Egy amerikai egyetemen új technológiát fejlesztettek ki, amely számos más terület mellett a Forma-1-et is forradalmasíthatja. Amennyiben elkezdődhet a gyártás, az autók könnyebbek lesznek, ráadásul a hőmérsékletük is csökken, így összességében fenntarthatóbbá válik a sportág.
Amióta tavaly jelentősen megváltoztak a technikai szabályok a Forma-1-ben, az autó festésének nagyobb jelentősége lett, mint korábban. A jelenség idén vált igazán szembetűnővé, hiszen jó néhány csapat autóján feltűnően sok a fekete. Ez valójában nem festék, hanem ez a karbonelemek eredeti színe, mivel a csapatok így akarnak spórolni az autó súlyán, hogy minél közelebb legyenek a minimumhoz.
Nos, könnyen lehet, hogy hamarosan eljön az idő, amikor mindez teljesen megváltozik. A Közép-floridai Egyetemen ugyanis forradalmi technológiát fejlesztettek ki. Ennek lényege, hogy a hagyományos, pigmentalapú színezékek helyett ún. plazmonikus festékeket használjanak, amelyeket a természet, azon belül is a pillangók, illetve más, élénk színekkel rendelkező növények és állatok inspiráltak.
A természetben ezeket színtelen anyagok hozzák létre a geometriai elrendezésüknek köszönhetően. Debashis Chanda, az egyetem kutatója, illetve oktatója, valamint csapata ezeket az anyagokat alumíniummal, illetve alumínium-oxiddal helyettesíti, és ezek nanoméretű részecskéinek geometriai elrendezését használja fel annak érdekében, hogy mindenféle színárnyalatot létrehozzon.
A technológia egyelőre még nem áll készen az éles bevetésre, de számos területet forradalmasíthat. Például a szigetelést, de a repülést is, hiszen sokkal kevesebb festék lesz szükség a gépekre. Egy Boeing 747-eshez manapság körülbelül 450 kilogramm festéket használnak, ami döbbenetes mértékben lecsökkenhet, ugyanis az új technológiával mindössze 1,36 kilogrammra lesz szükség.
Elsősorban emiatt jelenthet előrelépést a Forma-1-ben is, így ezáltal valamelyest csökkenhet az autók súlya, amire a pilóták egyébként is hajlamosak panaszkodni mostanában. Vincenzo Landino, a The Qualifier nevű F1-es hírlevél szerkesztője emellett hozzáteszi, hogy az infravörös sugárzást is visszaveri, így a felület 11-16 fokkal is hűvösebb lehet. A technológia a hatékonyabb üzemanyag-fogyasztást is elősegítheti.
Ennélfogva az autók teljesítménye jelentősen növekedhet az új megoldás által, de az F1-nek, illetve általánosságban a világnak nem csak emiatt jöhet kapóra. Ez a fajta festék ugyanis sokkal fenntarthatóbb, mint a pigmentalapú, és egyébként jóval tovább is megmarad eredeti fényében, nem fakul el. Persze nem kizárt, hogy az esetleges nagy kereslet miatt a gyártás gondot okozhat majd, de mindenképpen nagy a potenciál benne.