back to top
2024. november 24. 17:32

KezdőlapERCA 70 éves ERC története - A WRC megszületése előtt

A 70 éves ERC története – A WRC megszületése előtt

-

Idén, 2023-ban 70 éves lett az ERC bajnokság, mely 20 évvel korábban lett létrehozva, mint a WRC, és melynek legelső versenyéről már írtunk korábban. Most következzen egy kis történelmi áttekintés 1953-tól 1973-ig.

1953-ban a Monte-Carlo Rallyval kezdődött az ERC 70 éves története, és az első szezonban a német Helmut Polensky lett a bajnok a 10 futamból álló bajnokságban. A 2011-ben, 96 évesen elhunyt versenyzőnek egy versenyen a belga Gilberte Thirion, a további öt futamon pedig honfitársa, Walter Schlüter navigált. A szezon során Fiat 1100-zal és Porsche 356-tal is tudott egy-egy versenyt nyerni, továbbá egy-egy dobogós eredményt elérni.

A német versenyzők uralma jellemezte az ERC első éveit, 1954-ben Walter Schlüter már pilótaként lett bajnok, majd 1955-ben Werner Engel, 1956-ban Walter Schock, 1957-ben pedig Ruprecht Hopfen lett bajnok.

1958-ban azonban véget ért a német versenyzők dominálása, és a svéd Gunnar Andersson tudott Európa-bajnoki címet nyerni, hogy aztán 1959-ben már a francia Paul Coltelloni üljön Európa trónjára. 1960-ban azonban Walter Schock tudott történelmet írni, és a sorozat első kétszeres bajnoka lett.

Az 1960-as években fellendült az érdeklődés a rallysport iránt, így az ERC naptára is egyre bővült, és egyre több alkalommal olyan versenyzők lettek bajnokok, akik később legendákká tudtak válni. 1961-ben még Hans-Joachim Walter gyarapította a német Európa-bajnok versenyzők számát a Porsche 356 volánjánál, egy évvel később honfitársa, Eugen Böhringer Mercedes-szel zárt az első helyen. 1963-ban a svéd Gunnar Andersson megszerezte második Eb címét, majd honfitársa, Tom Trana lett bajnok.
1965-ben megszületett az első finn Eb cím Rauno Aaltonen révén, majd 1968-ban már Pauli Toivonen tudott finn versenyzőként bajnok lenni.
Az 1960-as évek pedig a svéd Harry Kallström bajnoki elsőségével zárul.
A bajnoki versenyek száma a 60-as évek végéig 11-14 között változott, azonban 1968-ban csupán hét, míg 1969-ben 8 futamot rendeztek.

Az 1970-es évektől azonban már jelentősen bővült a versenyek száma, ami miatt 1974-től bevezették a szorzókat a futamok esetében. 1974-ben pedig már a magyar ERC futam is létrejött.

Az ERC bajnokai (1953-1972)
1953 Helmut Polensky (GER) Fiat 1100, Porsche 356 1500 
1954 Walter Schlüter (GER) DKW F 91 
1955 Werner Engel (GER) Mercedes-Benz 220, Mercedes-Benz 300 
1956 Walter Schock (GER) Mercedes-Benz 220, Mercedes-Benz 300 
1957 Ruprecht Hopfen (GER) Saab 93, Borgward Isabella TS 
1958 Gunnar Andersson (SWE) Volvo PV 444 
1959 Paul Coltelloni (FRA) Citroen ID 19 
1960 Walter Schock (GER) Mercedes-Benz 220 
1961 Hans-Joachim Walter (GER) Porsche 356 
1962 Eugen Böhringer (GER) Mercedes-Benz 220 
1963 Gunnar Andersson (SWE) Volvo 122 
1964 Tom Trana (SWE) Volvo PV 544 
1965 Rauno Aaltonen (FIN) Austin Mini Cooper S / BMC Mini Cooper S 
1966 
1967 
1968 Pauli Toivonen (FIN) Porsche 911 T 
1969 Harry Kallström (SWE) Lancia Fulvia 1.3 Coupé, Lancia Fulvia 1.6 Prototype 
1970 Jean-Claude Andruet (FRA) Alpine-Renault A110 1600 
1971 Sobieslaw Zasada (POL) BMW 2002 Ti 
1972 Raffaele Pinto (ITA) Fiat 124 
Forrás: ewrc-results.com 

Friss