14 éve ezen a napon idézte be meghallgatásra a McLarent az FIA, mondván, lejáratták a sportágat azzal, hogy Lewis Hamilton és a csapat sportigazgatója hazudott a sportfelügyelőknek. A brit versenyző korábban súlyos büntetést kapott, a wokingi istálló viszont olcsón megúszta az ügyet, bár lehet, hogy nem véletlenül.
A 2009-es Ausztrál Nagydíj volt Lewis Hamilton első olyan futama, amelyet címvédőként teljesített. A McLaren nagyon nem talált bele az új szabályokba, és a Ferrarival együtt jelentősen visszaestek a mezőnyben. Olyannyira, hogy a brit versenyző mindössze a tizenötödik helyet szerezte meg az időmérőn, ráadásul váltócsere miatt csupán a tizennyolcadik pozícióból indulhatott.
A futamon viszont megmutatta, hogy miért az egyik kedvence az Albert Park. Nyilvánvaló, hogy a körülmények a kezére játszottak, de így is megsüvegelendő, hogy az akkor 24 éves pilóta a negyedik helyen találta magát, miután Sebastian Vettel és Robert Kubica ütközése miatt beküldték a biztonsági autót. Tekintve, hogy a Safety Car az utolsó kör végén hajtott be a bokszba, normális esetben simán befutottak volna abban a sorrendben, ahogyan a biztonsági autó megjelenésekor haladtak, ám időközben valami mégis megváltozott.
Hamilton remek eredményt ért el a pályán a gyenge McLarennel
A Safety Car beküldésekor Hamilton előtt autózó Jarno Trulli ugyanis hibázott és elfékezte magát az utolsó előtti kanyarban, aminek következtében lecsúszott a pályáról. Hamilton nem tudott mit csinálni – elvégre meg nem állhatott – és elment az olasz pilóta mellett, aki azonban az utolsó körben visszaelőzte őt. Ebből alakult ki később a botrány.
Trulli még ünnepelhetett a dobogón a Brawn GP versenyzőivel, Jenson Buttonnal és Rubens Barrichellóval, azonban nem sokkal később a sportfelügyelők 25 másodperces időbüntetéssel sújtották, aminek következtében visszaesett a tizenkettedik helyre, Hamilton pedig megörökölte a dobogóját, miként a McLaren világbajnoka mögött a többiek is előreléptek egyet. A Toyota fellebbezett a döntés ellen, amit elutasítottak, ezért úgy tűnt, hogy hiába a McLaren visszaesése, Hamilton dobogós helyen kezdi az új idényt.
A fordulat az egy héttel későbbi Malajziai Nagydíj hétvégéjének elején jött el, amikor a sportfelügyelők ismét beidézték az érintetteket. Mint kiderült, Hamilton, valamint a McLaren akkori sportigazgatója, Dave Ryan egyaránt hazudtak a sportfelügyelőknek, amikor azt mondták, hogy a címvédő nem szándékosan engedte maga elé a korábban hibázó Trullit, hanem az olasz pilóta egyszerűen fogta magát, és visszaelőzte a McLarent.
Csakhogy az FIA-nak feltűnt, hogy Hamilton a sajtónak éppen az ellenkezőjét nyilatkozta annak, mint amit a felügyelőknek mondott.
„A biztonsági autós fázis alatt Trulli mögött haladtam, és bár egyértelmű, hogy biztonsági autó alatt nem lehet előzni, ő kicsúszott a fűre – gondolom hidegek voltak a gumijai –, én pedig hiába lassítottam, amennyire tudtam, kénytelen voltam elmenni mellette. Szóltak, hogy engedjem vissza magam elé, de nem tudom, hogy ez szabályos-e. Ha nem, akkor nekem kellett volna harmadiknak lennem” – mondta Hamilton még Trulli büntetése előtt.
Trulli a dobogón
A felügyelők ezen nyilatkozat alapján meghallgatták az érintettek csapatrádiózását, amiből kiderült, hogy Hamiltont egyértelműen utasították az elengedésre. „Lewis, el kell engedned a Toyotát. Engedd el a Toyotát!” – szólt Hamilton fülére a mérnöke, mire ő egy „okéval” reagált, és a négyes kanyar után lehúzódott az ideális ívről.
Ezután kisebb zavar lépett fel, mert miután elment mellette, Trulli lelassított Hamilton előtt, aki nem értette, hogy az olasz miért csinálja ezt. A Toyota pedig nem látta az elengedést, és amikor megkérdezték Trullitól, hogy miért került hirtelen a McLaren elé, ő azzal felelt, hogy Hamilton „nagyon-nagyon-nagyon” lelassított, és „azt gondoltam, hogy visszaadja a helyet, úgyhogy megelőztem, majd lelassítottam, hogy visszaengedjem, de nem előzött vissza.”
Trulli ebből arra a következtetésre jutott, hogy Hamilton valóban szándékosan engedte őt el, mint ahogyan így is volt. Visszaelőzni pedig azért nem előzte az olaszt, mert közben arra utasították, hogy ne tegye, és maradjon a 4. helyen.
Hamilton interjúját és az ominózus rádiózást IDE KATTINTVA lehet visszanézni.
A sportfelügyelők ezért megváltoztatták korábbi ítéletüket, és Hamiltont kizárták az Ausztrál Nagydíjról. Az ezt követő sajtótájékoztatón a brit versenyző elnézést kért a sportfelügyelőktől és az FIA-tól, és kijelentette, azt az utasítást kapta, hogy tartsa vissza az elengedésről szóló információt. Emellett hangsúlyozta, hogy nem hazug ember, és bocsánatot kért a szurkolóitól is, egy év múlva pedig már odáig ment, hogy pozitív emlékként emlegette a futamot.
„Mindig nagyszerű élményeim voltak itt, ezért nem tartom rossznak a tavaly szerzett tapasztalatokat – fogalmazott a 2010-es Ausztrál Nagydíj előtt. – Úgy tekintek erre, mint egy ugródeszkára az életemben, amiből rengeteget tanultam. Az első évemben dobogós helyezést értem el Melbourne-ben az első nagydíjamon, majd 2008-ban idejöttem, és nyertem. Ne felejtsük el, hogy tavaly is nagyszerű futamot teljesítettem. A rajtrács utolsó helyéről a negyedik pozícióba jöttem fel, szóval ez is egy jó élmény volt.”
Hamilton bocsánatot kért Malajziában
Ami Ryant illeti, a döntés kihirdetése után a McLaren azonnal felfüggesztette őt, és már Sepangban sem volt ott, később pedig ki is rúgták. Itt azonban még nem volt vége, ugyanis 14 éve ezen a napon az FIA beidézte egy meghallgatásra a McLarent, mondván, a szervezet Nemzetközi Sportkódexét megszegve a wokingiak lejáratták a sportágat.
A meghallgatásra április 29-én került sor, és a McLaren öt pontban is elismerte bűnösségét. A csapat olcsón megúszta, hiszen háromfutamos eltiltással sújtották őket, ám egy évre felfüggesztve, ami végül nem is lépett életbe. Sokak szerint a büntetés azért volt ennyire enyhe, mert Ron Dennis nem sokkal korábban mondott le a McLaren Racing vezérigazgatói posztjáról.