back to top
2024. november 22. 08:18

KezdőlapF1Soha nem látott lépést tehet az F1, mégis 24 futam lehet az...

Soha nem látott lépést tehet az F1, mégis 24 futam lehet az idén

-

Sajtóértesülések szerint a Kínai Nagydíj promótere mindent megtesz azért, hogy a futam a már bejelentett törlés után visszakerüljön az idei versenynaptárba. Mindez a koronavírussal kapcsolatos törvények enyhítésére hivatkozva történik, ám így is felmerülhetnek aggályok.

Ahogyan arról mi is beszámoltunk, a Forma-1 december elején bejelentette, hogy az eredeti elképzelésekkel ellentétben idén sem rendezik meg a Kínai Nagydíjat. Indoklásként az országban érvényben lévő szigorú COVID-intézkedésekre hivatkoztak. Ennek következtében jelen állás szerint csak 23 futamot tartanak idén, így felmerül a kérdés, hogy pótolják-e a kiesett versenyt, és ha igen, akkor melyik pálya lehet a beugró. Nos, az elmúlt napok eseményei alapján nem kizárt, hogy a sanghaji viadalt a sanghaji viadal helyettesíti.

Hivatalos: törölték az egyik futamot a 2023-as F1-es versenynaptárból

A RacingNews365.com értesülései szerint ugyanis az esemény promótere, a Juss Sports komoly lépéseket tesz annak érdekében, hogy április 16-án Kínában versenyezzen a Forma-1-es mezőny. Mindez nem is lenne alaptalan, ugyanis az országban folyamatosan enyhítik a koronavírusra vonatkozó törvényeket, és január 8-ától külföldről érkezők számára is megszűnik a karanténkötelezettség. Emellett nemrég a futballstadionok és a kosárlabdacsarnokok is újra fogadhattak nézőket a meccsekre.

Az említett szaklap információi szerint ezzel kapcsolatban kulcsfontosságú ülés zajlott le szerdán a Kínai Kommunista Párt sanghaji főtitkárának, Csen Pin-csingnek a vezetésével. A politikus tervei szerint a futam egyfajta szimbóluma lesz annak, hogy a helyi sportélet visszatér a normális kerékvágásba. Ha mindez összejönne, akkor ez lenne az első nagy nemzetközi esemény a tavalyi téli olimpia óta.

A promóternek a bevételeken túl is jelentős érdeke fűződhet ahhoz, hogy a Kínai Nagydíj visszakerüljön a versenynaptárba. Egyfelől az F1-gyel kötött szerződés szempontjából: a RacingNews365.com első cikkében azt írta, hogy ha zsinórban is negyedszer elmarad a verseny, akkor a 2025-ig kötött megállapodás semmissé válik, később viszont már úgy fogalmaztak, hogy csak a hosszabbítás múlik azon, hogy lesz-e idén futam.

A másik fontos szempont Csou Kuan-jü, a mezőny kínai pilótája, akivel a vállalat állítólag szintén szerződésben áll. Ennek értelmében a 23 éves versenyző által bezsebelt szponzori és egyéb díjak bizonyos százaléka a Juss Sportshoz vándorol. Tekintve, hogy kínai pilóta még soha nem vett részt Kínában rendezett F1-es futamon, szinte biztos, hogy Csou szereplését hatalmas érdeklődés övezné, ami pénzben is mérhető lesz.

Utoljára 2019-ben rendeztek Kínai Nagydíjat (Fotó: Getty Images / Red Bull Content Pool)

A promóter tehát a kormány engedélyével alighanem hamarosan hivatalosan is kérvényezi a Kínai Nagydíj visszavételét a versenynaptárba a FOM-nál, és ezt nehéz is lenne visszautasítani, hiszen az április 16-i időpont továbbra is betöltetlen, ráadásul a Kínai Nagydíj az F1-nek is meglehetősen magas bevételt jelent. Ugyanakkor mindez nem jelenti azt, hogy innentől kezdve egyértelmű a helyzet.

Mivel utoljára 2019-ben, vagyis négy éve tartották meg a Kínai Nagydíjat, a helyi sportbíróknak és pályamunkásoknak képzéseken kellene részt venniük, hogy felfrissítsék a tudásukat. Emellett ráadásul az FIA-nak ellenőrizni kellene, hogy az aszfaltcsík továbbra is megfelel-e az 1-es minősítésnek, vagyis alkalmas-e Forma-1-es futam rendezésére.

A sportszakmai indokok mellett pedig ott van az a tény, hogy az enyhítések miatt Kínában ismét növekedni kezdett a koronavírusos megbetegedések száma, és az F1 nem szeretné, ha a személyzet tagjainak Európába visszatérve karanténba kellene vonulniuk. Emellett vélhetően azt sem nézik jó szemmel, hogy a kínai kormány megfenyegette többek között az Egyesült Királyságot, Olaszországot és Franciaországot, vagyis ahol a csapattagok nagy része dolgozik, hogy ők is viszonozni fogják azt az intézkedést, miszerint a kínai utasoknak negatív ttesztet kell bemutatniuk a repülőgépre való felszállás előtt.

Friss