Az FIA kiadott egy technikai direktívát, amely bezár egy kiskaput, elsősorban a nagycsapatok előtt. Ennek következtében néhányan akár pórul is járhatnak, akik idén is kihasználták ezt a lehetőséget.
Az F1-ben 2021-ben vezették be a költségvetési korlátot, amelynek lényege, hogy egy csapat egy szezonon belül nem költhet többet egy meghatározott összegnél. Ez persze valójában nem ennyire egyszerű, hiszen nem minden tétel számít bele, többek között a pilóták és a három legjobban fizetett szakember bére sem. Mindezt abból a célból hozták létre, hogy kiegyenlítettebbé váljon a versenyzés, és a nagycsapatok ne tudják kihasználni a pénzügyi fölényüket.
Igen ám, de, ahogyan a Forma-1-ben mindig, úgy ezzel kapcsolatban is vannak trükközések. A Red Bull, a Mercedes, a Ferrari, az Aston Martin és a McLaren egyaránt létrehozott különböző leányvállalatokat az anyacégen belül, amelyek papíron más projektekkel foglalkoznak, mint például utcai autók vagy repülőgépek gyártása, esetleg a vitorlások Amerika-kupája. Csakhogy a valóságban az a helyzet, hogy általában valamilyen szinten ezek is érintik az F1-es projektet, csak éppen ezek nem tartoznak a limit alá.
Ezt a kiskaput szeretné megszüntetni az FIA. A La Gazzetta dello Sport jelentése szerint a TD45-ös kódjelű technikai direktíva kimondja, hogy „az F1-es tevékenységen kívül futó projektekből származó szellemi tulajdonnak a költségplafon alá kell esnie, és nem származhat ugyanazon cégen belüli forrásokból”. A dokumentumban egyúttal rögzítik, hogy „az F1-es tevékenységből származó tudás továbbra is átadható ezeknek a vállalatoknak.” Mindezt egyébként már év elején kiadták, ám azóta módosítottak rajta, és a végleges változat csak most született meg.
A direktíva hátterében az áll, hogy az FIA idén állítólag sokkal alaposabban akarja ellenőrizni a csapatok költségvetését. Ennek keretében mind a tíz istálló gyárát felkereste, és az egyik alakulattól az az információ szivárgott ki, hogy a szervezet kérdőíve már több mint száz kérdésből állt. Ez a szám pedig jóval több, mint amennyit egy évvel ezelőtt tartalmazott.
Az FIA részéről nem érkezett hivatalos bejelentés, ám állítólag a direktívának máris megvan a hatása. „Volt már hatása – idézi az Autosport a meg nem nevezett személyt. Néhányan kénytelenek voltak cselekedni, mert rájöttek, hogy amit eddig csináltak, az már nem megengedett. A nehéz része az, hogy ezt január elseje óta csinálják, így van olyan kiadásuk, amellyel most már kezdeniük kell valamit, és valahogyan kompenzálniuk kell.”
A The-Race.com úgy értesült, hogy Rob Marshall elengedésének ehhez az intézkedéshez lehetett köze a Red Bullnál. A brit szakember 17 év után távozott a bikásoktól a McLarenhez, és azt Christian Horner csapatfőnök is elismerte, hogy ez a költségplafon következménye. Tekintve, hogy Marshall hivatalosan már eddig sem az F1-es projekten dolgozott, valószínűnek tűnik, hogy az FIA döntése lehet a háttérben.
A Gazzetta cikkében úgy fogalmazott, hogy az FIA vizsgálja a csapatokat, köztük a Ferrarit is, ám a maranellóiak leszögezték, hogy semmi ilyesmiről nincs szó. „A mai, június 23-i állapot szerint a technikai direktívában semmi olyasmi nincs, amivel foglalkoznunk kellene, és semmilyen vizsgálatról nem tudunk” – fogalmazott a csapat szóvivője.
„Úgy tűnik, hogy egyre több csapat tekint így a jól fizetett alkalmazottakra a költségplafon miatt – nyilatkozta korábban erről a témáról Otmar Szafnauer, az Alpine csapatfőnöke egy sajtóbeszélgetésen. – Eljön az az idő, amikor ezeket a mostanában felbukkanó kisegítő vállalkozásokat, amelyek költségplafon nélkül nem lennének, meg kell vizsgálnunk, és meg kell győződnünk arról, hogy a kiskapuk nem elég nagyok-e ahhoz, hogy gyakorlatilag ne legyen korlát. Úgy vélem, maga a költséglimit segített az F1 egészének, és a csapatok értékét is feljebb vitte. A mostani plafon még mindig tízszer nagyobb, mint amit bármely más versenyformula költ az autóversenyzésre.”
Az amerikai szakember azt is felvetette, hogy a szellemi tulajdonról adott esetben nem könnyű meghatározni, hogy melyik projekthez tartozik elsősorban. Előfordulhat ugyanis, hogy egy adott technológia nemcsak az F1-ben, hanem máshol is hasznos lehet, innentől kezdve pedig kívülről lehetetlen megmondani, hogy melyik részlegről származott az ötlet.
„Ha [egy adott csapatnak] van egy nagyszerű F1-es ötlete, mert éppen valami máson dolgoznak, hogyan számolják el azt, amit akkor találtak ki, amikor éppen valami máson dolgoztak? – tette fel a kérdést. – És ez csak egy ötlet. Ha viszont még tovább visszük ezt, akkor más dolgokról is lehet szó: szerszámok fejlesztése egy hajóhoz, de ez az eszköz az F1-ben is alkalmazható, és rengeteget költöttek a kifejlesztésére. Ez esetben csak részben számít bele az F1-be?”