A Spanyol Nagydíj időmérőjének elején többen is hibáztak olyan helyen, ahol nem szokás rontani. Mint kiderült, egy láthatatlan vízátfolyás tréfált meg sokakat.
Bár a későbbi események miatt végül nem sok szó esett róla, meglehetősen hektikusan alakult a Spanyol Nagydíj időmérőjének első pár perce. Rövid időn belül négyen is megforogtak, illetve a kavicságyban kötöttek ki, és a pályára hordott sóder miatt egy időre megszakították a kvalifikációt. Néhányan közülük olyan helyen hibáztak, ahol egyébként nem szokás.
Káosz az időmérőn: ütköző Mercedesek, betliző Ferrari és hibázó Pérez Barcelonában
Cunoda Juki már a kivezető körében megpördült a 10-es kanyarnál, majd jött Valtteri Bottas, aki örülhetett, hogy nem ragadt be a kavicságyba. A 2016 és 2017 között a Forma-1-ben versenyző, jelenleg az F1 TV szakértőjeként dolgozó Jolyon Palmer már akkor furcsállta a jelenséget. „Ez nem az a hely, ahol az ember azt várná, hogy elveszíti az autót – fogalmazott. – A tizenegyes egy olyan kanyar, amelynek száraz körülmények között padlógázasnak kell lennie.”
Az újraindítás után Nyck de Vries kálváriája következett, aki kétszer egymás után pórul járt ezen a szakaszon. Először csapattársa incidensét másolta le, majd Bottashoz hasonlóan a kavicságyba került. A második után meg is kérdezte a csapatrádión, hogy „mit csinálok rosszul?”, ám erre akkor nem kapott választ, később viszont ő maga adott magyarázatot.
„[A pálya azon része] nedves volt, de nem lehetett látni, láthatatlan volt – nyilatkozta a holland pilóta. – Azt láttam, hogy a pálya mindenhol száraz, ezért elhatároztam magam, és nyomtam, de kétszer is elveszítettem [az autót], nagyon későn, a kijáratnál. Egyszerűen nem értettem, hogy mi történik. Egyértelmű, hogy rossz volt a tapadás, mert kétszer is elvesztettem ott. A harmadik próbálkozásomnál lazára vettem, és visszaváltottam, hogy elkerüljek egy harmadik megpördülést.”
Bár az időmérőn néhány cseppet leszámítva nem esett az eső, a jelek szerint a csapadék így is megtréfált néhány versenyzőt. A harmadik szabadedzésen leszakadt az ég, de a pálya később felszáradt, azonban, mint kiderült, nem teljesen. A 10-es és a 12-es kanyar közötti szakaszon ugyanis volt egy nedves ív, ám nem ez okozta az egyetlen nehézséget.
De Vries szavait mások is megerősítették azzal kapcsolatban, hogy a vízátfolyást nem lehetett észrevenni. Oscar Piastri úgy fogalmazott, hogy az aszfalt színe „elrejtette” mindezt, és addig nem tudhatták, hogy mi a pontos helyzet, amíg át nem mentek a kérdéses részen. Alexander Albon ugyan nem ott, hanem az 5-ös kanyarban ment ki a kavicságyba, a 11-esben is megbicsaklott alatta az autó, ráadásul úgy, hogy nem gyorskörön volt.
„A pálya alapvetően száraz, de vannak nedves ívek – magyarázta. – Lényegében mint egy vízátfolyás. A színe viszont majdnem azonos az aszfaltcsíkhoz képest. Szóval szinte olyan, mintha láthatatlan ívek lennének a pályán. Az ember gyakorlatilag elhajt a vízátfolyásig, és amikor átmegy rajta, várnia kell, és miután elérte, vissza kell állnia a gázra. Ezt esőben meg is tesszük, de szárazon elég trükkös, mert nem látni ezeket. Az elején mindenki úgy megy, mint egy normális körön, aztán amikor az ember áthajt a vízátfolyáson, jönnek ezek a hatalmas megbicsaklások.”
It's slippy out there! 👀
The red flag was due to gravel being dragged back onto the track by the drivers who went off#SpanishGP #F1 pic.twitter.com/kx1cYLieoK
— Formula 1 (@F1) June 3, 2023
Az eső tehát ilyen értelemben mégiscsak befolyásolta az időmérőt. Hogy a versenyen közvetlenül is hatással lesz-e az eseményekre, azt egyelőre nyilvánvalóan nem lehet biztosan tudni. Cikkünk írásának pillanatában mindenesetre az előrejelzések szerint 40 százalék a valószínűsége annak, hogy délután 3 és 6 óra között megérkezik a csapadék a pályára.