Sergio Pérez monacói időmérőn rögzített telemetriája igencsak árulkodó, és nagyban megerősíti azt a feltételezést, hogy a Red Bull versenyzője szándékosan csapta oda az autóját.
A Brazil Nagydíj befutójánál történtek (Max Verstappen a csapatutasítás ellenére nem engedte el Sergio Pérezt, majd közölte, hogy jó oka volt ezt tenni) után felmerült, hogy a kétszeres világbajnok azért nem volt hajlandó segíteni Sergio Péreznek, mert a mexikói szándékosan csapta a falhoz az autóját a Monacói Nagydíj időmérő edzésén, hogy megakadályozza Verstappent abban, hogy megelőzze őt.
Pérez nagyon dühös Verstappenre, aki nem hajlandó elárulni, miért hányt fittyet a csapatutasításra
Akinek nem volt elég megerősítés a Monacóban történtek valóságtartalmát illetően az, hogy Verstappent kétszer kérdezték meg a kamerák előtt, majd nekiszegezték a kérdést az írott sajtónak tartott beszélgetésen is arról, hogy Pérez monacói autótörése miatt nem engedte-e el a csapattársát Interlagosban, a holland pedig egyszer sem tagadta ezt, a Sky Sports kamerái előtt pedig még mosolygott is a felvetésen, annak az alábbi telemetriai adatok megtekintése mindenképpen javallott.
Persze, 100%-ban ezek sem bizonyítják, hogy Pérez szándékosan csapta oda az autóját a hercegségben, ugyanakkor olyan tényekkel szolgálnak, amelyek ismeretében azért majdhogynem biztosan ki lehet jelenteni, hogy ez történt, amennyiben kizárjuk azt, hogy elromlott a gázpedálja, vagy lecsúszott arról a lába. De mivel utóbbi két eshetőséget sem a Red Bull, sem Pérez nem említette a baleset után, nem valószínű, hogy ez történt. De nézzük, miről is van szó!
Kiderült, amiről eddig mindenki mélyen hallgatott – ezért szegült ellen Verstappen
Pérez balesettel végződő Q3-as próbálkozását összehasonlítva a korábbival egészen érdekes dologra bukkanunk. A korábbi körében a mexikói egyrészt jóval szűkebben vette az alagút előtti Portier-kanyart, amelyben 86 km/h volt a minimumtempója. A baleset előtt viszont az alábbi képen is jól láthatóan szélesebben fordult, és egy pillanatra, még a kanyarcsúcspont előtt, 76 km/h-ig engedte csökkeni a tempót, majd a másodperc tört része alatt padlógázt adott, amitől az autója hátulja azonnal kitört, és a falnak csapódott. Pérez eközben kísérletet sem tett arra, hogy ellenkormányzással megfogja az autót.
A felső képen Pérez baleset előtti köre, alul pedig az a pillanat, amikor padlógázt ad a baleset előtt. A gázállás a zöld grafikonról olvasható le (a fentebbi körében ezen a ponton egyáltalán nem adott gázt)
Azt, hogy erre mi szükség volt, a fentebbi két eshetőségen túl semmi nem indokolja, hiszen, amint az az alábbi telemetriai görbén látszik, a korábbi kanyarokban Pérez hasonlóan adott gázt, mint az azt megelőző körben. A Portierben azonban még a kanyarcsúcspont előtt hirtelen padlóig nyomta a pedált, ami egyszerűen megmagyarázhatatlan.
🤔Did PER crash on purpose in Monaco?
He either
-Crashed on purpose
-His foot slip on the throttle pedalHis throttle signal doesn't make sense: he went 100% throttle in just a couple tenths! This is ENTIRELY different from the previous lap AND all the prev. corners!#Perez #F1 pic.twitter.com/tse9AvnBuy
— F1 Data Analysis 📈 (@F1DataAnalysis) November 14, 2022
A felső sorban látható a gázállás %-os arányban. A fehér vonal azt a kört jelzi, amelyikben Pérez összetörte az autót, a kék pedig az eggyel korábbi mért körét. A pirossal bekarikázott részen látszik, hogy egy pillanat alatt a padlóig nyomta a pedált, holott korábban ugyanott fokozatosan adott gázt, és már bőven a kanyar kijárati kerékvetője mellett haladt, amikorra elérte a padlógázt. Eközben a korábbi két kanyarban hasonlóan kezelte a pedált.
Az eset persze mindezek tükrében is igen zavarbaejtő, hiszen Pérez a 3. helyen állt a baleset pillanatában, azaz még csak nem is a pole pozíciót próbálta így bebiztosítani. Ezért aztán – amennyiben úgy véljük, hogy direkt ütközött – nem nagyon van más magyarázat a történtekre, mint az, hogy Verstappen előtt akart maradni, hogy a versenyen a monacói pálya karakterét kihasználva előtte is maradjon, és pontokat hozzon a csapattársán.
Mindezek alapján Pérez az abu-dzabi szezonzárón igen kellemetlen kérdésekre számíthat, és nem is feltétlenül kell majd beismerő vallomást tennie ahhoz, hogy minden kételyt eloszlasson a monacói időmérőn történtekkel kapcsolatban.