Az Aston Martin az idei szezonra az élmezőnybe katapultálta magát, ám hiába számított az első hat futamon a második erőnek, mindössze egyetlen ponttal előzi meg a Mercedes-t. Ez pedig egy olyan problémára világít rá, ami hosszú távon komolya hátráltathatja az istállót.
Míg az Aston Martin egyik pilótája az ismét domináló és a nehéz körülmények ellenére hiba nélkül vezetve idei negyedik győzelmét szerző Max Verstappen egyetlen ellenfelének bizonyult Monacóban (és még le is győzhette volna a hollandot, ha ő és a csapata 19-re lapot húz az első bokszkiállásnál), addig a másik csak esett kelt, és be sem fejezte a versenyt.
Persze, bárkinek lehet rossz futama, csakhogy Lance Stroll nem először üti bottal Fernando Alonso nyomát az idén, és míg a 41 esztendős veterán hat futamból ötször dobogóra állva eddig 93 pontot szerzett, a csapattulajdonos fiának neve mellett mindössze 27 pont szerénykedik. Így fordulhat elő, hogy bár az Aston Martin a szezon eddigi részében egyértelműen a második erőnek számított a csapatok között, csak egyetlen egységgel előzi meg a Mercedest a konstruktőri pontversenyben. A Ferrari előtt már 30 pont a fór, viszont hosszú távon a maranellóiak sem fognak ilyen kevés pontot gyűjteni, így Stroll szerény teljesítménye a szezon végére akár az Aston Martin konstruktőri dobogójába is kerülhet.
A kanadai pilóta az előző versenyen, Miamiban meglepő módon már a Q1-ben kiesett és végül pontot sem szerzett, majd Monacóban is csak a 14. rajtkockát szerezte meg, miközben Alonso az utolsó pillanatig esélyesnek tűnt a pole pozícióra, és végül csak 84 ezredmásodperccel maradt le róla. Miután a Hercegségben szinte lehetetlen előzni, várható volt, hogy Strollnak ezúttal is nagyon nehéz dolga lesz a pontszerzéssel, de így is igencsak kínos befejezés volt a számára, hogy előbb beparkolt a Mirabeau-kanyar bukóterébe, majd miután kijött onnan – és mérnöke folyamatosan azt ismételgette neki a rádióban, hogy „csak vedd fel újra a ritmust” – nekiment a Fairmont-hajtű korlátjának, hogy aztán az autója alá szorult első szárny miatt a következő kanyarban megismételje ugyanezt.
Persze lehet mondani, hogy az időmérőn megsérült a padlólemeze a Lando Norris autójáról leszakadó törmelék miatt, de Monacóban ennek hatványozottan kisebb a hátráltató szerepe, így ezzel és a mérlegelés körüli huzavonával együtt is be kellett volna jutnia a Q3-ba, majd a versenyen is kapott némi törmeléket, de ez sem hátráltatta annyira, hogy így kellett volna zárjon.
Lance Stroll's Sunday comes to bumpy end at the hairpin 😖#MonacoGP #F1 pic.twitter.com/Lv2wsAGucr
— Formula 1 (@F1) May 29, 2023
Pedig az év elején úgy tűnt, hogy képes felnőni a feladathoz, hiszen Bahreinben hősies teljesítménnyel szerzett pontot, miközben továbbra is komoly fájdalmakkal küzdött a biciklis balesetét követően, hat verseny alatt azonban eljutottunk oda, hogy ő van a legjobban lemaradva a csapattárstól a szerzett pontok tekintetében. Az élmezőnyt (Red Bull, Mercedes, Ferrari) vizsgálva ez a trend pedig még aggasztóbb, mivel itt a rosszabbul álló versenyző minden esetben a jobbik pilóta pontjainak legalább 72%-ával rendelkezik – Ferrarinál a legjobb ez az arány 87%-kal – míg az Aston Martinnál Stroll csupán Alonso pontmennyiségének 29%-át gyűjtötte.
Természetesen Fernando Alonso 41 évesen is elképesztően jó, és egyelőre az időmérőkön is lesimázza a kanadait, de ettől még tény, hogy két toppilótával jelenleg többre menne a silverstone-i gárda, és ha Stroll nem kapja össze magát, az súlyos milliókba fájhat már az idén a csapatnak.
A kérdés az, hogy a kanadai képes lesz-e javulni olyan mértékben, hogy még ha a Ferrarikat és Mercedeseket nem is győzi le rendszeresen, az egyre erősödő középmezőnyt igen. Mert, ha nem, előbb-utóbb komolyan fel fog merülni, hogy helye van-e egy topcsapatban. Persze, azért olyan nagyon nem kell féltenie az ülését, hiszen az Aston Martint részben tulajdonló apja, Lawrence Stroll aligha fogja kitenni a szűrét, de hosszú távon egy olyan ambíciókkal rendelkező istálló, mint amilyen a silverstone-i gárda (új gyár, új szélcsatorna, új szimulátor, a Hondával kötött szerződés 2026-tól), nem engedheti meg magának, hogy a pilóta vagy pilóták miatt ne maximalizálja az eredményeit.