Esapekka Lappi szerint a Toyota és a Hyundai Rally1-es autója nagyjából egy szinten van. Ő az egyetlen versenyző, aki mindkét autót vezett már.
A finn ebben a hónapban először tesztelte a Hyundai i20 Rally1-et, miután a világbajnok Toyotától a koreaiaktól igazolt Ott Tanak helyére. Lappi eddig csaknem 600 kilométert ment az i20-szal, a németországi aszfalt után a csapat finnországi tesztpályáján havon is vezetett.
A finnországi teszt során Lappi egy módosított autót próbált ki, amely egy hosszabbított orrot és egy új hátsó szárnyat kapott. Lappi eddig le volt nyűgözve, és az i20 N-t „nagyon egyszerűnek” nevezte.
„Valamilyen oknál fogva elég egyszerűnek tűnt vezetni. Mindannyian tudjuk, hogy volt néhány kritikus megjegyzés az autó kezelhetőségével kapcsolatban, de őszintén szólva eddig nem tapasztaltam ilyen esetet, és remélem, a jövőben sem lesz hasonló. Nagyon pozitív első néhány kilométer volt” – mondta Lappi.
Itt érdemes megállni egy pillanatra. A finn „első néhány kilométernek” nevezete a két teszten teljesített 600 kilométert. A magyar versenyzők – beleértve az ERC-ben szereplő párosokat is – egy teljes szezon alatt nem tudnak ennyit tesztelni, de még a felével is boldogok lennének… Rádásul Lappi még rátett egy lapáttal:
„Számomra elsősorban az volt a tesztek célja, hogy mindent megértsek és megszokjam az összes gombot, és azt is, hogy az autó hogyan reagál, amikor megváltoztatunk néhány beállítást, így tudjuk, hogyan kell reagálni, ha szükség van rá. Ez lehetővé tette azt is, hogy a csapat megértse, milyen autót szeretnék. Mi is teszteltünk valami újat, láthattátok a videókon.”
Esapekka Lappi az egyetlen pilóta, aki a Toyota Yaris Rally1-et és az i20 N Rally1-et is kipróbálta, és úgy véli, hogy nehéz lenne választani a két Rally1-es versenyautó között.
„Nehéz megbecsülni, mekkora a különbség, és van-e különbség a két autó között. Amint azt az elmúlt hat hónapban láthattuk, a Hyundai komoly teljesítményt dolgozott le a Toyotához képest, és talán néhány versenyen jobbak is voltak a Toyotánál. Nem mondanám, hogy nagy szakadék van köztük, de nagyon nehéz megbecsülni, mi a különbség.”
„Végül is az autók nem különböznek annyira egymástól. Azt hiszem, teljesen egyforma szintről indulunk. Nem tudom, hogy a Toyota mit fejleszt az autón a következő évre. Azt hiszem, Monte Carlo érdekes lesz.”
A januárban kezdődő új szezon első versenyén Monte-Carlóban Lappi a naptár egyik legnehezebb rallyjára készül az új autóval és csapattal. A 31 éves finn még egy tesztnapot kap a rally kezdete előtt, és ezt kevésnek érzi.
„Szeretném azt mondani, hogy nincs szükségem több időre, de sajnos nem ez a helyzet” – mondta. „Monte-Carlo még mindig az egyik legnagyobb kihívást jelentő rally. Azt hiszem, adnom kell magamnak egy kis időt, és nem követelek túl sokat magamtól, magunktól az első hétvégéken, de mégis versenyképes akarok lenni, az biztos.”
„Keményen fogok dolgozni, hogy a lehető legjobbak legyünk. Az autó kezelhetősége a különböző felületeken sok meglepetést fog okozni, amit valószínűleg nem tudunk reprodukálni egy januári tesztnap alatt.”