Jan Cerny és Lauri Joona úgy indult a Spanyol Rally WRC3-as kategóriájában, hogy amelyikük nyer, egyben világbajnoki címet is szerez. A rendkívül szoros küzdelmet pedig egy időbüntetés döntötte el a finn versenyző javára.
A Spanyol Rally előtt Sami Pajari vezette a WRC3-as kategóriát, azonban csupán egyetlen ponttal előzte meg Lauri Joonát és Jan Cernyt is. Pajari pedig már korábban teljesítette az előírt öt futamot, így Joona és Cerny között dőlt el a vb cím ténylegesen. A képlet egyszerű volt, aki gyorsabb lesz, vagy nyer, az a világbajnok.
A versenyen Jan Cerny alaposan bekezdett, már a nyitó szakaszt követően 16.1 másodperc előnyben volt. Ez azonban megbosszúlta magát.
“A körülmények elég trükkösek voiltak a nyitó szakaszon – mondta Jan Cerny a Dirtfishnek. – Volt saras, csúszós, nedves rész is, de száraz is. Szóval igen változatos volt. Emellett nagyon gyors pálya volt, így inkább a cseh szakaszokhoz hasonlítottak. Nagyon igyekeztem gyors lenni, és végül jó lett az eredmény is. A nagy előny pedig az első hibámhoz vezetett, ugyanis elkezdtem vigyázni az autóra és, próbáltam elkerülni a defektet.”
Péntek délre csupán 6.6 másodpercre csökkent Cerny előnye, majd a délutáni szakaszokon újabb hiba következett.
“A délutáni pályákról olyan információt kaptunk, hogy esősek lesznek, így négy lágy és két kemény gumival mentem délután. A valóságban azonban teljesen szárazak voltak a pályák. Volt olyan szakasz, melynek rajtja előtt esőt vártunk, ezért lágy gumikat tettünk az autóra, és végül száraz volt az út ami miatt rengeteg időt vesztettünk. A gumiválasztás volt a második hibánk.”
“Szombaton jött néhány etapolt szakasz, és a megállapított eredmények miatt további időt vesztettünk. A napot pedig a Salou szuperspeciál előtt egy 10 másodperces időbüntetéssel zártuk.”
A büntetést pedig egy késésért kapta a cseh versenyző, aki csupán 1 tizedmásodperc hátránnyal várta a szuperspeciált, a késés oka pedig egészen elképesztő.
“Az idő jól volt a menetlevélre írva, rendben volt az autó, jó gumik voltak feltéve, szóval minden rendben volt a napi záró szakasz előtt. Egész egyszerűen vártunk egy perccel többet, és ezért kaptuk az időbüntetést. Egyértelműen a mi hibánk volt, és ez okozta a bajnoki vereségünket is. Ez volt a harmadik hibánk a hétvégén.”
A záró szakaszt követően végül 7.5 másodperc előnnyel rendelkezett Lauri Joona, és még vissza volt a vasárnapi négy szakasz, melyen Cerny mindent beleadott, néha túl sokat is.
“Tudtam, hogy vasárnap nagyon gyorsnak kell lennem. Az első két szakaszon sokszor túlléptem a határt és akadtak komoly pillanataim is, amivel időt vesztettem. A pályák második teljesítésére próbáltam gyors lenni, de nem 110%-on vezetni. Ez végül eredményre vezetett, de a 10 másodperces büntetést nem tudtam ledolgozni.”
Végül kilenc másodperc előnnyel nyert Joona, így ha nincs a büntetés, akkor 1 másodperccel Cerny végez az első helyen…
“Igyekeztem mindent megtenni, de a büntetés soknak bizonyult. A plusz 10 másodperc után túl nagy nyomás helyezedett rám, mert tudtam, hogy ezzel mindent elveszíthetek. Nagyon szomorú, hogy a késés miatt nem lettem világbajnok, de ermélem, hogy ez a hiba csak megerősít. Sokat tanultam ebből a versenyből és remélem, hogy legközelebb erősebben térek vissza.”
Cerny azonban mégis pozitívan tekint a spanyol versenyre.
“A verseny utáni 2-3 nap elég nehezen telt, de mostanra már több pozitívumot tudok ésszrevenni. Megmutattam a tempómat, és nagyon jó csatát vívtunk. A büntetés nélkül pedig… magam számára én vagyok a világbajnok… Saját magamat vertem meg, és mégis több a pozitívum, mint a negatívum. Egy kicsit ugyanakkor szomorú is vagyok az eredmény miatt, a családom miatt és a támogatóim miatt. Jó lenne valóban világbajnoknak lenni, de talán egy napon összejön.”