Legtöbbször kívülről igen mulatságos tud lenni, ahogy egy profi autóversenyző bemutatja a mellette ülő utasának, hogy mit tud egy utcai sportautóval. És persze van, hogy a dolgok nem úgy sülnek el, ahogy azt tervezte…
Melyik motorsport-rajongó ne vágyna arra, hogy beülhessen egy profi raliversenyző vagy F1-es pilóta mellé, és testközelből nézhesse meg, mitől annyira különlegesek ezek a versenyzők. A szerencsések ezt olykor meg is tehetik, hogy aztán elképedve, mégis életre szóló élménnyel szálljanak ki az utcai, sport vagy versenyautóból. De előfordult már, hogy életre szóló élmény helyett életveszélybe kerültek…
Egyszerűen brutális: így reagál az Aston Martin 1000 lóerős űrautójára egy földi halandó (videó)
Ez történt Steve Sutcliff-al, az Autocar újságírójával, amikor 2003-ban beült Antonio Pizzonia, a Jaguar újonca mellé Barcelonában, hogy a brazil pilóta megautóztassa őt egy Jaguar S-Type R-rel. Csakhogy – ezt utólag ő vallotta be – Pizzonia elfeledkezett róla, hogy nem a Forma-1-es Jaguarban ül, és a célegyenes végén ugyanott fékezett, ahol az R4-essel tette. Az utcai Jaguar persze nem lassult le, helyette a bukótérbe esve fejre állt, majd a gumifalnak csapódott, végül pedig a kerekein landolt.
A belső kamerás felvételeket figyelve egészen elképesztő az a professzionalimzus, amivel Sutcliffe – aki egyébként a féktáv közben bemondta: „kizárt”, hogy be tudják venni a kanyart – kezelte a helyzetet, miután ugyanis landoltak, azonnal Pizzoniához fordult, és a láthatóan nem kicsit zavarban levő versenyző hogyléte felől érdeklődött. Ami pedig a videóból nem derül ki, hogy a hátsó ülésen ott ült David Shepherd, az Autocar fotósa is. Szerencsére egyiküknek sem esett baja.
A baleset:
Antonio Pizzonia crashes Jaguar S-Type R with Autocar journalist Steve Sutcliffe, Circuit de Catalunya 2003
The Brazilian admitted he forgot the braking distance required to slow down a roadcar for a corner was much longer than the 50-100 metres required for a #F1 car! pic.twitter.com/ZCF1fquwu7
— Motorsports in the 2000s 🇭🇰🇬🇧 (@CrystalRacing) May 4, 2019
Persze nemcsak balesetet okozva lehet kikészíteni egy utast, hanem pusztán azzal is, ha úgy vezetünk, mint egy világbajnok. Damon Hill, 1996 világbajnoka megtette ezt egy Mercedes SL 55 AMG-vel. Az eredmény magáért beszél:
Talán egy fokkal még viccesebb – legalábbis kívülről nézve –, amikor az ember a saját feleségét rémisztgetheti. Megtette ezt a 256 F1-es nagydíjrajttal sokáig csúcstartónak számító Riccardo Patrese 2008-ban Jerezben. Az olasz veterán tesztelhette a Honda F1-es gépét, majd elvihette egy körre egy Honda Type R-be a feleségét. Külön pluszpont, hogy a Honda nem is szólt nekik arról, hogy az autó be van kamerázva (a végén esett le nekik), úgyhogy röpködtek a káromkodások rendesen.
Patrese és felesége:
Ha már a feleségeknél tartunk, ide kívánkoznak az alábbi esetek is. Előbb a túrraautó és sportautó menő Augusto Farfust figyelhetjük, amint a feleségének mutatja meg a Nordschleifét az átlagosnál kicsit tempósabban, majd Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke, illetve felesége, Susie Wolff viszi körbe egymást egy Mercedes-AMG GT R-rel a 2018-as Japán Nagydíj előtt Szuzukában. Itt különösen azt érdemes figyelni, hogy Susie Wolff miként reagált férje vezetésére.
Augusto és Liri Farfus:
Toto Wolff és Susie Wolff:
És természetesen az F1-es pilóták sem feltétlenül szeretik azt, ha az anyósülésen kell helyet foglalniuk, amire remek példa a Kimi Räikkönen mellé szintén a Nordschleifén beülő Antonio Giovinazzi, avagy a fiatal, magát mindössze néhány hónapja Forma-1-es pilótának mondható Max Verstappen mellé behuppanó Jos Verstappen, akin látszott a rémület, ahogy fia padlógázon megindult a Renault R.S. 01-es versenyautóval Spában az Eau Rouge felé, majd át is tolta rajta az autót.
Räikkönen és Giovinazzi:
A videó ide kattintva látható.
A két Verstappen: