back to top
2024. november 22. 10:22

KezdőlapF1Tragikomédia Szaúd-Arábiában - az FIA elvette, majd visszaadta Alonso dobogóját

Tragikomédia Szaúd-Arábiában – az FIA elvette, majd visszaadta Alonso dobogóját

-

Az FIA a Szaúd-arábiai Nagydíjon ismét tett róla, hogy kritikák kereszttüzébe kerüljön, de most legalább több csavar után végül a jó döntés született.

Nem először, és vélhetően nem is utoljára fulladt bohózatba egy F1-es futam a leintése után. Szaúd-Arábiában az FIA azzal haragította magára a drukkereket és késztette fejcsóválásra a sportág szerelmeseit, hogy előbb a verseny után megbüntette Fernando Alonsót egy olyan kihágásért, amit a csapata az 50 körös futam 19. körében követetett el, majd hosszas tanácskozás után végül helybenhagyta az eredeti sorrendet.

A kétszeres világbajnok már a rajt után is kapott egy büntetést, amiért nem jól foglalta el a rajtkockáját, ezt pedig annak rendje és módja szerint le is töltötte a 19. körben. Igen ám, de az FIA a verseny vége előtt néhány körrel jelezte, hogy az Aston Martin nem megfelelő módon töltötte le a spanyol pilóta büntetését a kerékcseréjekor, azaz az 5 másodperc letelte előtt elkezdte a munkát az autón. Mint kiderült, ez a „munka” az volt, hogy a hátsó emelő már azelőtt hozzáért a kocsihoz, hogy letelt volna az 5 másodperc.

A Red Bull megállíthatatlan volt Szaúd-Arábiában, Alonso utólagos büntetéssel bukta el a dobogót

Miután a versenyt követően hozzáadták a nem megfelelő büntetésletöltésért kiszabott 10 másodpercet Alonso versenyidejéhez, a 41 esztendős veterán visszaesett a 4. helyre, a 3. pozíciót pedig George Russell örökölte meg. Alonso azonban nem dühöngött, és meglehetősen nyugodtan fogadta a döntést, de azért belerúgott egyet az FIA-ba.

„Jól mentem, és őszintén szólva, ez nem fáj túlságosan. Ott voltam a dobogón, elkészültek a fotók, átvettem a trófeát, ünnepeltem, most pedig végül három ponttal kevesebbet kapok, 15 helyett 12-t. Inkább az van, hogy az FIA gyenge show-t csinált ma, és inkább ez a csalódáskeltő. Nem lehet egy büntetést kiosztani 35 körrel a kiállás után. Volt elég idejük informálni a büntetésről, és ha tudom, akkor talán elhúzok 11 másodpercnyire a mögöttem levőtől. Ma nem produkáltunk jó showműsort a szurkolóknak.”

„Tudom, hogy a csapat igyekszik visszanézni a felügyelőkkel, mert nem teljesen értettük a második büntetést. Érdekel, de annyira mégsem, mert már ünnepeltem. Most három ponttal kevesebbem lesz? Rendben, próbáljuk meg Ausztráliában visszaszerezni. Voltak aggodalmaink Dzsiddával kapcsolatban, miután nagyon erősek voltunk Bahreinben, de itt kétségtelenül jobb volt a versenytempónk, mint Bahreinben. Kontroll alatt tudtuk tartani a Ferrarikat és a Mercedesket, és nem akarok túlzottan optimista lenni, de ez elég jól néz ki a jövőt tekintve” – értékelt Alonso a Sky Sports-nak, miközben még George Russell is úgy vélte, hogy túl szigorú a büntetés, és Alonso és az Aston Martin megérdemelte volna a dobogót.

Fernando Alonso, Aston Martin, Szaúd-arábiai Nagydíj
Fotó: Aston Martin

Ami egyébként a büntetés kiosztásának idejét illeti, a felügyelők az indoklásukban azzal védekeztek, hogy a versenyirányítás, valamint az azt segítő genfi FIA-központ is arról értesítette őket, hogy Alonso megfelelően töltötte le a büntetést, ezért ők tovább nem is foglalkoztak vele. A felügyelők a futam utolsó körében azonban kaptak egy jelentést a versenyirányítástól, amelyben az állt, hogy Alonso mégsem szabályosan töltötte le a büntetést, ezért vizsgálat alá kell vonni. Az észrevétel egyébként a genfi központtól érkezett.

Miért törölték el a büntetést?

Ha furcsának találjuk, hogy a genfi irányítóközpont miért nem nézte meg azonnal tüzetesen, hogy szabályos volt-e a büntetés letöltése, még inkább furcsállni fogjuk azt, hogy végül miért vonták vissza a 10 másodpercet, és adták vissza Alonsónak a dobogót.

Hogy értsük a büntetés törléséről kiadott indoklást, először nézzük meg, a felügyelők mivel indokolták a büntetés létjogosultságát: a sportszabályzatban az szerepel, hogy a büntetés letöltéséig senki sem dolgozhat az autón, miután az megállt a bokszban. Az Aston Martin hátsó emelőt kezelő szerelője pedig hiába nem dolgozott a szó szoros értelmében, a felügyelők emlékeztették arra a csapatot, hogy a sporttanácsadó bizottság (Sporting Advisory Committee) ülésein az a megállapodás született az istállók között, hogy a félreértések elkerülése végett hozzányúlni sem lehet az autóhoz, azaz, ha valaki hozzáért, az már „munkának” számít. Ezért kapott Esteban Ocon büntetést a szezonnyitó Bahreini Nagydíjon.

Az Aston Martin viszont vitatta ezt, és újranézési kérelmet nyújtott be, amelyben azt állította, hogy az állítólagos megegyezés az FIA és a csapatok között nem létezik (ehhez bizonyítékokat nyújtottak be a legutóbbi ülésről), illetve videofelvételeket mellékelt hét olyan esetről, amelyeknél büntetés letöltése alatt a hátsó emelő hozzáért az autóhoz, az adott pilóta és csapat mégsem kapott büntetést.

Az ominózus kerékcsere:

A felügyelők úgy határoztak, hogy a csapat által benyújtott bizonyítékok új és jelentős, az eredeti döntés meghozatalakor nem rendelkezésre álló bizonyítékok, így újra lehet vizsgálni az ügyet. Miután pedig ezt megtették, úgy döntöttek, hogy valóban nem volt világos megállapodás, miként „azt korábban a felügyelőknek sugallták”, így nem is lehet erre támaszkodni annak eldöntésében, hogy a hátsó emelő hozzáérése az autóhoz munkának minősül-e. Ennélfogva pedig a felügyelőknek nem volt más választása, mint eltörölni Alonso 10 másodperces büntetését, és hivatalossá tenni a spanyol veterán 100. dobogóját az F1-ben.

Ezek után alighanem változtatni fognak a szabályokon, és az kerül majd be a kérdéses részbe, hogy az autón nem dolgozni, hanem ahhoz hozzáérni nem lehet a büntetés letöltését megelőzően.

Friss