back to top
2024. november 22. 10:37

KezdőlapF1Verstappen megdöntötte Vettel rekordját, a két Ferrari majdnem egymást ütötte ki Monzában

Verstappen megdöntötte Vettel rekordját, a két Ferrari majdnem egymást ütötte ki Monzában

-

Nem tudta győzelemre váltani a pole pozíciót a Ferrari az Olasz Nagydíjon, amelyet a 2. helyről rajtoló Max Verstappen nyert meg. A holland pilóta ezzel új rekordot állított fel, hiszen ő lett az első a történelemben, aki zsinórban tíz futamot nyert a Forma-1-ben. 

Kisebb közjátékkal indult a monzai aszfaltcsík megnyitásának 101. évfordulóján rendezett 93. Olasz Nagydíj, mivel Cunoda Juki AlphaTaurija motorhiba miatt megállt a felvezető körben. A versenyigazgató először újabb felvezető kört rendelt el, de mivel a japán pilóta autója sebességben ragadt, nem tudták ennyi idő alatt biztonságos helyre szállítani, ezért jöhetett egy újabb teljes rajtprocedúra, a két extra felvezető kör – természetesen a rajtprocedúra után újabbat tett meg a mezőny – pedig 53-ról 51 körösre rövidítette a tényleges versenyt.

Cunoda futama azelőtt véget ért, hogy elkezdődött volna:

Verstappen jobban kapta el a rajtot, mint a pole-ból induló Carlos Sainz, de a spanyol hamar zárta a Red Bull előtt az utat, így sikeresen megtartotta a vezetést, míg a holland besorolt a második helyre. Leclerc maradt a 3., Russell a 4., Pérez pedig az 5.

Hiába állt azonban egy Ferrari az élen, hamar nyilvánvalóvá vált, hogy Verstappen tempója jobb, Sainz ugyanis nem tudott ellépni. A holland már 4 kör után azt jelentette a rádióban, hogy nagyon csúszkál az előtte haladó Ferrari, mire mérnöke óvatosságra intette, de egyértelmű volt, hogy a címvédő nem akar sokáig várni, és a 6. kör elején kívülről megtámadta a spanyolt a célegyenes végén, Sainz azonban keményen védekezve a bukótérbe kényszerítette a Red Bullt.

Verstappennek résen kellett lennie, hogy ne menjen neki Sainz-nak:

Ezután körökön át nem érkezett komoly attak Verstappentől, de a 14. kör elején ismét nagyon közel került, úgyhogy Sainznak védekeznie kellett. Ugyanez ismétlődött meg a 15. kör elején, Sainz pedig ekkor elhibázta a féktávot, füstölő jobb elsővel kicsit szélesen fordult be a sikánba, Verstappen pedig ezt kihasználva szűkebben gyorsított ki, és a Roggia-sikán felé vezető padlógázas szakaszon a Ferrari mellé került, majd belső íven kifékezte azt, többé pedig vissza sem nézett.

A 16. körben aztán jött még egy Red Bull-előzés: a körök óta Russell-lel meccselő Pérez nagy nehezen áthámozta magát a Mercedesen, és a 4. helyre előrelépve a Ferrarik után eredt. Sainz ekkorra teljesen kikészítette a gumijait a Verstappen elleni védekezésben, úgyhogy Leclerc is DRS-távolságon belül szorongatta, de a Ferrari nem szólt közbe, noha Pérez folyamatosan közeledett.

Az első kerékcserék során nem változott a sorrend (Hamilton, Bottas és Magnussen rajtolt csak kemény keveréken, a többiek egyaránt közepes gumin teljesítették az első etapot) az első négyesben, Péreznek így a pályán kellett megelőznie a Ferrarikat, amit végül meg is tett. De nagyon meg kellett szenvednie a második helyért, hiszen körökön át hiába volt folyamatosan egy másodpercen belül Leclerc-hez képest, a célegyenes végén csak be-benézegetett, a monacói pedig könnyedén zára előtte az ívet.

A 31. körben viszont már Leclerc mellé került kívülről a célegyenes végi féktávon, ami után a Roggia-sikánig üldözte a Ferrarit (el is kellett vegye a gázt, nehogy belerohanjon a hátuljába), ahol külső íven próbált Leclerc mellé kerülni, de a monacói nem hagyott neki elég helyett, úgyhogy a Red Bull kereke megcsípte a füvet, és nem sokon múlt, hogy Pérez keresztbe álljon. De nem állt, a 32. kör elején pedig simán elviharzott riválisa mellett a célegyenesben.

Pérez megszenvedett a Ferrarikkal:

Ekkorra 2,5 másodperces hátrányba került Sainhoz képest, de a 39. körre 1 másodpercen belülre osont. Az első támadás a 41. kör elején érkezett, de Sainz védte a célegyenes végén a belső ívet, majd ezt megtette két körrel később is, de ez a védekezése már igencsak a határon mozgott. Pérez azért megpróbált mellé fordulni, de inkább a sikán levágása mellett döntött. A 45. körben a mexikóinak aztán ismét sikerült a Ferrari mellett maradnia a sikánba fordulva, de elfogyott a helye, úgyhogy ismét átvágott a bukótéren. A 46. körben azonban Sainz már nem menekülhetett, Pérez a célegyenes végi féktáv előtt elé került, majd berántotta elé a Red Bullt, védve ezzel a belső ívet.

Ezzel azonban még nem ért véget a dobogós helyekért zajló csata, Leclerc ugyanis a fejébe vette, hogy elcseni Sainztól a 3. helyet. A 47. körben meg is előzte a célegyenes végén a spanyolt, de elrontotta a féktávot, így csapattársa a kigyorsítás alatt mellé került és visszatámadt, de ezúttal ő fékezte el magát és vágta le a második sikánt, ami majdnem megtréfálta Leclerc-t, és a monacói csak az utolsó pillanatban tudta elkerülni, hogy Sainz autójának kerekén letörje az első szárnyát.

A Ferrari azonban ezek után sem szólt közbe, így a 48. körben Leclerc bevetődött a csapattársa mellé a célegyenes végén, majd csak jókora ellenkormányzással tudta a pályán tartani az autóját. A 49. kör elején ismét ugyanott támadott, mire Sainz jókora elfékezést mutatott be, de Leclerc előtt maradt, a rádióban pedig elkezdte kérlelni a csapatot, hogy szóljanak már Leclerc-re, és hagyják őt bejönni a 3. helyen.

A Ferrari azonban csak annyit tett meg, hogy figyelmeztette Leclerc-t, hogy ne kockáztasson, de azt továbbra is engedték a pilótáiknak, hogy versenyezzenek. Ennek pedig majdnem ütközés lett a vége, Leclerc ugyanis az utolsó kör elején nagyon messziről próbált bevetődni Sainz mellé a célegyenes végén, csapattársa azonban már a féktávon berántotta elé az autót, ami miatt a monacóinak balra kellett rántania a kormányt és mindkét kerekét blokkolva elkerülnie az ütközést.

Eközben az élen Verstappen több mint 7 másodperces előnyben autókázott Pérez előtt, aki pedig Sainzot szakította le 5 másodpercre, így kényelmesen gurulhattak be a célba az 51. kör végén. Verstappen sorozatban 10. győzelmével pedig rekordot döntött, és Sebastian Vettel 2013-as csúcsát túlszárnyalva ő lett az első pilóta az F1 történetében, aki zsinórban 10 versenyt nyert.

Mindkét Mercedes büntetést kapott

Ami a Red Bullok és Ferrarik mögötti történéseket illeti, volt akció ott is bőven. Miután Pérez megelőzte, George Russell a saját életét nehezítette meg azzal, hogy kerékcseréje után az első sikánt levágva előzte meg Esteban Ocont, majd nem adta vissza a pozíciót, így 5 másodperces büntetést kapott. Ez azonban nem került helyezésébe és a végén így is 5. lett.

Mint ahogyan a fordított taktikát követő, 6. pozícióban záró Lewis Hamiltonnak is volt elég ideje kiautózni megfelelő előnyt az ő 5 másodperces büntetésének kiiktatásához. A hétszeres világbajnok az élmezőny kerékcseréi után néhány körön át vezetett is, de aztán mindkét Red Bull és Ferrari megelőzte, hogy aztán a közepes gumira váltva kezdhesse meg a visszazárkózást.

Hamilton és Piastri koccanása:

A Mercedes veteránja Oscar Piastri Roggia-sikán előtti leszorítása után (ezért kapta a büntetést, a McLarennek ráadásul eltört az első szárnya, cserére kárhoztatva az ausztrált) nagyot csatázott Lando Norrisszal és Alex Albonnal, majd sikerült faképnél hagynia őket. A 7. helyet a Williams pilótája szerezte meg, majd jött a Piastrit a kerékcserénél megelőző, az első sikánban csapattársával koccanó Lando Norris.

A 9. helyen a végén az egymással meccselő Albon-Norris párost megkergető Fernando Alonso zárt, míg az utolsó pontszerző helyezés Valtteri Bottasé lett.

Az Olasz Nagydíj végeredménye:

Friss