back to top
2024. november 22. 16:25

KezdőlapF1Nagy falat lehet a Ferrarinak Verstappen megállítása, de nem is biztos, hogy...

Nagy falat lehet a Ferrarinak Verstappen megállítása, de nem is biztos, hogy erre kell koncentrálnia

-

Hamarosan kiderül, hogy egyáltalán fel tudja-e venni a kesztyűt a Ferrari a versenyen is a Red Bull-lal, vagy Max Verstappen simán nyer és rekordot dönt. Ahhoz, hogy ezt a Scuderia versenyzői megtehessék, mindenképpen el kell kerülniük az extra bokszkiállást, noha mindenáron nem szabad a győzelmet hajszolniuk.

A Ferrari hiába szerezte meg a pole pozíciót a szezont uraló Max Verstappen előtt, így is a holland pilóta az Olasz Nagydíj toronymagas esélyese, és ha abból indulunk ki, hogy a Red Bull fölénye mindig nagyobb a versenyen, Carlos Sainz mindössze 0,013 másodperces előnye eleve azt vetíti előre, hogy nagyon nehéz lesz visszatartania a címvédőt 53 körön át.

A Scuderia mesébe illő formajavulása az egy héttel korábbi zandvoorti szenvedés után leginkább azzal magyarázható, hogy az SF-23-at tényleg mintha a monzai pályához tervezték volna: nagyon gyors az egyenesekben, és remek az egyensúlya a lassú kanyarokban. Ráadásul rá is játszottak ezekre az erősségekre, és a lehető legalacsonyabb leszorítóerős aerodinamikai csomagot pakolták fel az autóra. Ezzel még erősebbé váltak az egyenesekben, miközben abban bíztak, hogy a gyorsabb kanyarokban fellépő leszorítóerő-veszteséget ellensúlyozni tudják a két lassú sikánban mutatott erősségükkel.

Charles Leclerc, Ferrari, Olasz Nagydíj
A Ferrari nagyon lapos szárnyakkal megy Monzában  Fotó: Scuderia Ferrari Press Office

Ez egy körön sikerült, noha a 13 ezredes előny mutatja, hogy Carlos Sainz tökéletes teljesítménye is kellett a pole-hoz, hiszen elég lett volna a legminimálisabb megingás, és máris Verstappené az első rajthely. Monzában ráadásul az átlagosnál nehezebb megtalálni a határokat, hiszen az autók kimondottan idegessé tudnak válni alacsony leszorítóerős konfigurációban. De Sainz elvégezte a feladatát és nemcsak Verstappent győzte le, hanem Charles Leclerc-t is, aki talán első lehetett volna, ha valakitől kap egy kis szélárnyékot – Sainz és Verstappen sem kapott –, de mivel az új generációs autók esetében ez sokkal kevesebbet hoz a konyhára, mint az előző modellekkel, viszont cserébe ott a kockázat, hogy rosszul ítéli meg a távolságot és/vagy nem tudja felmelegíteni a gumikat, igazából nem ezen múlt.

A Red Bull a Ferrari megközelítésével ellentétben sokkal nagyobb hátsó szárnyra szavazott, (pénteken egy még ennél nagyobbat is teszteltek, de úgy ítélték meg, hogy a kisebb lesz a nyerő, nem utolsó sorban azért, mert a nagyobbal túlságosan sebezhetővé válnának a futamon), de még ezzel is 7 km/órával elmaradtak a vörös autók csúcssebességétől.

Viszont így a Ferrarival ellentétben nem kellett az első szárnnyal is a kisebb leszorítóerő irányába menni az autó aerodinamikai egyensúlyának megtartásához, míg a két SF-23-asnak igen. Ez pedig kulcsfontosságú lehet a versenyen, hiszen bár a monzai pálya nem különösebben kíméletlen a gumikkal, a bal első kopására mindig hatványozottan figyelni kell. Kisebb leszorítóerővel pedig nehezebb lesz elég ideig menedzselni azt a gumit ahhoz, hogy kivitelezhető legyen az ideális egy kiállásos stratégia, így a gumikezeléssel továbbra is hadilábon álló Ferrari könnyen ismét arra kényszerülhet, mint tavaly, nevezetesen, hogy átálljon egy kiállásról kettőre. A Red Bull szinte biztosan végig fog tudni menni egy cserével, így ez a forgatókönyv garantálná a Scuderia vereségét.

Max Verstappen, Red Bull, Olasz Nagydíj
Verstappen magabiztosan várhatja a futamot  Fotó: Bertusz Dávid/TRP Media

Nem biztos, hogy mindenáron nyerniük kell

Természetesen a versenyre kilátogató több ezer tifosi előtt nehéz lesz nem abba a csapdába esnie a Ferrarinak, hogy semmi mást ne tartson elfogadható eredménynek, csakis a győzelmet, de az idei szezonjuk tükrében már az is kiemelkedő teljesítmény lenne, ha Verstappen mögött (Pérezt és Russellt maguk mögött tartva) dupla dobogót érnének el. Nem véletlen, hogy Frédéric Vasseur csapatfőnök a Beyond the Grid podcast legutóbbi epizódjában már előre igyekezett mindenkinek a fejébe verni, hogy ugyanúgy kell kezelniük az Olasz Nagydíjat, mint bármelyik másik futamot, és nem szabad hagyniuk, hogy a hatalmas elvárások bármit is befolyásoljanak.

Ráadásul nemcsak a hazai verseny megnyeréséről van szó, hanem arról is, hogy a ők akadályozhatnák meg Verstappent abban, hogy zsinórban 10. győzelmével egyedüli csúcstartóvá váljon ezen a téren, ami persze csak a rekordok könyvében számít, de mégis csak jobb színezetet adna az amúgy felejthető 2023-as évüknek.

És ami még kiemelten fontos lehet – és annál mindenképpen fontosabb, mintsem, hogy a győzelem adott esetben reménytelen hajszolásával további pozíciókat veszítsenek – az a konstruktőri bajnokság. A monzai futam remek lehetőséget kínál a 201 ponttal a negyedik helyen álló Ferrarinak arra, hogy sok pontot hozzon a 215 pontos Aston Martinon és a 255 pontos Mercedesen, ami a végelszámolásnál akár döntő jelentőségű is lehet a második helyért vívott csatában.

Friss