Az Abu-dzabi Nagydíjon eldőlt, hogy megszakad egy pontosan három évtizeden át tartó széria, amelyet Michael Schumacher és Lewis Hamilton állítottak fel közösen. Utóbbinak Sebastian Vettellel is volt egy pályafutásukon átívelő sorozata, de most már az sem él.
Az Abu-dzabi Nagydíjon eldőlt, hogy Lewis Hamilton mindkét makulátlan sorozata megszakad. A hétszeres világbajnok a tizenhatodik idényét teljesítette a Forma-1-ben, és az előző 15 alkalommal rendre begyűjtött legalább egy pole pozíciót, illetve futamgyőzelmet. Most azonban egyik sem jött össze neki, ráadásul összetettben sem végzett annyira mélyen, mint a most megszerzett hatodik pozíció.
Ezáltal azonban egy sokkal nagyobb, konkrétan kétszer akkora sorozat is megszakadt. Az Autosport vette észre, hogy három évtizeden át a Forma-1 eddigi két legeredményesebb versenyzőjének egyike, azaz Hamilton vagy Michael Schumacher legalább egy futamot nyert, egészen a 2022-es idényig.
Michael #Schumacher was made an honorary citizen of Spa in 2012.
Sir Lewis #Hamilton made an honorary citizen of Brazil in 2022.
Two absolute legends of our sport. 💪 #F1 pic.twitter.com/7KYEMjD2Bi
— Paul McGinnes 🏁 (@PaulMcG92) November 8, 2022
Véget ért Schumacher és Hamilton közös szériája
A széria az 1992-es idényben indult, amikor a német pilóta pályafutása első győzelmét aratta a Belga Nagydíjon. A következő évben szintén egy futamon diadalmaskodott, onnantól kezdve viszont sokáig nem volt kérdés, hogy megmarad-e a sorozat. 1994-től 2004-ig általában világbajnok lett vagy minimum harcolt a címért, persze 1999-ben csak a lábtöréséig. Az egyetlen kivétel az 1996-es esztendő, amikor első ferraris idényében nem volt esélye a Williamsek ellen, de háromszor így is a dobogó tetején pezsgőzhetett.
A sorozat 2005-ben könnyedén megszakadhatott volna: akkor az USA Nagydíjon szerezte egyetlen elsőségét, miután a Michelin-abroncsokkal rendelkező csapatok nem vettek részt a futamon, így csak csapattársa, Rubens Barrichello jelenthetett veszélyt a sikerre. 2006-ban aztán megint az utolsó pillanatig küzdött a végső győzelemért.
Visszatérése után egyszer sem szelte át a célvonalat elsőként, ám akkor már Hamilton bőven a mezőnyben volt. A brit versenyző a mostani előtt csupán kétszer ment három diadal alá. A 2009-es szezon első felében a McLaren egyáltalán nem bizonyult versenyképesnek, de aztán kétszer is a dobogó tetejére állhatott, 2013-ban pedig a Magyar Nagydíjon „menekült meg” első mercedeses évében.
A 37 éves pilótának egyébként még egy, más pilótával közösen tartott szériája ért véget. Sebastian Vettellel ugyanabban az évben, 2007-ben mutatkoztak be, és azóta egészen mostanáig mindegyik idényre igaz volt, hogy legalább az egyikük az egyéni bajnokság első két helyének egyikén végzett.
Debütáló szezonjában Hamilton rögtön versenyképes autóba ült, és bár a világbajnoki címet elbukta, több második helyének köszönhetően megelőzte az azonos pontszámmal rendelkező csapattársát, Fernando Alonsót. Utána már felért a csúcsra, azt követően viszont egészen 2014-ig még harmadik sem volt.
Döbbenetes éve volt Verstappennek és a Red Bullnak, ennyi rekordot döntöttek meg
Ekkor jött a német pilóta korszaka, aki 2009-ben második lett Jenson Button mögött, majd zsinórban négyszer vb-címet ünnepelhetett. Ezek közül csupán 2010-ben csúszhatott volna ki könnyen a legjobb kettőből, olyannyira, hogy az idényzárót még a harmadik pozícióban várta. Utána következett a Mercedes-korszak, és Hamilton 2014-től tavalyig csupán kétszer talált legyőzőre az összetettben: 2016-ban Nico Rosberggel, öt évvel később Max Verstappennel szemben maradt alul, de a második helyezése akkor sem volt kérdés. 2017-ben és 2018-ban egyébként Vettel volt a közvetlen riválisa, így azokban az idényekben „kettős győzelmet” arattak.
Szintén Vettelhez kapcsolódik, hogy egy másik 30 éves sorozat is megszakadt, miszerint 1992-től tavalyig minden évben állt német pilóta dobogón. Rajta és a már említett Schumacheren kívül Heinz-Harald Frentzen, Ralf Schumacher, Nick Heidfeld, Nico Rosberg és Timo Glock mondhatták ezt el magukról.
Ami az abu-dzabi pódiumot illeti, az idényzárón olyasmi történt, ami korábban még soha. A szezon utolsó viadalát Max Verstappen nyerte Charles Leclerc és Sergio Pérez előtt, ami megegyezik a világbajnokság első három helyezettjének sorrendjével. Ilyen egyszer sem fordult elő az előző 72 évben, már ami a szezonzárókat illeti. Olyan többször megesett, hogy az első kettő sorrendje megegyezett, de a harmadikoké nem, és 1967-ben, valamint 2013-ban a három legtöbb ponttal rendelkező pilóta alkotta a dobogót, de egyik esetben sem volt megfelelő a sorrend.