Nikolasz Tombazisz, az FIA formaautós bizottságának technikai igazgatója nyilatkozott az esős futamokra tervezett kerékdobokról.
A múlt hónapban mi is beszámoltunk róla, hogy az F1 az autókra utólag felhelyezhető kerékdobok bevezetését tervezi, hogy ily módon javítson az extrém esős körülmények között történő versenyzés feltételein, és elkerülje az olyan eseteket, amelyeknél az autók által felvert vízpermet miatt kialakult rossz látási viszonyok megakadályozzák a körözést.
A munka már javában zajlik a Forma-1-ben még soha nem alkalmazott megoldás gyakorlatba ültetésére, az első prototípusok pedig várhatóan a 2023-as szezon második felében, de legkésőbb 2024-ben debütálhatnak versenyhétvégén.
„Úgy gondoljuk, hogy ezt az eszközt évi néhány alkalommal fogjuk használni. Talán úgy háromszor, vagy ilyesmi – nyilatkozta Nikolasz Tombazisz, az FIA formaautós bizottságának technikai igazgatója, aki ezek szerint tudja, hogy hány versenyt fognak extrém rossz időjárási körülmények között tartani. – Nem szeretnénk, hogy minden alkalommal, amikor leesik egy csepp eső, hirtelen fel kelljen tenni az autóra ezeket.”
A szakember elmondta, hogy a fő cél elkerülni az olyan eseteket, mint a 2021-es spái, amikor mindössze néhány kört tudott megtenni a mezőny, és azokat is a biztonsági autó mögött, mert a körülmények teljességgel alkalmatlanok voltak a versenyzésre. Arról mondjuk nem beszélt, hogy a kerékdobok azt a problémát nem orvosolják, ha túl sok a víz a pályán, hiszen Belgiumban az is gondot jelentett, hogy a pilóták már az egyenesekben is felúsztak a vízre, és nem tudták irányításuk alatt tartani az autót.
Az idei Japán Nagydíjon viszont már jóval inkább a látási viszonyok miatt nem lehetett idejében elindítani a versenyt, Szuzukában tehát valós segítséget jelenthetett volna az újítás. „A 2021-es spái verseny nyomot hagyott a sportágon, mert nagyon szerencsétlenek voltak a körülmények. De tízszer rosszabb lett volna, ha egészen Japánig utazunk, majd összecsomagolunk és hazajövünk. Az ilyesmit muszáj elkerülnünk. Annyi a néző, emberek kifizetik a jegyek árát, a csapatok átutazzák a világot, ami után nem túl felelősségteljes a részünkről, ha nem is tudunk versenyezni” – monda a szakember.
„[A kerékdob] szerintem lehetővé teszi, hogy ne csak intermediate gumikkal, hanem teljes esőgumikkal is lehessen versenyezni, hiszen azokkal szinte soha nincs verseny” – utalt Tombazisz arra, hogy amikor annyira vizes a pálya, hogy nem elég a köztes abroncs, az autók már annyi vizet vernek fel, hogy ez lehetetleníti el a körözést.
A Ferrari korábbi főtervezője elmondta azt is, hogy már elkezdték a CFD-teszteket annak kiértékelésére, hogy a vízpermet kialakulásában mekkora a szerepe a gumiknak, és mekkora az aerodinamikának. „Biztosra akarunk menni, hogy ezeknek az eszközöknek viszonylag kis hatása legyen az autó általános aerodinamikájára. Lesz hatása, de nem jelentős. Emellett az esőcseppeket is szimuláljuk, és azt, hogy azoknak milyen hatása van a vízpermetre. Ami kihívást jelent a szimulációk során, hogy meghatározzuk, mekkora vízpermet keletkezik a diffúzor, és mekkora a kerekek miatt. Amint lesz megoldásunk, készítünk néhány prototípust, és feltesszük őket néhány autóra, hogy rendesen kiértékeljük azokat. Arra számítok, hogy nagyjából 50%-os javulást fog eredményezni.”
Tombazisz azt is megerősítette, hogy amikor felteszik a kerékdobokat, azok onnantól kezdve a teljes futamon az autón maradnak, azaz adott esetben száraz pályán is azokkal fognak versenyezni a pilóták, ha menet közben felszárad az aszfalt. „Nem fogjuk arra kérni a csapatokat, hogy sietve tegyék fel vagy távolítsák el a kerékdobokat. Tehát a felhelyezésük vagy eltávolításuk vagy a verseny előtt, vagy piros zászlós megszakítás alatt történik majd. Ha egy futam nagyon vizes körülmények között indul el, majd felszárad a pálya, a kerékdobok akkor is az autón maradnak.”