Ismert történet, hogy Ayrton Senna egy ezerkettes Ladával ment körbe először a Hungaroringen, hogy az első Magyar Nagydíj edzései előtt megismerje a Forma-1-ben 1986-ban debütáló aszfaltcsíkot. A Retro Rádióban azonban most először szólalt meg a férfi, akinek apjáé volt a Zsiguli, és elmesélte, hogyan is esett valójában erre az autóra az akkor a Lotusnál versenyző brazil pilóta választása.
1986. augusztus 10-e kiemelt dátum a hazai autósport történetében, hiszen ezen a napon rendezték az első Forma-1-es Magyar Nagydíjat. Az évforduló alkalmából kiemelten foglalkozott a száguldó cirkusz első hungaroringi látogatásával a Retro Rádióban a Bochkor című műsor, amelyben többek között beszéltek Takival, annak az autószerelőnek a ma már 50 év feletti fiával, akinek Ladájával Senna megismerte a Hungaroringet.
Driftelés és középső ujjal mutogatás – 37 éve rendezték az első Magyar Nagydíjat (videó)
A nem mindennapi eseményről egy fénykép is fennmaradt a Hungaroringen 1986 és 1992 között technikai beavatkozóként dolgozó Mitrovics Zsolt jóvoltából. Ezen az látható, ahogy Senna lehúzott ablakokkal küldi az ezerkettes Zsigulinak, miközben a hátsó ülésen egy másik férfi ül.
„A képen látható úriember, édesapám egyik szerelő kollégája, hiszen édesapám csak utólag értesült az egész történetről, hogy elvitték a kocsiját – mesélte Taki a Bochkorban. – 14-15 éves voltam akkor, és azt tudom erről, amit apám utólag elmesélt. A pályán dolgozott, mint nehézgép-kezelő. Az volt a feladata, hogy ha baleset van, akkor bemegy a pályára és segít elszállítani a roncsokat. A készenléti helyén volt, vagy ült, egy szóval a géppel foglalkozott, ez az autóversenyző úriember (Senna) pedig a nemzetközi nyelven, kézzel-lábbal mutogatva jött, hogy valamilyen járművet adjanak már neki, édesapám barátja, Péter pedig fölajánlotta, hogy gyere, itt a kulcs, haladjunk.”
Az autóban benne volt a slusszkulcs, úgyhogy szépen el is vitték néhány körre, Senna pedig később profitálhatott is abból, hogy ő nem csak gyalog ment körbe a vadonatúj Hungaroringen, hiszen megszerezte a pole pozíciót. A versenyen azonban be kellett érnie a második hellyel, miután szenzációs előzéssel Nelson Piquet elment mellette, és megnyerte az első Magyar Magydíjat.
Ilyen volt Senna első éve a Forma-1-ben – a volt versenymérnök nem mindennapi visszaemlékezése
Taki elárulta azt is, hogy a családi Zsigulit édesapja Amerikában élő testvére vette neki, arra viszont már nem igazán emlékezett, hogy apja mennyire büszkélkedett később azzal, hogy Senna vezette az autóját, mint ahogy arra sem, hogy a brazil mennyire hajtotta meg a szovjet autógyártás remekművét. „Ezt nem tudom, úgyhogy erről hadd ne mondjak semmit, de gondolom, hogy azért a maga tempójában csak felkérdezte. Egy 60 lóerős, vagy nem is tudom, mennyi volt az a szerencsétlen Zsiguli, hát most őszintén, mit lehetett abból kihozni.”
Azt nem tudni, hogy mi lett az autóval és esetleg megvan-e még egy darabban valahol, de az biztos, hogy ha igen, akkor egy 40 éves Zsigulinál jóval többet érhet.
Roncstelepről kukázták össze az autót, ami kimentette Sennát utolsó brazíliai győzelme után