2024. május 02. 02:07

KezdőlapF1A Matra üvöltő V12-esét hallgatná a csapatfőnök, de az F1 jövője a...

A Matra üvöltő V12-esét hallgatná a csapatfőnök, de az F1 jövője a fenntartható üzemanyaggal sem ez

-

Négy Forma-1-es csapatfőnököt kérdeztünk arról, van-e esély a hatnál több hengeres motorok visszatérésére a sportágba. Kicsit mindegyikükből előjött az F1-rajongó, de nem szolgáltak jó hírekkel a múltat visszasíró drukkereknek.

Ross Brawn tavaly, még az F1 sportért felelős igazgatójaként igencsak elszomorította a Forma-1-et évek, akár évtizedek óta követők táborát azzal, hogy kijelentette: az F1-ben már nem fontos a hanghatás, mert a drukkerek új generációjának többet ér, ha tudnak beszélgetni a lelátón a verseny közben, és amúgy sem érdeklik őket a zajos motorok.

Ez a hozzáállás azóta viszont változott, hiszen Stefano Domenicali, az F1 elnök-vezérigazgatója nemrég arról beszélt, hogy igenis fontos a hang, és emiatt törekednek is arra, hogy a motorok a jövőben jobban szóljanak. A 2026-ban érkező új erőforrások pedig várhatóan jobban is fognak.

Vízből és levegőből gyárt benzint a korábbi F1-es csapatfőnök, miután mindig bűnösnek érezte magát

Azon túl viszont, hogy belsőégésű motorból és kinetikus energia-visszanyerő rendszerből fognak állni (az MGU-H-t száműzik), egyelőre más nincs rögzítve, mivel jelenleg is folyik a vita arról, hogy ennek a két komponensnek milyen arányban kell majd megférnie egymás mellett. Ami viszont biztos, hogy 2026-tól 100%-ban fenntartható üzemanyagot fognak használni a gyártók, azaz belépünk a zéró kibocsátás korszakába.

Az F1 történelméért köztudottan rajongó Sebastian Vettel pedig már tavaly – miután fenntartható üzemanyaggal vezette Nigel Mansell világbajnok Williamsét – felvetette, hogy a jövőben akár növelni lehetne a hengerek számát.

„Imádom az autókat, imádom érezni a V10-es motort” – nyilatkozta, majd hozzátette, hogy a jövőre nézve nem ártana párbeszédet kezdeményezni arról, hogy a mostani, hibrid erőforrások, vagy a korábbi szívómotorok jelentik-e a jobb és olcsóbb utat.

Mivel azóta csak még inkább előtérbe került a fenntartható üzemanyagok kérdése, az Osztrák Nagydíjon megkérdeztünk négy csapatfőnököt arról, hogy szerintük a belátható jövőben elképzelhető-e az, hogy legalább 8-ra, de akár 10-re növelik a hengerek számát.

Ferrariként üvöltő Citroën nem lesz, de az F1-es pilóták is várják, hogy libabőrössé tegye őket a motorhang

Noha többen is kifejezték rajongásukat a korábbi erőforrások iránt, a drukkereknek sajnos nem szolgáltak jó hírekkel.

„Mind az érzelmek, mind a hanghatás miatt rajongóként semmit sem imádnék jobban, mint látni, hogy V10-es vagy V12-es motorok köröznek 100%-ban fenntartható üzemanyaggal – válaszolta Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke a Rallycafe.hu kérdésére. – De számos motorgyártó vesz részt a Forma-1-ben, ahol fontos az elektrifikáció. Ezért vezették be a lítiumion akkumulátorokat, mostanra pedig a Forma-1 áll a cellatechnológia élvonalában. Szerintem a fenntartható üzemanyagok fejlődése új életet lehelt a belsőégésű motorokba és ismét relevánssá tette azokat, úgyhogy ez talán olyasmi, amit a Forma-1-nek hosszabb távon is meg kell gondolnia.”

Az tehát jó hír, hogy a belsőégésű motorok hosszú távon is biztosan maradnak, de legfeljebb V6-os konfigurációban. A Red Bull csapatfőnöke azt is hangsúlyozta, hogy a szurkolók mellett az autógyártók kielégítése is fontos, hiszen máskülönben nem akarnának itt lenni.

Max Verstappen, Red Bull, Osztrák Nagydíj, szurkolók, Orange Army
Azért így is teltház van a legtöbb versenyen, azaz az F1 népszerűségi indexe sem indokolja, hogy gyökeres változás történjen a motorok terén   Fotó: Lars Baron/Getty Images/Red Bull Content Pool

„Meg kell találni az egyensúlyt a szórakoztatás és a vonzalom terén, mert ha a Forma-1 nem vonzó, kizárt, hogy a gyártók, amelyek nemrég visszatértek – mint a Ford és az Audi – visszajöttek volna, hiszen van egy teljesen elektromos sorozat, amelyben versenyezhetnek. Ezek a gyártók azért akarnak itt lenni, mert a Forma-1 vonzó, globálisan rengeteg embert ér el és folyamatosan növekszik, különösen az új piacokon és a kulcspiacokon. Meg kell találni az egyensúlyt a szórakoztatás – merthogy a sportnak szórakoztatónak kell lennie – és a technológia között, hogy egyik se szorítsa háttérbe a másikat.”

Franz Tost, a Scuderia Alpha Tauri év végén leköszönő csapatfőnöke szintúgy nosztalgiázott egy kicsit, és felemlegette a Matra híres V12-es motorját, majd ő is elmondta, hogy sajnos egyszerűen már más irányba tart a világ, azzal együtt pedig a Forma-1 is.

„Személy szerint a 70-es évekből szeretném visszakapni a V12-es Matra-motorokat, mert azoknak fantasztikus volt a hangja. De sajnos ez nincs napirenden, mert az autóipar más irányba megy, és erre is kell menniük, mert el kell adniuk az autóikat. A Forma-1 a motorsport és a technológia csúcsa, ennélfogva a jelenlegi, energia-visszanyerő rendszerrel működő erőforrások jelentik a helyes irányt a fenntarthatóság és a sportágunk elfogadottsága szempontjából.”

Hogy milyen volt a Matra V12-ese, ilyen (hangerőt fel!):

Az Alfa Romeo F1-es csapatát képviselő Alessandro Alunni Bravi úgy vélte, tiszteletben kell tartaniuk a Forma-1 DNS-ét, de közben tesztüzemként is kell funkcionálniuk az autógyáraknak, akiknek az aktuális vagy jövőbeli trendeknek megfelelő technológiák kellenek.

„A Forma-1 mindig is a legfontosabb tesztüzem volt és lesz az autógyártóknak az új technológiák fejlesztéséhez. Nem szabad elfelejtenünk, hogy merre tart jelenleg az autóipar, különösen, ami a hibrid-motorokat és az elektromos motorokat illeti. A Forma-1-nek relevánsnak kell maradnia, és ezen technológiai fejlődés és folyamat részének kell lennie – ecsetelte a 48 esztendős menedzser. – Az autógyártóknak megfelelő technológia kell, mert fontos megtartani az egyensúlyt és tiszteletben tartani a sportág DNS-ét, de nem rugaszkodhatunk el az autóipartól. Ha azt hallják, hogy a jövőben a fenntarthatóságra törekszünk, az egyfelől természetesen a szurkolóink miatt lesz, de azért is, mert az autógyártók úgy döntöttek, hogy visszatérnek, és a Forma-1-be fektetnek. Ezért biztosítanunk kell nekik a megfelelő eszközöket az utcai autókban használatos technológia fejlesztéséhez.”

„Nosztalgiázhatunk bármennyit a V10-es vagy V12-es motorokról, és a legtöbb motorsportban dolgozó szerette őket, de a világ továbblépett, nekünk pedig relevánsnak kell maradnunk a technológiával, ami jelenleg az elektrifikáció, noha nem kizárólag az, hiszen fenntartható üzemanyagokkal és zéró emisszióval talán életben tarthatjuk a belsőégésű motorokat” – csatlakozott az előtte szólókhoz Günther Steiner, a Haas csapatfőnöke.

Audi, F1
Az Audi 2026-os érkezése is bizonyítja, hogy a jelenlegi formula vonzó a gyártóknak  Fotó: Audi Sport

„Szerintem az F1-nek jelentős szerepe lesz abban, hogy ez a jövőben így legyen, mert amiben ez a sportág jó, az a fejlesztés. Megvan a pénz és mindenki keményen dolgozik, mert versenyképes akar lenni. Ez a legjobb hely az autógyártóknak arra, hogy a technológiáik határait feszegessék. Ahogy korábban is elhangzott, a belsőégésű motor kicsit másként visszatér. Nem V12-es vagy V10-es formában, ahogy szeretnénk, de itt lesz, ami nagyon jó, mert érdekes marad tőle a sportág, de a technológiai is fejlődik, ami jó lesz világszerte az utcai autóknak.”

A rajongóknak tehát továbbra is marad a nosztalgia, ami a V8-as, V10-es és V12-es motorokat illeti, de azért attól nem kell tartaniuk, hogy a Forma-1 elektromossá válik, mert a fenntartható üzemanyagoknak köszönhetően a belsőégésű motoros hibrid hajtásé a jövő.

Friss