back to top
2024. november 22. 16:42

KezdőlapF1Könnyebb, egyszerűbb és hangosabb - ilyen lehet a jövő F1-es motorja

Könnyebb, egyszerűbb és hangosabb – ilyen lehet a jövő F1-es motorja

-

Stefano Domenicali, a Forma-1 elnök-vezérigazgatója beszélt arról, hogy bár egyelőre maradnak a hibrid erőforrások, az autóipar változásával újra megnyílhat az út a nem hibrid F1 előtt.

Innovatívak, minden eddiginél hatékonyabbak és elképesztően bonyolultak, számos rajongó mégis selejtezné azokat. A Forma-1-ben 2014-ben bevezetett hibrid-erőforrások még velünk maradnak egy ideig, de Stefano Domenicali, az F1 elnök-vezérigazgatója felcsillantotta a reményt a sima belső égésű motorokat visszasírók előtt. A Motorsport olasz kiadásának adott exkluzív interjúban az olasz menedzser elmondta, a jövőre nézve a két legfontosabb szempont az erőforrások súlyának csökkentése, valamint a hanghatás javítása, ugyanakkor nem zárta ki, hogy előbb-utóbb visszatérhetnek a nem hibrid motorokhoz.

„Domenicali helyében visszahoznám a V10-es motorokat, és e-benzinnel hajtanám azokat”

„Amennyiben hatékonyak tudunk lenni a fenntartható üzemanyagok tanulmányozásában és előállításában, gondolhatunk az erőforrások következő generációjára, és koncentrálhatunk a súlycsökkentésre. Versenyképes motort akarunk sok lóerővel és remek hanggal. Az emberek 99,9%-a ismét a Forma-1 hangját akarja hallani a pályán, és ez olyasmi, ami napirenden van.”

Noha a 2026-tól érvénybe lépő következő szabályrendszerben még biztosan maradnak a hibrid erőforrások, az F1 elnök-vezérigazgatója úgy véli, a következő évtized során az autóiparban várható irányváltás a sportágra is hatással lehet, ami akár azt is eredményezheti, hogy szakítanak a hibridekkel, és a fenntartható üzemanyagok segítségével visszatérnek a belső égésű motorokhoz.

„Jelenleg átmeneti fázisban vagyunk, amelyben a nagy autógyártóknak hibrid és elektromos technológiákat kell fejleszteniük, mert ezek a portfoliójuk részét képezik. De úgy hiszem, hogy amennyiben jó munkát végzünk a belső égésű motorokkal, néhány éven belül könnyebb és egyszerűbb motorokra válthatunk. Ez olyasmi, amin nemsokára el fogunk kezdeni gondolkozni.”

Domenicali beszélt arról is, hogy a Forma-1 DNS-ének részét képezi, hogy minden alkatrészt a lehető legkönnyebbre gyártsanak, noha az utóbbi években tapasztalt súlynövekedés ennek pont az ellenkezőjét láttatja. Ezeknek viszont csak egy része jön az erőforrások méretéből és tömegéből, hiszen számos, biztonsági fejlesztés is történt, amely szintén növelte a minimumsúlyt. A problémát részben orvosolná csak tehát a könnyebb motort, de mindenképpen egy lépést jelentene a szurkolók által is követelt irányba.

„Forma-1-ként fel kell tennünk magunknak a kérdést, hogy mit gyorsíthatunk fel a fejlesztések terén, és ezen a téren a fenntartható üzemanyagok kérdése kulcsfontosságú. A megítélés és a piac változik ezen a fronton, és szerintem nagyon jól döntöttünk, amikor elsőként léptünk erre az útra” – utalt arra, hogy 2026-tól fenntartható üzemanyagot használnak majd.

Történelmet írt az F1-es világbajnok, majd kijelentette, akár kukázni is lehetne a hibrid motorokat

Ugyanakkor hangsúlyozta, hogy nem akarnak technológiai háborút kezdeményezni az e-mobilitás ellen, mert annak is megvan a maga piaca. „Úgy hisszük, hogy a Forma-1 felgyorsíthatja a lehetőségét annak, hogy a megfelelő helyeken fenntartható üzemanyagot használjanak. Ez nagy segítség lesz a mobilitásnak abszolút értelemben, beleértve a kereskedelmi járműveket, a repülést, azokat is, amelyek szállítják az F1-es autókat a világ körül másfél milliárd kilométeren át. Ez egy nagyon fontos kihívás a Forma-1-nek, és biztos vagyok benne, hogy segíteni fog közelebb hozni egymáshoz a csapatok vízióit.”

A belső égésű motorok szerelmesei tehát abban reménykedhetnek, hogy hosszú távon a fenntartható üzemanyagok jelentik majd a megoldást azokon a területeken, amelyeken nem lehet teljesen elektromos járműveket alkalmazni (repülés, áruszállítás stb.), így a nagy autógyártók is elindulnak majd ebbe az irányba, aminek következtében a Forma-1 is megteheti ugyanezt, és a hibrid motorok helyett a fenntartható üzemanyagok fejlesztésére és az az által hajtott belső égésű motorokra koncentrálhat.

De amíg ez a váltás az autóiparban nem történik meg, addig maradni fognak a hibridek az F1-ben is, mert mint azt kérdésünkre az Osztrák Nagydíjon négy csapatfőnök is elmondta, bármennyire is szeretnénk újra a V12-es motorok üvöltését hallani, az F1-nek azt az utat kell követnie, amit az autógyártók, különben nem lesz vonzó az olyan márkák számára, mint a Renault, a Honda, a Mercedes, vagy a 2026-ban érkező Audi.

A Matra üvöltő V12-esét hallgatná a csapatfőnök, de az F1 jövője a fenntartható üzemanyaggal sem ez

Friss