A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) elnöke meg szeretné tisztítani a Forma-1-et, és azt akarja, hogy az FIA semleges maradjon. Azt azonban nem gondolja, hogy elnémítanák a versenyzőket.
Tavaly decemberben az FIA frissítette a Nemzetközi Sportkódexet, és megtiltotta a versenyzőknek, hogy a szövetség írásos engedélye nélkül politikai, vallási, vagy bármilyen, személyes meggyőződésüknek hangot adjanak. Hogy ez miként fog megvalósulni, arról eddig nem sokat tudtunk, de Mohammed bin Szulajm FIA-elnök révén most egy lépéssel közelebb kerültünk a megoldáshoz.
Az Egyesült arab emírségekbeli sportvezető a Dakar-ralin nyilatkozott újságírók egy csoportjának, és természetesen megkérdezték az igencsak ellentmondásos, a Nemzetközi Labdarúgó-szövetség (FIFA) katari focivébé előtt életbe léptetett tiltásáról. Ott a játékosokat sárga lappal büntették volna, ha megszegik a korlátozást.
Keresztet vetni azért lehet? – veszélyes vizekre evezett az FIA a pilóták elnémításával
Szulajm elmondta, hogy a változtatás „a Világtanáccsal történt egyeztetést követően, annak áldásával” történt, és hangsúlyozta, hogy mennyire fontos az FIA függetlensége.
„Nagyon hiszek a sportban. Azzal vagyunk elfoglalva, hogy hidakat építsünk, hiszen a sportot lehet használni a béke megteremtésére és minden ilyesmire. De egy dolgot nem akarunk, hogy az FIA legyen a platformja személyes ügyeknek, mert azzal eltérünk a sporttól. Miben a legjobb a versenyző? A versenyzésben. Annyira jók benne, és ők csinálják az üzletet, a show-t, ők a csillagok. Senki nem állítja meg őket. De vannak más platformok, hogy kifejezzék, amit akarnak.”
Az elnök hozzátette, azt akarják, hogy „a sport tiszta legyen”, azt viszont tagadta, hogy az FIA elnémítaná a versenyzőket. „Nekem is megvannak a személyes dolgaim, de ez nem azt jelenti, hogy fel fogom használni az FIA-t. Úgy vélem, az FIA-nak semlegesnek kell lennie, és azért van szükségünk a szupersztárokra, hogy sportoljanak. Remek munkát végeznek, amikor versengésről van szó, amit mindannyian élvezünk.”
Eddig Lewis Hamilton és a tavaly visszavonult Sebastian Vettel voltak azok, akik a legtöbbször és a leghangsúlyosabban kiálltak különböző ügyek, például az LMBTQ+ közösség jogai, az emberi jogok vagy a környezet védelme mellett. Sokan most arra számítanak, hogy az efféle kiállások nagy részét nem fogja engedélyezni az FIA, azaz tulajdonképpen elhallgattatja a pilótákat, Szulajm szerint viszont nem ez a céljuk.
Hamilton otthagyja a Forma-1-et, ha az FIA megtiltja neki, hogy kiálljon a sokszínűség mellett?
„Nem akadályozunk meg egyetlen pilótát sem, nekem is megvannak a személyes dolgaim. De ez nem azt jelenti, hogy felhasználom az FIA-t. Úgy vélem, az FIA-nak semlegesnek kell lennie. Azért van szükségünk a szupersztárokra, hogy sportoljanak. Remek munkát végeznek, amikor versengésről van szó, amit mindannyian élvezünk.”
Ha viszont engedély nélkül tesznek bármilyen tiltott megnyilvánulást, az az elnök szerint ugyanolyan szabályszegésnek fog minősülni, mint ha túl gyorsan hajtottak volna a bokszutcában.
„Mindig világos, ott a folyamat. Ha van bármi, engedélyt kell kérni. Ha nincs, és elkövetnek más hibát, akkor az olyan, mint a bokszutcai sebességtúllépés. Ha megteszed, világos, hogy mit kapsz. Egyes büntetéseknél soha nem teljesen egyértelmű a helyzet, és ha valaki a pálya határait feszegeti, ez nagyon nehéz. Ehhez felügyelők kellenek, hogy újra megvizsgálják. De a felügyelőknél van a teljes hatalom, nem az FIA elnökénél” – mondta kissé egyszerűsített nyelvezettel az elnök.
Magyarán, ha valaki megszegi a Nemzetközi Sportkódex politikai, vallási, vagy egyéb személyes véleménynyilvánításra vonatkozó részét, azaz mondjuk szivárványos sisakban versenyez, az FIA felügyelőinek lesz a feladata eldönteni, hogy milyen büntetést kap. Mondjuk, hogy ebben a konkrét esetben mi alapján fognak szankcionálni, az továbbra sem világos, hiszen bárki mondhatja, hogy pusztán egy szivárványszínű mintát festetett a sisakjára, de ezzel semmilyen üzenetet nem kívánt közvetíteni.
Illetve azt sem tudjuk, hogy hol húzzák meg a határvonalat, és miért kell majd engedélyt kérni? Mi számít „személyes” kinyilatkoztatásnak. Ha valaki mondjuk egy korábbi pilóta iránti tiszteletből az ő sisakfestésében versenyez, az már az? Vagy, ha valaki nem kér engedélyt, de kiáll valamilyen, az FIA számára is fontos ügy mellett, mint mondjuk a karbonsemlegessé válás, vagy az orosz-ukrán háború elítélése, azért is jár majd a büntetés?
Szóval továbbra is vannak megválaszolatlan kérdések, de ahogy közeledik a szezon, ezekhez a válaszokhoz is egyre közelebb kerülünk.