2024. április 30. 08:14

KezdőlapF1Megmentheti, de tönkre is teheti Mick Schumacher karrierjét a Mercedes

Megmentheti, de tönkre is teheti Mick Schumacher karrierjét a Mercedes

-

Korántsem lehet annyira magától értetődő választás az F1-ben versenyzői ülés nélkül maradó Mick Schumacher számára az, hogy aláírjon a Mercedeshez, mint amennyire elsőre annak tűnik.

Mick Schumacher nem lesz ott a Forma-1-es rajtrácson a 2023-as szezonnyitó Bahreini Nagydíjon, miután a Haas nem hosszabbította meg a szerződését, és más csapatban sem talált magának versenyzői ülést. A 23 esztendős pilóta már korábban egyértelművé tette, hogy amennyiben nem tartja meg őt az amerikai csapat, akkor is szeretne a Forma-1-ben maradni, azaz nem akar más versenysorozat után nézni. Erre jelen állás szerint a Mercedesnél is lehet esélye, Toto Wolff, a brackley-iek csapatfőnöke ugyanis teljes nyíltsággal beszélt arról, hogy gyakorlatilag csak Schumacheren és a menedzsmentjén múlik, hogy csatlakozik-e hozzájuk.

Válogatott kritikák – Alesi, Vettel és Wolff is belerúgott a Haasba Mick Schumacher elküldése miatt

„Mick mindig közel állt a szívünkhöz Michael, és az egész Schumacher-család miatt. Ralf sokáig versenyzett nálunk a DTM-ben, a fia pedig Mercedes GT-autókkal megy. [Mick] egy intelligens, jól nevelt fiatalember, aki nagyon sikeres volt a junior szériákban. Úgy véljük, hogy gondoskodhatunk róla, amennyiben úgy hozza a helyzet, mert olyasvalaki, aki illene a csapatba. De még nem írtunk alá semmit, sőt, nem kerültünk közel semmilyen megegyezéshez. Azért mondom ezt ilyen nyíltan, mert szerintem ő illik ide, és most csak össze kell hoznunk, ha ő, illetve Sabine [Kehm, Schumacher menedzsere] is úgy akarja, aztán meglátjuk, hová vezet ez” – nyilatkozta az osztrák üzletember a múlt hétvégi Abu-dzabi Nagydíj csapatfőnöki sajtótájékoztatóján.

Az Auto Motor und Sport szerint már voltak kezdeti egyeztetések a felek között, és a menedzsment Brazíliában és Abu-Dzabiban is többször járt a Mercedes motorhome-ban. Azaz a Mercedeshez szerződés abszolút valós lehetőség, amit Schumacher sem tagadott azzal, hogy kijelentette, „megvizsgálom a lehetőségeimet, amelyek között ott szerepel a Mercedes is.”

„Az apám Ferrariról Mercedesre váltott, és nem látom okát, hogy miért ne tehetném meg ugyanezt. De miként azt korábban is mondtam, van időm, úgyhogy megfontolok minden lehetőséget, aztán pedig remélhetőleg a számomra megfelelő döntést hozom. Nagyon megtisztelő hallani, amit a Mercedes, és különösen Toto mond rólam.”

Mick Schumacher, Haas, Mexikói Nagydíj
Fotó: Andy Hone / LAT Images

A Mercedes számára elsősorban marketingszempontból lenne főnyeremény Schumacher érkezése. Hogy ebből a szempontból is jól járnának vele, azt Wolff is elismeri: „Intelligens, trenírozható, csapatjátékos, becsületes és szerethető márkanagykövetként. Emellett pedig jó versenyző.”

Azt ugyanakkor nehéz elképzelni, hogy a jelenlegi Mick Schumacher komoly eséllyel pályázhatna a jövőben akár Lewis Hamilton, akár George Russell helyére, így a Mercedes tartalékpilótai szerepköre egyelőre csak – a jelen körülmények között mindenképpen hasznos és Schumacher fejlődését szolgáló – átmeneti megoldást jelentene, ami viszont akár a 23 esztendős pilóta hosszú távú jövőjét is veszélybe sodorhatná.

A miértre pedig egy szó a válasz: Audi

Ha a Mercedeshez megy, nem mehet az Audihoz?

Noha az Audi csak 2026-ban száll be a Forma-1-be, már korábban szóba hozták velük Schumachert, Ralf Bach, a német Sport1 újságírója szerint pedig egyeztetések is történtek a felek között, mivel az ingolstadtiak szintén hatalmas marketingpotenciált látnak Schumacherben. Bach azt is elmondta, hogy a fiatal versenyzőnek csak a 2023-as szezont kell kibekkelnie valahogy, hiszen 2024-től megnyílna előtte az út a 2026-tól az Audi gyári istállójává váló Sauberhez, amely ekkortól már nem Alfa Romeóként lesz jelen a mezőnyben.

Bombaigazolással érkezik az Audi az F1-be?

Schumachernek azonban vigyáznia kell azzal, hogy az átmeneti időszakot hol tölti, mivel egy esetleges Mercedes-szerződés könnyen az audis lehetőség dugába dőlését jelentheti, mivel a három német óriás (Mercedes, Audi, BMW) közismerten nem szeret korábban valamelyik riválisnál versenyző pilótát szerződtetni.

Ezt a 2017 óta Mercedes-támogatott George Russell is megerősítette tavaly télen, amikor a My Big Break Motor Sport podcastban elmesélte, hogyan tudta volna egyetlen aláírással egy életre elvágni magát a Mercedestől 2016-ban. Mindössze 16 éves volt, amikor egy teszt után a BMW szerződést ajánlott neki a DTM-be, mire azt megneszelve a Mercedes lépett, és felajánlott egy újabb szezont a Forma-3-ban, mellé pedig szimulátoros munkát az F1-es csapattal.

A Toto Wolff-al egy ideje akkor már kapcsolatban álló Russell végül a zsíros fizetés mellett a bizonytalanság mellett döntött – mint azóta tudjuk, bejött neki –, amiben szerepe volt annak is, amit a Mercedes mondott neki. „Abszolút világossá tették, hogy amennyiben aláírok a BMW-hez, a jövőben nem lesz többé lehetőségem csatlakozni a Mercedeshez – idézte fel. – »Van rá esély, hogy nem téged fogunk választani, de arra is van, hogy igen. De ha aláírod a BMW-s szerződést, akkor ennyi volt.«”

George Russell, Mercedes, Olasz Nagydíj
Russell is elvágta volna magát a Mercedesnél egy másik nagy német gyártóhoz igazolással Fotó: Steve Etherington

Persze Russell Schumacherrel ellentétben akkor még az F1 közelében sem volt, és hát, nem is a történelem leghíresebb német autóversenyzőjének családnevét viseli, de így sem nehéz elképzelni, hogy amennyiben Schumachert mindenki elkönyveli a Mercedes emberének – ne legyen kétségünk, ha oda igazol, Toto Wolff mindent meg fog tenni annal érdekében, hogy a végsőkig kihasználja a Schumacherben rejlő marketinglehetőségeket –, az Audi inkább mást választ majd helyette.

Vélhetően Schumacherben és a menedzsmentjében is felmerült már ez a buktató, ezért lehet, hogy jóval kevésbé magától értetődő döntés a Mercedeshez igazolni, mint az első ránézésre tűnhet.

Marad a Ferrari?

A Mercedes mellett szólna az is, hogy Schumacher a két gyári Mercedes mellett a McLaren és a Williams tartalékja is lenne, azaz, ha ezen három csapat összesen hat pilótájából valaki nem tudna részt venni valamelyik futamon, már jövőre újra versenyen indulhatna. Ebből a szempontból rosszabb választás lenne az, ha maradna a Ferrari kötelékében, ami ugyanakkor szintén valós opciónak tűnik annak ellenére, hogy az idén egyszer már a komplett nemzetközi sajtó megírta, hogy a felek útjai a szezon végén elválnak.

Mattia Binotto szavai azonban arra engednek következtetni, hogy ez továbbra sem eldöntött tény. „Először is, Mick egy nagyszerű versenyző. Mindig fejlődött a karrierje során, és az idei szezon során is. Ha megnézzük, hogy hol kezdte, és hol fejezte be, megmutatta, hogy képes fejlődni. Mi, a Ferrarinál és a Ferrari versenyzői akadémiájánál úgy véljük, hogy most már nagyszerű pilóta. Miután a Haas másként döntött a következő évet illetően, le kell ülnünk Mick-el, és meg kell próbálnunk eldönteni, hogy mi a legjobb a jövőre nézve” – nyilatkozta a svájci olasz.

Mick Schumacher, Ferrari
Fotó: Scuderia Ferrari Press Office

„Olyan döntés kell szülessen, ami a legjobb neki. Jelenleg nem tudunk neki ülést ajánlani, és szerintem ennyire fiatalon a legfontosabb biztosítani, hogy a legjobb lehetőséget ragadd meg. Teljes mértékben nyitottak vagyunk más választásokra, de ez olyasmi, amivel kapcsolatban le kell ülnünk beszélni.”

Az mindenképpen a Ferrari tartalékpilótai állása mellett szólna, hogy Schumacher innen jóval könnyebben tudna 2024-ben a Sauberhez szerződni, és az Audinál sem vágná el magát, emellett pedig szintén egy topcsapat tagja maradhatna, szimulátoros és akár egyéb tesztelési lehetőségekkel.

„Talán a szünet jót fog tenni Micknek. Megnyomhatja az újrakezdés gombot, a nyomás pedig lekerül a válláról. A junior szériákban megmutatta, hogy megvan a tehetsége ahhoz, hogy az élmezőnyben legyen” – mondta róla Wolff, akinek szavai arra az esetre is érvényesek lehetnek, ha Schumacher végül nem igazol az ő csapatába.

Friss