2024. április 28. 19:15

KezdőlapF1Remek hír a szurkolóknak: hangosabbá válnak a Forma-1-es motorok

Remek hír a szurkolóknak: hangosabbá válnak a Forma-1-es motorok

-

A Forma-1 rajongóinak van miért várni a 2026-ban érkező új motorszabályokat.

Amikor 2014-ben bevezették a turbóhibrid erőforrásokat a Forma-1-ben, a sportág és az autósport egyik legfontosabb eleme, a hanghatás szenvedett komoly csorbát az új technológiai érkezésével. Sok szurkoló fájlalja azóta is, hogy már nem hallhatja a V8-as, vagy még korábban V10-es, V12-es motorok üvöltését az F1-es versenyeken, mert bár 2014 óta jobb lett a helyzet, azért a V6-os hibridek továbbra sem dobogtatják meg hang szempontjából a rajongók szívét.

Ám hamarosan komolyabb változás jöhet, hiszen 2026-ban új motorszabály lép életbe, ami a hangra is hatással lesz. „A szándék az, hogy biztosítsuk, az új szabályok érkezésével a motorhang is magasabb lesz, mert ez is érzelmeket vált ki. A szurkolóink ezt akarják hallani, és kötelességünk elkötelezni magunkat emellett” – nyilatkozta Stefano Domenicali, az F1 elnök-vezérigazgatója az ausztrál 3AW rádiónak.

„Domenicali helyében visszahoznám a V10-es motorokat, és e-benzinnel hajtanám azokat”

Persze arra nem kell számítani, hogy visszatér a V10-es vagy V12-es motorok dobhártyaszaggató üvöltése, hiszen maradnak a jelenlegi V6-os erőforrások, de eltűnik az MGU-H, azaz a hőenergia-visszanyerő rendszer (és nagyobb szerepe lesz az MGU-K-nak), ami már önmagában javítani fog a hanghatáson.

„No, ez egyértelmű nem – válaszolta Domenicali arra a felvetésre, hogy a Forma-1 a jövőben teljesen elektromossá válhat. – Más hangra van szükségünk, mert ez zene a füleknek. Igaz, hogy ott voltak a V12-esek, amelyek nagyon más frekvencián működtek, nagyon hangosak voltak. Aztán jöttek a 10, 8, majd 6 hengeres motorok. De tovább nem fog csökkenni a hengerek száma. Most más a helyzet. Természetesen hibrid erőforrással kell versenyeznünk, úgyhogy a jövőben is azzal fogunk.”

Hogy az új erőforrások mennyivel lehetnek hangosabbak a jelenlegieknél, az még a jövő zenéje, mindenesetre nem csak a drukkerek örülhetnek, hiszen autósport-rajongóként az sok F1-ben dolgozónak is hiányoznak a hangos motorok, még ha a munkakörülmények szempontjából könnyebb is a halkabb erőforrások mellett dolgozni.

Libabőr: V10-es motort “kapott” az idei Ferrari (videó)

„A zaj az érzelmi hatás része, benne van a sport DNS-ében – nyilatkozta korábban Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke. – Vicces, hogy az ember hogy hozzá tud szokni dolgokhoz, mert a V6-osok az energia-visszanyerő rendszerekkel sokkal halkabbak, mint a régi V10-esek, V12-esek, de még a V8-asoknál is. Úgyhogy, amikor manapság bemutatón beindítunk egy V10-es vagy V8-as motort, az összes szerelő leteszi a szerszámokat és rohan nézni az autót.”

Friss