30 évvel ezelőtt, 1993. március 28-án alkalmazták először a modern kori biztonsági autót a Forma-1-ben. A szériagyártású FIAT Tempra több szempontból is történelmi jelentőségűvé vált, és miután megmenekült egy roncstelepről, ma már több mint 200 millió forintot ér.
Noha először az 1973-as Kanadai Nagydíjon vetették be, majd alkalmanként ezután is megjelent, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) hivatalosan az 1992-es szezon közepétől számítja az F1-es Safety Car, más néven biztonsági autó meglétét. Ma már a legtöbb F1-kedvelőnek teljesen megszokott, hogy nagy balesetek vagy egyéb, a biztonságra veszélyt jelentő történések után megjelenik a mezőny élén az aktuálisan erre a célre kifejlesztett Mercedes-AMG sportautó (vagy 2021-től Aston Martin), benne Bernd Mayländerrel, 30 évvel ezelőtt azonban még nem volt ennyire szervezett a Safety Car használata.

A kezdeti években például állandó autó és sofőr sem volt kinevezve erre a feladatra, mindkettőt az aktuális verseny szervezői biztosították, ami miatt olykor egyik vagy másik minősége is hagyott kívánnivalót maga után. Monacóban Lamborghini Countach, az 1995-ös Kanadai Nagydíjon Lamborghini Diablo, a Belga Nagydíjon pedig Porsche 911 GT2 volt a biztonsági autó, de az 1994-es imolai fekete hétvégén egy Opel Vectra, Szuzukában egy Honda Prelude, az 1996-os szezon elején pedig Renault Clio is betöltötte ezt a szerepet, mígnem Bernie Ecclestone, a sportág korábbi mindenható ura össze nem hozott egy szerződést a Mercedesszel, hogy az 1996-os Belga Nagydíjtól a német gyártó lehessen a Safety Car kizárólagos szállítója. Ezt a titulust egészen 2021-ig birtokolta, azóta pedig az Aston Martinnal közösen osztozik a biztonsági autót adó márka szerepén.
Williams-erődemonstrációnak indult
Miután az 1993-as szezonnyitó Dél-afrikai Nagydíjat több mint egy perces előnnyel nyerte Ayrton Senna előtt, vajmi kevés esély mutatkozott arra, hogy a második futamon, a Brazil Nagydíjon bárki is legyőzheti az Adrian Newey vezérletével érinthetetlenné váló Williamsbe visszatérő Alain Prostot, és sokan már akkor kijelentették, hogy ez a szezon a franciáé lesz. A pole pozícióba kvalifikáló Prostra egyedül csapattársa jelenthetett veszélyt, hiszen a harmadik rajtkockát megszerző Senna már közel 2 másodpercet (!) kapott tőle az időmérőn.
Noha a hazaiak kedvence a rajtnál megelőzte Hillt – miközben a Bergerrel ütköző Michael Andretti nagy sebességgel a falnak csapódott és a levegőbe repült –, a 11. körben a Williams tesztpilótából előléptetett versenyzője könnyedén elment mellette. Ekkor úgy tűnt, sima kettős győzelmet arat az akkor még Grove helyett Didcotban székelő istálló, miközben Senna még a dobogóról is lecsúszhat, köszönhetően részben a sárga zászló alatti előzésért kapott 10 másodperces stop and go büntetésének.
A 27. körben azonban elkezdett szakadni az eső, a 28. körben pedig a slick gumikon túlélni próbáló Szuzki Aguri ripityára törte Footworkjét a célegyenesben, majd nem sokra rá érkezett Katajama Ukjó a Tyrell-lel, és ő is a falhoz csapta magát néhány méterrel arrébb.
Mindez már elég volt a versenyirányításnak ahhoz, hogy beküldje az 1992-es Brit Nagydíjtól rendszeresített, ám első alkalommal a 93-as Brazil Nagydíjon bevetett biztonsági autót, aminek a feladatait ez esetben egy széria FIAT Tempra látta el. Ám még mielőtt összeszedhette volna a mezőnyt, a monszunszerű esőzés újabb áldozatokat követelt, az egyikük ráadásul a versenyben vezető Prost volt.
A folyóvá változó célegyenes végén Christian Fittipaldi megpördült a Minardival, a mögötte rendkívül lassan érkező Professzor pedig szintén keresztbe állt a féktávon, majd eltalálta Fittipaldi autóját, végül pedig a kavicságyban ragadt.
Szuzuki, Katajama, Fittipaldi és Prost balesete IDE KATTINTVA nézhető meg.
1993 Brezilya GP'de güvenlik aracı olarak bir Fiat Tempra kullanılmıştı. Ayrton Senna ile bolca fotoğrafı olan bu Tempra yıllar sonra bir Senna hayranı tarafından bulundu ve restore edildi.
Hikayenin tamamı için: https://t.co/gq0NkPGTZ9 pic.twitter.com/ySTLUyE2cb
— BesaCars (@besacars) March 19, 2021
Hill előtt a FIAT
A Safety Car egészen a 37. körig volt a pályán, majd miután folytatódott a száguldás, Hill növelte előnyét az élen a második helyezett Senna előtt. A háromszoros világbajnok azonban elszántan üldözte második hazai győzelmét (1991-ben, elképesztő küzdelem árán nyert először Interlagosban), és miután a 40. körben egy körrel Hill előtt váltott vissza slick gumikra, szó szerint ráesett a brit pilóta nyakára annak kiállása után. Az üzemmeleg gumikon végül a Bico de Pato elnevezésű hajtűben vetődött be a Williams mellé, és állva hagyta Hillt, aki ezután próbált visszatámadni, de később hibázott, és végül 17 másodperccel lemaradva ért be a második helyen.
Noha a mezőnyből kiemelkedő Williamsekkel egy teljes szezon során nem tudta tartani a lépést és a világbajnoki cím végül tükörsimán Prosté lett, Senna ezután még négy futamot nyert 1993-ban. Mivel 1994-ben Schumachert üldözve kiesett, az 1993-as interlagosi sikere lett az utolsó győzelme hazai pályán – ami nem mellesleg a McLaren 100. győzelme volt az F1-ben –, amit a közönség természetesen totálisan megőrülve fogadott.
Az 1993-as Brazil Nagydíj rövid összefoglalóját IDE KATTINTVA nézheti meg.
Egy vagyont ér a Sennán segítő FIAT
A célbaérést követő kaotikus jelentek során Senna kapott egy brazil zászlót az egyik pályabírótól, ám nem sokáig jutott vele, a levezető kör során a pályára beözönlő drukkerek ugyanis elállták az útját, a 33 esztendős pilóta így kénytelen volt megállítani a McLarenjét. Végül a korábban debütáló FIAT Tempra sietett a segítségére, és menekítette ki őt az őt ünneplő tömegből, hogy visszaszállítsa a pódiumceremóniára. Senna menet közben az autó jobb első ablakába ülve integetett a őrjöngő fanatikusoknak.
E o Senna que ganhou o mundial de 1993 dirigindo um Fiat Tempra. pic.twitter.com/46NOv5pVv7
— Pedro Melo (@pdr_me) March 28, 2022
A képsorok természetesen bejárták a világot, a brazil sztár 1994. május 1-i halála után pedig még inkább legendássá váltak, hiszen ekkor vált biztossá, hogy Sennának ez volt az utolsó győzelme hazai pályán. A FIAT Tempra azonban nem került múzeumba, helyette idővel egy São Roque-ban található bontóban végezte, ám még mielőtt darabokra vágták vagy kis fémkockát csináltak volna belőle, megvásárolta egy Senna-drukker.
Nevezetesen Ivan Gusmão itabunai lakos, aki három évvel ezelőtt az F1mania.net-nek idézte fel, hogy éveken át kutatta az autót anélkül, hogy bármiféle információja vagy bizonyítéka lett volna róla, hogy a FIAT továbbra is létezik. „2500 realért (mai árfolyamon nagyjából 170 ezer forint – a szerk.) vásároltam meg a kocsit, és további 7000 realt költöttem arra, hogy a nevemre irassam. A nulláról újítottam fel, az összes villogót kézzel készítettem el, mert már nem gyártották azokat a modelleket” – nyilatkozta az új tulajdonos.
The original 1993 FIAT Tempra 16V safety car this weekend will be at @InterlagosTrack as tribute to Ayrton Senna#BrazilGP pic.twitter.com/rBZab3VKOf
— Aston Martin F1 updates (@startonpole) November 10, 2021
Bal oldalt a felújított autó, jobb oldalon pedig az 1993-as Brazil Nagydíj fotói Sennával
Gusmão azt is elárulta, hogy az autó matricázására álmában emlékezett vissza. „Álmodtam, felébredtem, majd gyorsan lerajzoltam. Két hónappal később kaptam egy fotót [az autóról] egy amerikaitól, és elképesztő módon a matricázás pontosan ugyanolyan volt, mint az álmomban.”
Miután kész lett a felújítás, a FIAT Tempra a 2019-es Brazil Nagydíj hétvégéjén visszatért Interlagosba, hogy egy Sennának öltözött rajongó segítségével újrajátsszák vele az 1993-as nagydíj utáni jeleneteket.
Az első hivatalos F1-es Safety Car akkor 3 millió realt ért (mai árfolyamon 204 millió forint), de az értéke azóta még tovább nőhetett. Az eladásából azonban Gusmão nem akar hasznot húzni, ezért megígérte a Senna-családnak, hogy a pénzt a háromszoros világbajnok emlékére egy itabunai jotékonysági kórház megépítésére fogja fordítani.