back to top
2024. november 22. 07:40

KezdőlapF150 éve: amikor Fittipaldiék voltak az alkalmi rallyversenyzők kiszolgálói

50 éve: amikor Fittipaldiék voltak az alkalmi rallyversenyzők kiszolgálói

-

Egy veterán német újságíró felidézte az 1973-es Monacói Nagydíjat megelőző napokat, amikor raliversenyt szerveztek. Csakhogy a viadalon a Forma-1-es pilóták kvázi a kisegítő személyzet szerepét látták el, a pilóták pedig az újságírók voltak.

50 évvel ezelőtt a Forma-1 szinte minden szempontból más volt, mint manapság, amikor már sokkal inkább professzionalizálódott és üzletszerűvé vált a sportág. Akkoriban még sokkal családiasabb volt a hangulat, és olyasmi is megtörtént, ami manapság már elképzelhetetlen lenne. Egy ilyenről számolt be Rainer Braun, a német SPEEDWEEK.com veterán újságírója.

Akkoriban minden Monacói Nagydíj hetének elején szerveztek egy raliversenyt, a Monte-Carlo Rali egyes szakaszain. Ezen azonban nem profi ralisok vettek részt, de még csak nem is az F1-es pilóták, hanem a helyszínen tartózkodó mintegy harminc újságíró. Az egyedüli profik a navigátorok voltak, akik közül szabadon lehetett választaniuk, így például a későbbi legendás Ferrari-csapatfőnök, illetve Ferrari-elnök Jean Todt is részt vett az eseményen.

Embed from Getty Images

Fittipaldi az újságíróknak segédkezett, mielőtt ő maga versenyzett

Az F1-es pilóták ellenben teljesen új szerepet kaptak, és lényegében kiszolgálószemélyzetként voltak jelen, legalábbis néhányan közülük. 1973-ban a világbajnoki címvédő Emerson Fittipaldi, valamint menedzsere, Domingos Piedade italokat adtak az alkalmi pilótáknak, emellett vezetési tippekkel és bátorító szavakkal látták el őket, míg Jochen Mass és Rolf Stommelen a benzinkannákat cipelték.

A háromnapos verseny szerdán ért véget, amikor egyedülálló módon a pilóták a Forma-1-es pályán is versenyeztek, egészen pontosan három gyorskört tettek meg rajta. A győztes személye idő előtt kiszivárgott, és később megerősítették, hogy egy francia újságíró nyert. Mindez meglepetésként érte Braunt, valamint navigátorát, Oda Dencker-Anderssont, mert abban a hitben voltak, hogy ők állnak a legjobban.

Mint később kiderült, nem ők voltak az egyetlenek. Mass éjfélkor bevallotta, hogy az előző éjszaka segített a győztes párosnak, amikor benzint adott nekik, máskülönben nem értek volna célba. A szintén nyugatnémet versenyző pedig azzal mentegetőzött honfitársa előtt, hogy „azt hittem, te vezetsz”. Braun Fittipaldival is összefutott, aki annyit mondott neki, hogy „szép volt, de nem elég jó”.

Ennek a szórakoztató eseménynek két év múlva befellegzett, ugyanis Joseph Georges Bertelottit, a Monacói Automobil Klub tagját, illetve a helyi turizmus vezetőjét súlyos baleset érte. A francia szakember egyike volt azoknak az embereknek, akiket Rolf Stommelen kirepülő autója eltalált, aminek következtében komoly fej- és szemsérüléseket szenvedett, és pár évvel később elhunyt.

Káosz, halál, tömeges kiesés – tragédiával búcsúzott minden idők legjobb utcai pályája

Friss