Fernando Alonso húsz évvel ezelőtt robbant be igazán a Forma-1-be, amikor a Maláj Nagydíjon három rekordot is felállított.
2003. március 22-én rendezték a 2003-as Forma-1-es szezon második versenyének, a Maláj Nagydíjnak az időmérő edzését, amelyet meglepetésre nem a szezonnyitót megnyerő David Coulthard, sem a sokáig a melbourne-i győzelemre legnagyobb esélyesnek tűnő Juan Pablo Montoya, sem a másik McLarenben ülő Kimi Räikkönen, vagy a másik BMW-t terelgető Ralf Schumacher, sem a még a tavalyi autót használó Ferrari valamelyik pilótája zárt az élen.
Hanem a Renault-nál tesztpilótából előléptetett, a 2001-es szezont a Minardi színeiben végigversenyző, majd 2002-ben kizárólag tesztelő Fernando Alonso, aki így 21 évesen, 7 hónaposan és 23 naposan minden idők legfiatalabb pole pozíciót elérő pilótája lett az F1-ben, átadva a múltnak Rubens Barrichello 1994-es Belga Nagydíjon, 22 évesen, 3 hónaposan és 5 naposan felállított csúcsát.
Alonso első pole-köre fedélzeti kamerából IDE KATTINTVA nézhető meg.
Nem Alonso érdemeit kisebbítendő, de az eredményben szerepet játszott az is, hogy 2003-tól bevezették az egykörös időmérőt a Forma-1-ben, amelynek második, szombati felvonásán minden versenyzőnek azzal az üzemanyag-mennyiséggel kellett részt vennie, amellyel elrajtolt a futamon. A fiatal spanyol 1:37.044-gyel szerezte meg a pole-t az 1:37.217-et futó csapattársa, Jarno Trulli előtt, míg a pénteki időmérőn első helyen záró Michael Schumacher lett a harmadik.
A 2003-as Malajziai Nagydíj Kimi Räikkönen első F1-es győzelméről is emlékezetes maradt:
Räikkönen azt sem tudta, hány körös a futam, majd leüvöltötte a csapatot
Hogy a Renault-k nem cipelnek sok benzint, az már a pénteki – általában kevés üzemanyaggal teljesített – és szombati körök közötti időkülönbségből sejthető volt. Míg Alonso csak 3 és fél, Trulli pedig 9 tizedet lassult a pénteki köréhez képest, addig az első tíz további tagjai közül Schumacher 2,4 másodpercet, a negyedik Coulthard 1,1 másodpercet, Barrichello 1,9 másodpercet, Heidfeld 1,3 másodpercet, Räikkönen 1,8 másodpercet, Montoya 2 másodpercet, Button 1,4 másodpercet, Panis pedig 1,1 másodpercet bukott.
A futamon aztán mindez bebizonyosodott, hiszen a vezetést megtartó Alonso a 14. körben elsőként érkezett az élen álló hármasból, míg az első helyet átvevő Räikkönen 5 körrel később látogatta meg a szerelőit, amivel át is ugrotta Alonsót. Mindez nem jött össze a kiállások előtt 3. helyen autózó, a 21. körben kereket cserélő és tankoló Barrichellónak, de később így is felkapaszkodott a 2. helyre.
Alonso azonban így is örülhetett, hiszen minden idők legfiatalabb dobogósa lett, és nem mellesleg a legfiatalabb, futamon élen álló pilóta 1951 óta fennálló rekordját is megdöntötte. Természetesen azóta már egyik rekord sem az övé.
Twenty years ago #OnThisDay, #F1's own Dorian Grey took his first pole at the 2003 #MalaysianGP. 🔝 Fresh from a year out as Renault's test driver, @alo_oficial quickly found speed in his first competitive F1 car – and followed it up the next day with his first podium. 🏆#FA14 pic.twitter.com/CIuyJnKLdZ
— Motorsport Images (@MSI_Images) March 22, 2023
De La Rosa már 2001-ben látta, hogy Alonso különleges
Noha a világ először ezen a malajziai hétvégén kapta fel a szakmai körökben már évekkel korábban a jövő F1-es világbajnokának kikiáltott spanyolra, a pilóták körében nem volt kérdés, hogy Alonsónak megvan a sebessége a győzelemhez. Az idei évtől az immár 41 esztendős veteránnal az Aston Martinnál ismét együtt dolgozó (korábban a McLarennél és a Ferrarinál is egy csapatban voltak) Pedro de la Rosa a Szaúd-arábiai Nagydíj hétvégéjén a RacingNews365.com-nak felelevenítette, hogy már 2001-ben, a Minardinál jóval ütőképesebb Jaguar pilótájaként rádöbbent, hogy Alonso nem mindennapi versenyző.
„2001-ben az egyik versenyen problémám adódott az időmérőn, és a mezőny végéről kellett rajtolnom. Ő a Minardinál versenyzett, és emlékszem, hogy amikor utolértem, figyeltem, hogy miként viselkedik az autója a kanyarokban, és hogy mennyire a határon táncolva vezet. Rádöbbentem, hogy »azt a mindenit, ez a fickó nagyon jó!«. Az autója hihetetlenül lassú volt, de látni lehetett, hogy a pilóta valami különlegeset visz véghez. Nagyon különleges stílusban rotálta az autót a kanyarbejáratokon. Aztán megelőztem, és láttam a sisakjából, hogy Fernando az. Akkor jöttem rá, hogy tényleg annyira jó, ahogy mások mondják.”
Alonso a Minardiban: