back to top
2024. november 22. 16:26

KezdőlapF1Mi a közös egy Boeing 747-esben és Alonso texasi balesetében? - Most...

Mi a közös egy Boeing 747-esben és Alonso texasi balesetében? – Most megmondjuk!

-

A kétszeres világbajnok Fernando Alonso autójából majdnem repülőgép lett Austinban.

Fernando Alonso nagy szerencsével úszta meg az USA Nagydíjon, hogy súlyos balesetet szenvedjen. A kétszeres világbajnok a 22. körben, az első biztonsági autós újraindítás után kísérelte meg megelőzni Lance Strollt a pálya leggyorsabb részén, amikor a kanadai pilóta az utolsó pillanatban balra mozdult, Alonso pedig ráfutott.

Az Alpine eleje az Aston Martin bal hátsó kerekén átugratva a levegőbe emelkedett, és egy darabig leginkább egy felszállni próbáló, kissé túlterhelt repülőgéphez hasonlított, mielőtt visszazuhant az aszfaltra. Alonso szerencsésen megúszta az esést, ami akár sokkal rosszabbul is végződhetett volna, ha az Alpine magasabbra emelkedik, és belecsapódik a pálya melletti kerítésbe, vagy ha a spanyol nem tudja uralma alatt tartani a kocsit, és a landolás után keresztbe áll a pályán az érkező többi autó előtt.

Nézői felvételen még brutálisabb Alonso austini repülése (videó)

Sam Collins, az F1TV szakértője a futam után kielemezte a balesetet – ami miatt Stroll egyébként három helyes rajtbüntetést kapott a Mexikói Nagydíjra –, és egy érdekes adatra hívta fel a figyelmet.

„Az autó orra nagyon magasra emelkedett, és az ég felé meredt. Ennek oka pedig, hogy a kocsi 184 mph-val (294 km/h) haladt. Ha tudni akarják, hogy miért ágaskodott, nos, ez egy Boeing 747-es felszállási sebessége, és gyorsabb, mint az ennél könnyebb gépeké, amelyek úgy 110 mph-nál emelkednek el a talajtól.”

Collins jól mondta, egy teljes terheléssel elinduló, átlagos hosszúságú tengerentúli útnak nekivágó 747-es 160 csomónál, azaz 184 mph-nál kezdi meg az emelkedést. Persze, Alonso autóján csak fordított repülőgépszárnyak vannak, de így is elképesztő belegondolni, hogy ekkora tempóval kétkerekezett, majd utána kiállt szárny- és kerékcserére, végül pedig a hetedik helyen végzett. Amit aztán elvettek tőle…

A baleset:

Fontos nap a mai a Forma-1-nek

Alonsót végül 30 másodperccel büntették azért, mert sérült autóval fejezte be a versenyt, a baleset során ugyanis megsérült a jobb tükre, ami jó ideig mozgott menet közben, míg végül leszakadt. A spanyolt a versenyirányítás nem intette ki menet közben a bokszba, a Haas azonban utólag óvást nyújtott be, amit a sportfelügyelők elfogadtak, majd az eset kivizsgálása után büntetést szabtak ki. Alonso ezzel a 7. helyről a 15. pozícióba csúszott vissza.

Hamiltonnak és Leclerc-nek lehetett, Alonsónak nem? – súlyos büntetést kapott a spanyol

Az ügy azonban nem ért véget itt, az Alpine ugyanis megóvta a a Haas óvását, mondván az jóval a határidő után érkezett be. Ezt egyébként a felügyelők is elismerték, de így is befogadták az amerikai istálló óvását, mondván „ebben az esetben nem volt lehetséges megfelelni a határidőnek.”

A felügyelők a Mexikói Nagydíj csütörtöki napján, azaz ma ülnek össze újra, hogy megvitassák, egyáltalán helyt adnak-e az Alpine óvásának. Amennyiben úgy döntenek, hogy igen, az persze még nem jelenti Alonso büntetésének automatikus eltörlését, hiszen csak ezután kezdődik majd az ügy kivizsgálása és az érintett felek meghallgatása.

A kétszeres világbajnok mindenesetre helyezett némi nyomást az FIA-ra az Instagramon közzétett üzenetével. „Köszönöm a tegnap és ma kapott üzeneteket. Ez azon ritka alkalmak egyike a sportban, amelyben úgy érzem, mindannyian ugyanazon a véleményen vagyunk és ugyanúgy látjuk a szabályokat. Ennélfogva a csütörtök fontos nap a sportnak, amelyet mindannyian annyira szeretünk, mivel ez a döntés határozza meg, hogy a jó irányba tartunk-e a jövőre nézve. Köszönöm még egyszer a támogatásotokat!”

Alonso szerint tehát nem kisebb dolog múlik azon, hogy sikerül-e eltöröltetni a büntetését, mint a sportág jövője, ami nyilván túlzás, de az tény, hogy sokakban ellenérzéseket váltott ki a felügyelők utólagos büntetése. Azt viszont le kell szögezni, hogy a szabályok szerint jártak el, és az egész eset azért kapott ilyen nagy visszhangot, mert a versenyigazgató nem intette ki menet közben Alonsót, miként megtette azt Kevin Magnussennel már háromszor az idei szezonban, amikor a dán pilóta sérült első szárnnyal versenyzett.

Forrás:F1 TV

Friss