back to top
2024. november 22. 09:35

KezdőlapF1Schumacher, Villeneuve, Alonso, Coulthard.. - pilóták, akik szenvedtek, majd más nyert helyettük

Schumacher, Villeneuve, Alonso, Coulthard.. – pilóták, akik szenvedtek, majd más nyert helyettük

-

Korábbi világbajnokok is keresztülmentek már azon, amin az idén Sebastian Vettel, azaz úgy hagytak ott egy istállót, hogy az a következő szezonban jelentősen feljavult.

Sebastian Vettel nemrég bevallotta, hogy egyértelműen könnyebb lenne számára a visszavonulás, ha az Aston Martin nem javult volna ekkorát az idei évre. A csapattal két szezont lehúzó, ez alatt rendre a középmezőnyben tanyázó négyszeres világbajnok mindössze egyetlen dobogós helyezést ért el a silverstone-i gárdával (a 2021-es Magyar Nagydíjon szerzett második helyet nem tarthatta meg, így hivatalosan csak az az évi Azeri Nagydíj számít ebbe a statisztikába), az őt váltó Fernando Alonso pedig csupán három futam alatt ennek a tripláját gyűjtötte be.

Sebastian Vettel, Aston Martin, Abu-dzabi Nagydíj
Vettel nem bánta meg a visszavonulást annak ellenére sem, hogy az Aston Martin az idei évre élcsapat lett  Fotó: Aston Martin

Vettel eközben állítja, az „új” életének élvezete felülírja a bosszúságot, amit amiatt érezhetne, hogy ha marad, most ő arathatná le a csapattal az elmúlt két évben végzett munka gyümölcsét.

Eközben nem a 35 esztendős pilóta az egyetlen olyan világbajnok vagy korábbi futamgyőztes, aki végignézi, hogy valaki más győz a helyén. A The-Race.com összegyűjtötte, hogy kik jártak még hasonló cipőben.

Michael Schumacher – Mercedes

Vettellel bizonyos szempontból pont ugyanaz történt, mint ami példaképével és barátjával, a Mercedestől 2012-ben végleg visszavonuló Michael Schumacherrel. A hétszeres világbajnok remek formában kezdte harmadik szezonját a brackley-i istállóval, ám az eredmények az elképesztő balszerencse-sorozat miatt nem jöttek.

A 43 esztendősen is rendkívül magas szinten teljesítő, az időmérőkön a négy évvel később Lewis Hamiltont legyőző Nico Rosberggel pariban levő veterán Vettelhez hasonlóan hosszabbíthatott volna, ám miután túl sokáig vacillált, a Mercedes lépett, és leigazolta a McLarentől Hamiltont.

Schumacher így 2013-ban végignézhette, ahogy a Mercedesnél az elmúlt években végzett munkája kezd beérni, és a csapat az ötödik erőből a második legjobb istállóvá lép előre. Hogy 44 évesen is tartani tudta-e volna a lépést Rosberggel, az már sosem derül ki, de az biztos, hogy néhány dobogós helyezést, és talán győzelmet vagy győzelmeket is hozzátehetett volna pályafutása így is lenyűgöző eredménysorához.

Kimi Räikkönen, Lotus, Fernando Alonso, Ferrari, Michael Schumacher, Mercedes, Andrea Stella, Európa Nagydíj, Valencia, 2012
Schumacher egyetlen dobogója a Mercedesszel  Fotó: Scuderia Ferrari Press Office

David Coulthard – Williams

A skót azon versenyzők közé tartozott, akik rendre jó döntéseket hoztak a karrierjük során, így elmondhatta magáról, hogy 15 F1-ben töltött szezonjából 9-ben győzelemre képes autóban ült, amelyekkel összesen 13 győzelmet szerzett. Ám miután az 1995-ös idényt követően elhagyta a Williams-t és a McLarenhez igazolt, joggal merülhetett fel benne: mi lett volna, ha marad az 1996-ban és 1997-ben is világbajnoki címet nyerő istállóban?

Az 1995-ös szezonban Damon Hill mögött harmadik lett az összetettben, és tempóban abszolút felvette a versenyt a több ki nem kényszerített hibát is vétő angollal, ami miatt joggal feltételezhetjük, hogy 1996-ban harcban lett volna a világbajnoki címért a minden tekintetben a mezőny többi autója fölé növő FW18-assal. Sőt, akár 1997-ben is megtehette volna ezt, hiszen a Williams a 96-os szezon után elküldte Hillt, így Coulthardnak Jacques Villeneuve érkezése esetén is lehetett volna helye.

Persze így sem panaszkodhat, hiszen a McLarennél sem volt rossz sorsa, ám utólag nézve alighanem a Williamsnél maradás jelentette volna számára a legjobb esélyt ahhoz, hogy világbajnok legyen. Végül egy 2001-ben elért összetett 2. hely lett a legjobb eredménye az F1-ben töltött 15 szezonja alatt.

Pályafutását a Red Bullnál fejezte be, és miután 2008 végén szögre akasztotta a sisakot, az energiaitalosok 2009-ben középcsapatból élmenővé léptek elő, harcban voltak mindkét vb-címért és hat versenyt nyertek. A 37 esztendős skót azonban emiatt már nem bánkódhat, hiszen amennyiben nem vonul vissza, a Red Bull valószínűleg akkor is félreállította volna őt azért, hogy előléptethesse Sebastian Vettelt a Toro Rossóból.

Embed from Getty Images

Coulthard 1995-ben a Williamsszel 

Jarno Trulli – Renault

A Fernando Alonso Lewis Hamilton utáni legkeményebb csapattársának tartott olasz 2003-ban és 2004-ben versenyzett a Renault-nál, utóbbi esztendőben a Monacói Nagydíj megnyerésével pedig megszerezte pályafutása első és egyetlen F1-es győzelmét. Trulli a 2004-es szezon feléig jóval keményebb feladat elé állította a spanyolt, mint a 2005-ös szezonra Alonso mellé szerződtetett Giancarlo Fisichella, ám miután a Francia Nagydíjon az utolsó előtti kanyarban bukta el a dobogót, a formája elkezdett lefelé ívelni, ami végül oda vezetett, hogy még az idény vége előtt átigazolt a Toyotához, a helyét pedig Jacques Villeneuve vette át.

Trulli a Beyond the Grid podcast vendégeként azt állította, hogy amint megszűnt a harmónia közte és a csapatfőnök Flavio Briatore között, az olasz üzletembert többé nem érdekelte honfitársa jövője, akit ráadásul még csak nem is ő menedzselt. A váltás tehát elkerülhetetlen volt, de Trullinak akkor is nehéz lehetett végignézni, ahogy Alonso megnyeri a 2005-ös és 2006-os vb-címet, miközben ő a Toyotával még csak futamgyőzelmet sem szerzett.

Embed from Getty Images

Trulli 2004-es monacói győzelme után 

Jacques Villeneuve – BAR-Honda

Villeneue 2004-es renault-s beugrása utáni Sauberhez szerződése szintén tartozhatna azok közé a csapatváltások közé, amelyek nem sültek el a legjobban, de a kanadai csapnivalóan gyengén szerepelt az enstone-iaknál, így soha nem merült fel reális opcióként a neve 2005-re. Ugyanígy nem sok realitása volt annak, hogy az 1998-as szezon után maradjon még a Williamsnél, és kivárja, mire a BMW 2001-es érkezésével ismét futamgyőzelemre képes autót kap, vagy annak, hogy további egy vagy két évet lehúzzon a BMW-Saubernél, ahonnan a 2006-os idény közben rúgták ki.

Ezért a kanadai legnagyobb elszalasztott lehetősége inkább az, hogy 2003 végén kigolyózta magát a BAR-Hondától azzal, hogy kikapott újdonsült csapattársától, Jenson Buttontól, és a Japán Nagydíj előtt kilépett, miután megtudta, hogy a 2004-es szezonra amúgy sem tartják meg. Pedig amennyiben jobban teljesít, és 2004-ben is a BAR-nál marad, a mezőny második legjobb autójában ülhetett volna, amellyel Button és Szato Takuma 11 dobogós helyezést ért el.

Embed from Getty Images

Villeneuve a 2003-as indianapolisi verseny után otthagyta a BAR-t 

Pastor Maldonado – Williams

Az F1 egyik legnagyobb autótörője hajmeresztő mutatványai és olykor megsüvegelendő villanásai mellett a 2012-es Spanyol Nagydíj megnyerésével írta be magát a sportág történelmébe, noha utólag nyilvánvalóvá vált, hogy a Williams FW35-össel ennél több kiugró eredményt is el lehetett volna érni, ha a Maldonado-Bruno Senna kettősnél jobb párosa van a grove-i alakulatnak.

A 2013-as szezonra azonban a Williams visszaesett, Maldonado pedig összeveszett a csapatvezetéssel, aminek az lett a vége, hogy 2014-re átigazolt a Lotushoz. A döntés katasztrofálisnak bizonyult, hiszen a hibrid-éra beköszöntével a Mercedes erőforrásaiból profitáló Williams rendszeresen a dobogón végzett és harmadik helyen zárt a konstruktőri pontversenyben, míg a Lotus 10 ponttal csak nyolcadik lett.

A 2015-ös szezon sem lett sokkal fényesebb a venezuelainak, akinek három darab hetedik hely volt a legjobb eredménye. Az év végén meg is köszönték neki a részvételt.

Embed from Getty Images

Maldonado 2013-ban 

John Watson – McLaren

Watson 1979-ben, futamgyőztesként igazolt a McLarenhez, ahol végül F1-es pályafutása hátralevő éveit töltötte. A brit versenyző úgy vélte, 1980-ban „undorító” és „tiszteletlen” módon bántak vele, ennek ellenére 1981-ben ő lett a csapat első számú versenyzője, miután Alain Prost átigazolt a Renault-hoz. 1982-re azonban a visszavonulásból visszatérő Niki Lauda érkezésével változott a helyzet, és miután két idényt lehúztak közösen (Watson három versenyt nyert ezalatt, az utolsót, az 1983-as Long Beach-i futamot a 22. helyről rajtolva), 1984-re nem maradt neki hely az istállóban.

Mégpedig azért nem, mert a Renault kirúgta Prostot, a McLaren pedig úgy döntött, újra szerződteti a franciát. Mindezt úgy, hogy Watson korábban azért várt ki a szerződéshosszabbítás aláírásával, mert úgy számolt, hogy nem lesz elérhető toppilóta a versenyzői piacon. Csakhogy lett, Watson F1-es karrierje pedig lényegében véget ért azelőtt, hogy learathatta volna az ő és Lauda által elvégzett munka gyümölcseit, hiszen 1984-től kezdve az 1987-es szezont leszámítva 1992-ig minden évben McLaren-pilóta lett a világbajnok.

Watson egy versenyen azért még indult, 1985-ben ő ugrott be a sérült Lauda helyett az Európa Nagydíjon, ahol a hetedik helyen végzett.

Embed from Getty Images

Watson a Long Beach-i dobogó tetején 

Jenson Button – Williams és Renault

A 2009-es világbajnokra karrierje elején különösen jellemző volt, hogy rosszkor volt jó helyen. 2000-es bemutatkozó évét követően lecserélték Juan Pablo Montoyára, így már nem élvezhette ki a 2001-től élcsapattá váló, abban az évben négy versenyt is nyerő Williams-t.

A fiatal brit ezután a 90-es évek közepi sikereit meg sem közelítő Renault-hoz igazolt, ahonnan a 2002-es szezon után távozott. A helyére érkező Fernando Alonso ezt követően 2003-ban pole pozíciót szerzett és futamot is nyert a Hungaroringen, majd miután 2004-ben a Ferrari mindenkit elhomályosított (Jarno Trulli azért így is nyert egy futamot abban az évben is a franciáknak), a spanyol a 2005-ös és 2006-os világbajnoki címet is behúzta.

Eközben Button a BAR-Hondánál építette újra sikeresen a karrierjét, ahol végül csak révbe ért, hiszen az előbb Hondává, majd Brawn GP-vé átvedlő csapattal lett világbajnok 2009-ben.

Embed from Getty Images

Button 2002-ben, a Renault színeiben 

Fernando Alonso – Ferrari

A kétszeres világbajnok spanyol öt szezon után, 2014-ben dobbantott a Ferraritól, amiért senki nem hibáztatta, hiszen a Scuderia borzasztóan kezdte a hibrid-korszakot. Ezért a spanyol inkább visszament ahhoz a McLarenhez, amelytől igen viharos körülmények között jött el 8 évvel korábban, de csöbörből vödörbe került, hiszen az F1-be 2015-ben visszatérő Hondával igazi katasztrófafilm vette kezdetét Wokingban.

A Ferrari pedig eközben összeszedte magát, és az Alonso helyére érkező Sebastian Vettel három versenyt is nyert 2015-ben (a vörösök lettek az egyetlen csapat, amely a Mercedesen kívül nyerni tudott), majd 2017-ben és 2018-ban is harcban volt a világbajnoki címért. Sokan gondolják úgy, hogy amennyiben nem a négyszeres világbajnok, hanem az akkor még mindig a McLarennél szenvedő spanyol ült volna a Ferrariban, most nem 2008-ig kellene visszamenni a Ferrari legutóbbi világbajnoki címét keresve.

Pedro de la Rosa, Mark Webber, Fernando Alonso, Magyar Nagydíj, 2014
Alonso 2014-ben unta meg, hogy nem tud világbajnoki címet nyerni a maranellóiakkal Fotó: Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool

Thierry Boutsen – Williams

A belga versenyző 1989-ben csatlakozott a Judd-motorokról Renault-erőforrásokra váltó, ezzel jelentős teljesítményugrást bemutató csapathoz, de a szezon előtt elszenvedett tesztbaleset miatt egy éven át nem volt 100%-os állapotban. Két versenyt viszont így is nyert, majd 1990-ben emlékezetes módon verte vissza Ayrton Senna támadásait a Hungaroringen, hogy ott is első legyen.

Ám miután a dobogóról visszatért a garázsba, már senki nem volt ott, Boutsen pedig ekkor döbbent rá, hogy a szezon végén távoznia kell majd a csapattól. Hiába volt általában gyorsabb, mint Riccardo Patrese, végül a visszavonulásból visszacsalogatott Nigel Mansell foglalta el a helyét 1991-re. Abban az évben Ayrton Senna és a McLaren még erősebbnek bizonyult, ám 1992-ben a Williams világbajnok lett Mansell-lel.

Embed from Getty Images

Boutsen az 1990-es Magyar Nagydíj megnyerése után 

Friss