30 évvel ezelőtt, 1993. március 28-án alkalmazták először a modern kori biztonsági autót a Forma-1-ben. A szériagyártású FIAT Tempra több szempontból is történelmi jelentőségűvé vált, és miután megmenekült egy roncstelepről, ma már több mint 200 millió forintot ér.
Noha először az 1973-as Kanadai Nagydíjon vetették be, majd alkalmanként ezután is megjelent, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) hivatalosan az 1992-es szezon közepétől számítja az F1-es Safety Car, más néven biztonsági autó meglétét. Ma már a legtöbb F1-kedvelőnek teljesen megszokott, hogy nagy balesetek vagy egyéb, a biztonságra veszélyt jelentő történések után megjelenik a mezőny élén az aktuálisan erre a célre kifejlesztett Mercedes-AMG sportautó (vagy 2021-től Aston Martin), benne Bernd Mayländerrel, 30 évvel ezelőtt azonban még nem volt ennyire szervezett a Safety Car használata.
A kezdeti években például állandó autó és sofőr sem volt kinevezve erre a feladatra, mindkettőt az aktuális verseny szervezői biztosították, ami miatt olykor egyik vagy másik minősége is hagyott kívánnivalót maga után. Monacóban Lamborghini Countach, az 1995-ös Kanadai Nagydíjon Lamborghini Diablo, a Belga Nagydíjon pedig Porsche 911 GT2 volt a biztonsági autó, de az 1994-es imolai fekete hétvégén egy Opel Vectra, Szuzukában egy Honda Prelude, az 1996-os szezon elején pedig Renault Clio is betöltötte ezt a szerepet, mígnem Bernie Ecclestone, a sportág korábbi mindenható ura össze nem hozott egy szerződést a Mercedesszel, hogy az 1996-os Belga Nagydíjtól a német gyártó lehessen a Safety Car kizárólagos szállítója. Ezt a titulust egészen 2021-ig birtokolta, azóta pedig az Aston Martinnal közösen osztozik a biztonsági autót adó márka szerepén.
Williams-erődemonstrációnak indult
Miután az 1993-as szezonnyitó Dél-afrikai Nagydíjat több mint egy perces előnnyel nyerte Ayrton Senna előtt, vajmi kevés esély mutatkozott arra, hogy a második futamon, a Brazil Nagydíjon bárki is legyőzheti az Adrian Newey vezérletével érinthetetlenné váló Williamsbe visszatérő Alain Prostot, és sokan már akkor kijelentették, hogy ez a szezon a franciáé lesz. A pole pozícióba kvalifikáló Prostra egyedül csapattársa jelenthetett veszélyt, hiszen a harmadik rajtkockát megszerző Senna már közel 2 másodpercet (!) kapott tőle az időmérőn.
Noha a hazaiak kedvence a rajtnál megelőzte Hillt – miközben a Bergerrel ütköző Michael Andretti nagy sebességgel a falnak csapódott és a levegőbe repült –, a 11. körben a Williams tesztpilótából előléptetett versenyzője könnyedén elment mellette. Ekkor úgy tűnt, sima kettős győzelmet arat az akkor még Grove helyett Didcotban székelő istálló, miközben Senna még a dobogóról is lecsúszhat, köszönhetően részben a sárga zászló alatti előzésért kapott 10 másodperces stop and go büntetésének.
A 27. körben azonban elkezdett szakadni az eső, a 28. körben pedig a slick gumikon túlélni próbáló Szuzki Aguri ripityára törte Footworkjét a célegyenesben, majd nem sokra rá érkezett Katajama Ukjó a Tyrell-lel, és ő is a falhoz csapta magát néhány méterrel arrébb.
Mindez már elég volt a versenyirányításnak ahhoz, hogy beküldje az 1992-es Brit Nagydíjtól rendszeresített, ám első alkalommal a 93-as Brazil Nagydíjon bevetett biztonsági autót, aminek a feladatait ez esetben egy széria FIAT Tempra látta el. Ám még mielőtt összeszedhette volna a mezőnyt, a monszunszerű esőzés újabb áldozatokat követelt, az egyikük ráadásul a versenyben vezető Prost volt.
A folyóvá változó célegyenes végén Christian Fittipaldi megpördült a Minardival, a mögötte rendkívül lassan érkező Professzor pedig szintén keresztbe állt a féktávon, majd eltalálta Fittipaldi autóját, végül pedig a kavicságyban ragadt.
Szuzuki, Katajama, Fittipaldi és Prost balesete IDE KATTINTVA nézhető meg.
In a drive to cut costs, #F1 is planning to replace the Mercedes safety car with the FIAT Tempra. #interlagos 1993 #BrazilianGP pic.twitter.com/0Ik1YARzn9
— Freeman (@FreemanLowell01) November 2, 2017
Hill előtt a FIAT
A Safety Car egészen a 37. körig volt a pályán, majd miután folytatódott a száguldás, Hill növelte előnyét az élen a második helyezett Senna előtt. A háromszoros világbajnok azonban elszántan üldözte második hazai győzelmét (1991-ben, elképesztő küzdelem árán nyert először Interlagosban), és miután a 40. körben egy körrel Hill előtt váltott vissza slick gumikra, szó szerint ráesett a brit pilóta nyakára annak kiállása után. Az üzemmeleg gumikon végül a Bico de Pato elnevezésű hajtűben vetődött be a Williams mellé, és állva hagyta Hillt, aki ezután próbált visszatámadni, de később hibázott, és végül 17 másodperccel lemaradva ért be a második helyen.
Noha a mezőnyből kiemelkedő Williamsekkel egy teljes szezon során nem tudta tartani a lépést és a világbajnoki cím végül tükörsimán Prosté lett, Senna ezután még négy futamot nyert 1993-ban. Mivel 1994-ben Schumachert üldözve kiesett, az 1993-as interlagosi sikere lett az utolsó győzelme hazai pályán – ami nem mellesleg a McLaren 100. győzelme volt az F1-ben –, amit a közönség természetesen totálisan megőrülve fogadott.
Az 1993-as Brazil Nagydíj rövid összefoglalóját IDE KATTINTVA nézheti meg.
Egy vagyont ér a Sennán segítő FIAT
A célbaérést követő kaotikus jelentek során Senna kapott egy brazil zászlót az egyik pályabírótól, ám nem sokáig jutott vele, a levezető kör során a pályára beözönlő drukkerek ugyanis elállták az útját, a 33 esztendős pilóta így kénytelen volt megállítani a McLarenjét. Végül a korábban debütáló FIAT Tempra sietett a segítségére, és menekítette ki őt az őt ünneplő tömegből, hogy visszaszállítsa a pódiumceremóniára. Senna menet közben az autó jobb első ablakába ülve integetett a őrjöngő fanatikusoknak.
E o Senna que ganhou o mundial de 1993 dirigindo um Fiat Tempra. pic.twitter.com/46NOv5pVv7
— pedro melo (@pdr_me) March 28, 2022
A képsorok természetesen bejárták a világot, a brazil sztár 1994. május 1-i halála után pedig még inkább legendássá váltak, hiszen ekkor vált biztossá, hogy Sennának ez volt az utolsó győzelme hazai pályán. A FIAT Tempra azonban nem került múzeumba, helyette idővel egy São Roque-ban található bontóban végezte, ám még mielőtt darabokra vágták vagy kis fémkockát csináltak volna belőle, megvásárolta egy Senna-drukker.
Nevezetesen Ivan Gusmão itabunai lakos, aki három évvel ezelőtt az F1mania.net-nek idézte fel, hogy éveken át kutatta az autót anélkül, hogy bármiféle információja vagy bizonyítéka lett volna róla, hogy a FIAT továbbra is létezik. „2500 realért (mai árfolyamon nagyjából 170 ezer forint – a szerk.) vásároltam meg a kocsit, és további 7000 realt költöttem arra, hogy a nevemre irassam. A nulláról újítottam fel, az összes villogót kézzel készítettem el, mert már nem gyártották azokat a modelleket” – nyilatkozta az új tulajdonos.
The original 1993 FIAT Tempra 16V safety car this weekend will be at @InterlagosTrack as tribute to Ayrton Senna#BrazilGP pic.twitter.com/rBZab3VKOf
— Aston Martin F1 updates (@startonpole) November 10, 2021
Bal oldalt a felújított autó, jobb oldalon pedig az 1993-as Brazil Nagydíj fotói Sennával
Gusmão azt is elárulta, hogy az autó matricázására álmában emlékezett vissza. „Álmodtam, felébredtem, majd gyorsan lerajzoltam. Két hónappal később kaptam egy fotót [az autóról] egy amerikaitól, és elképesztő módon a matricázás pontosan ugyanolyan volt, mint az álmomban.”
Miután kész lett a felújítás, a FIAT Tempra a 2019-es Brazil Nagydíj hétvégéjén visszatért Interlagosba, hogy egy Sennának öltözött rajongó segítségével újrajátsszák vele az 1993-as nagydíj utáni jeleneteket.
Az első hivatalos F1-es Safety Car akkor 3 millió realt ért (mai árfolyamon 204 millió forint), de az értéke azóta még tovább nőhetett. Az eladásából azonban Gusmão nem akar hasznot húzni, ezért megígérte a Senna-családnak, hogy a pénzt a háromszoros világbajnok emlékére egy itabunai jotékonysági kórház megépítésére fogja fordítani.