

1997. október 25-én rendezték az 1997-es szezont lezáró Európa Nagydíj időmérő edzését Jerezben, és ezen a napon történt meg az, hogy az első három helyen végző pilóta ezredmásodpercre azonos időt autózott. Elsőként Jacques Villeneuve ért körbe a kvalifikáció hajrájában 1:21.072 alatt, majd ezredre ugyanilyen időt autózott a pontversenyben vezető, az utolsó futamon a kanadaival a vb-címért megküzdő Michael Schumacher, illetve Villeneuve csapattársa, Heinz-Harald Frentzen is.

Tényleg ez lehetett a valós sorrend

A szabályok alapján azonos idő esetén az számít, hogy ki teljesítette hamarabb a kört, így Villeneuve szerezte meg a pole pozíciót, mivel ő volt az első a hármas tagjai közül, aki megfutotta ezt az időt. Mellőle a második rajtkockába Schumacher kvalifikált, Frentzen pedig csak harmadik lett.

Ugyanakkor érdekes kérdés, hogy tényleg Villeneuve volt-e a leggyorsabb, hiszen attól még, hogy az időmérés három tizedesjegyig mutatta az időeredményeket, lehet, hogy ha egy negyedik tizedesjegyet is kijeleztek volna, Frentzen mondjuk 1:21.0723-at ér el, Schumacher 1:21.0725-öt, Villeneuve pedig csak 1:21.0727-et.

Schumacher, Villeneuve és Frentzen körének vége:

Jock Clear, Villleneuve ma már a Ferrarinál dolgozó akkori versenymérnöke érdekes dolgot árult el ezzel kapcsolatban Karun Chandhok-nak, a Sky Sports riporterének, amit az indiai expilóta a Bring Back V10s podcast 97-es szezonzáróról szóló epizódjában idézett fel.

„Volt egy beszélgetésem Jock Clearrel erről, és azt mondtam neki, hogy »Most, hogy már a Ferrarinál vagy, előáshatnád Schumacher telemetriáját a 97-es jerezi időmérőről, én pedig beszélek valakivel a Williamsnél, mondjuk Jonathan Williamsszel (Frank Williams fia, aki szintén részt vett a podcast-beszélgetésen), hogy meg tudjuk-e keresni a Williams adatait, és a kettőt összehasonlítva el tudjuk-e dönteni, hogy ki végzett előrébb.« Jock pedig azt mondta, hogy akkoriban a FOM segítségével utánanéztek a dolognak, és arra jutottak, hogy akkor is ugyanez lett volna a sorrend, ha egy negyedik tizedesjegyet is mutatott volna az időmérés.”

Mindez úgy lehetséges, hogy attól még, hogy csak ezredmásodpercig jelzik ki a köridőket, az időmérőrendszer ennél pontosabban is mér. A pontos köridőket azonban – legalábbis egyelőre – homály fedi.

A top 3 az időmérő után

Ez az egész nem lenne ilyen fontos, ha nincs Katajama

A 97-es jerezi időmérő persze akkor is kuriózum lenne, ha nem az első három helyen lett volna időazonosság, de az igazi különlegességét természetesen az adja, hogy a pole pozícióról döntött három, ezredre azonos kör. Amiről viszont sokan megfeledkeznek, hogy az Arrows-Yamahával Damon Hill lett a negyedik, és csupán 0,058 másodperccel maradt el a Villeneuve-Schumacher-Frentzen hármastól.

Már önmagában ez szép teljesítmény volt szezon előtti tesztekhez képest Jerezben 6 másodperccel jobbat tudó 1996-os világbajnoktól, de akárcsak az az évi Magyar Nagydíjon az utolsó körben elbukott győzelem esetében, itt is keserű lehetett a szájíze, a gyorskörének végén ugyanis ki kellett kerülnie Katajama Ukjó keresztbe állt Minardiját, amivel Tom Walkinshaw, az Arrows csapatfőnöke szerint 2 tizedmásodpercet veszített. Azaz, ha nincs a hibázó japán, Damon Hill szerezte volna meg a pole-t az 1997-es szezonzáróra.

Katajama a Minardiban, amint keresztben áll a célegyenes elején

És hogy miként tudott ilyen jó kört összerakni a címvédő a mezőny második felébe tartozó technikával? Egyrészt a Hungaroringhez hasonlóan a jerezi pálya is technikás, a motorerőhátrányt kevésbé kidomborító aszfaltcsík, másrészt Hill szereti az ilyen jellegű pályákat (1,1 másodpercet adott csapattársának, Pedro Diniznek), harmadrészt pedig meggyőzte a Bridgestone-t, hogy az utolsó versenyre másfajta gumikat hozzanak, addig ugyanis inkább a Prost-istálló igényeit tartották szem előtt.

Hogy az F1-ben abban az évben debütáló japán abroncsok jól teljesítettek aznap az Arrowson, azt Diniz 12. helye is mutatja – nem véletlen, hogy 1998-tól a Benetton és a McLaren is átpártolt a Goodyeartól, utóbbi pedig rögtön világbajnok is lett a japánok termékeivel.

A jerezi időmérő nemcsak minden idők legszorosabb top hármasát, hanem top 4-ét is hozta:

Friss