Az egyik legismertebb F1-es újságíró szerint a tavalyi Abu-dzabi Nagydíj után az FIA elnöke egyezséget kötött a Mercedes csapatfőnökével, ezért nevezték ki a brackley-iek korábbi alkalmazottját. Bár Mohammed bin Szulajm hangsúlyozta, hogy nem történt csalás, a körülmények egyszerűen lehetetlenné tették a nemrég leköszönt szakember maradását a szövetségnél.
Ahogyan mi is beszámoltunk róla, Shaila-Ann Rao távozik az FIA-tól, miután ideiglenesen „sikeresen betöltötte” a motorsportért felelős főtitkár pozícióját. A szakembert többen is csalással vádolták, miután korábban a Mercedes alkalmazottjaként tevékenykedett, és közvetlen kapcsolatban állt Toto Wolff csapatfőnökkel. Az elmúlt időszakban két olyan ügy is felmerült, amelyben a riválisok részrehajlással, illetve szivárogtatással gyanúsították.
A döntés után Dieter Rencken, az egyik legismertebb Forma-1-es újságíró elemezte a helyzetet a RacingNews365.com-on. Rencken a tavalyi Abu-dzabi Nagydíjra, és az azt követő botrányra vezette vissza az események kiindulópontját, hiszen szerinte annak is köze van Rao kinevezéséhez. Távozása pedig szerinte elkerülhetetlen volt a körülmények miatt.
Titkos paktum született az FIA és a Mercedes között?
Rao 2016 és 2018 között már dolgozott az FIA-nak, akkor a szervezet jogi igazgatója volt. Ezt követően a Mercedeshez szerződött, ahol jogi tanácsadóként tevékenykedett, majd Toto Wolff csapatfőnök különleges tanácsadója lett. Ekkor érkeztünk meg 2021 decemberéhez, ahol több kulcsfontosságú esemény is történt, amelyek meghatározhatták a későbbiek alakulását.
Ekkor távozott az FIA éléről Jean Todt, és érkezett a helyére az újonnan megválasztott elnök, Mohammed bin Szulajm. Az Egyesült Arab Emírségekből származó szakembernek rögtön egy nehéz feladattal kellett szembenéznie, hiszen nem sokkal korábban rendezték az Abu-dzabi Nagydíjat, amelyen Max Verstappen egy szabálytalan versenyigazgatói eljárás után tudta megelőzni Lewis Hamiltont, és ezzel ő lett a szezon világbajnoka.
Bin Szulajm azzal kezdte hivatali idejét, hogy találkozott az összes Forma-1-es csapatfőnökkel, és természetesen a szezonzáró, illetve annak következményei voltak az elsődleges témapontok. A legnehezebb feladat érthető módon Wolff megbékítése volt: a Mercedesnél forrongtak az egyéni bajnokság elvesztése után, és szinte teljes mértékben bojkottálták az FIA díjátadó gáláját.
Távozik az FIA-tól a Mercedes csalással vádolt korábbi embere
Rencken azzal a feltételezéssel él, hogy Bin Szulajm és Wolff megegyeztek arról, hogy Rao visszatér az FIA-hoz. Ez felfogható összeesküvés-elméletként, ugyanakkor van mögötte logika, hiszen nem sokkal később valóban kinevezték a szakembert. Ekkor azonban még csak az elnöki hivatal igazgatója lett, és mindez nem váltott ki nagy visszhangot.
A körülmények áldozata lett
Júniusig Peter Bayer volt az FIA motorsportért felelős főtitkára, ám a hírek szerint elvesztette Bin Szulajm bizalmát, így távozott a posztjáról. Utódja Rao lett, és a Mercedes riválisai erre már felkapták a fejüket. „[Az FIA] feladata, hogy ne legyenek összeférhetetlenségek, hogy megfelelően viselkedjen, és az elnök feladata, hogy ezt biztosítsa – jelentette ki Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke. – Bízom benne, hogy ezt meg fogják tenni.”
Természetesen Wolffot is szembesítették a furcsa helyzettel, ám ő nem meglepő módon nem látott kivetnivalót ebben. „Az FIA változtat a szervezeti struktúráján, az elnöknek meg kell hoznia a döntéseit, nekünk pedig semmiképpen sem szabad beleszólnunk azokba” – szögezte le, majd hozzátette, hogy egykori alkalmazottjának feladata az átláthatóság és az irányítás javítása a szervezeten belül. Az egyik rivális csapat egy meg nem nevezett képviselője azonban feltette a költői kérdést, hogy az ő helyzetében mégis mit mondana.
Rencken szerint két ügy miatt vált elkerülhetetlenné a mostani végkifejlet: az egyik a pattogás, és az ennek orvosolása céljából hozott technikai direktíva, a másik pedig a Red Bull költségplafonbotránya. Előbbi nem sokkal Rao kinevezése után robbant ki, a Kanadai Nagydíj hétvégéjén.
A Mercedes korábbi embere közölte a Red Bull-lal, hogy megszegték a szabályokat
A szövetség ekkor kiadott egy technikai direktívát, amely az autók pattogását volt hivatott szabályozni, többek között a padlólemezre vonatkozó előírásokkal. A dokumentum tartalma nem lépett azonnal hatályba, ám az akkor még nagyon küszködő Mercedes olyan fejlesztésekkel érkezett meg Montrealba, amelyek megfeleltek az abban foglaltaknak. A Red Bullt irányító Christian Horner különösen gyanakvó volt, miután szerinte még az eljárás sem felelt meg a szabályoknak.
„Ezt [először] egy technikai fórumon kell megvitatni, [ami nem történt meg] ráadásul nyíltan elfogultan, egy csapat problémáinak megoldása érdekében – fogalmazott. – Ez az egyetlen istálló, amely [a technikai direktívának megfelelően] érkezett meg, annak [megjelenése] előtt.”
Ami a költségvetési korláttal kapcsolatos botrányt illeti, az FIA csupán a Japán Nagydíjat követő hétfőn tette közzé az eredményeket, ám az ügy már tíz nappal korábban kirobbant, miután több neves lap megírta, hogy a Red Bull túllépte a limitet. Horner perrel fenyegetőzött, és kijelentette, hogy az FIA-nak belső vizsgálatot kell folytatnia. Bár Raót nem nevezte meg, sokatmondóan válaszolt arra a kérdésre, hogy őt gyanítja-e a szivárogtatás mögött. „Nem az én dolgom ezt kommentálni” – felelte.
Az Abu-dzabi Nagydíj szombati napján Bin Szulajm egy konferenciahívást szervezett néhány sajtótermék számára, és ebben kategorikusan elutasította a részrehajlásra vonatkozó vádakat. Nem sokkal később azonban érkezett a közlemény Rao távozásáról, amit még mindig meg lehetne magyarázni azzal, hogy kinevezése ideiglenes jellegű volt. Az viszont már sokatmondó, hogy a szakember a korábbi pozíciójába sem térhetett vissza: a körülmények alighanem lehetetlenné tették, hogy ez megtörténjen anélkül, hogy az érintettek kellemetlen kérdéseket kapnának.
Hogy ki lesz az utódja? Nos, a RacingNews365.com értesülései szerint a döntést nem idén fogják meghozni. Natalie Robyn, az FIA nemrég kinevezett, az új évben hivatalba lépő vezérigazgatója állítólag gyökeres átalakítást tervez, és addig az új motorsportért felelős főtitkárt sem választanak.