Elkészült a McLaren felújított szélcsatornája, amellyel a wokingi csapat berendezése lett a legmodernebb az F1-es mezőnyben, de a Red Bull példája is bizonyítja, hogy ez önmagában nem elég a sikerhez.
Óriási lépést tett a McLaren afelé, hogy minden a rendelkezésére álljon ahhoz, hogy visszatérjen a Forma-1 élcsapatai közé, a wokingiak ugyanis beüzemelték a felújított szélcsatornájukat, aminek köszönhetően jelenleg az övék a legújabb ilyen berendezés a mezőnyben. A csapat 2010 óta a Toyota korábbi, kölni létesítményét használta, mert a versenyautók növekvő mérete miatt a wokingi szélcsatorna már nem volt megfelelő, de Andreas Seidl 2019-es kinevezése után az azóta távozott csapatfőnök elrendelte annak felújítását, ami jóval költséghatékonyabb, mintha teljesen újat építettek volna.
🚨 ONLINE 🚨
After years of planning, preparation and construction, the new wind tunnel at the MTC is up and running!#F1
— McLaren (@McLarenF1) October 2, 2023
Az épület teljes belső átalakításával járó négy éves projekt most ért révbe, a McLaren pedig a minap bemutatta azt, elárulva, hogy csak az épület külső szerkezete és a főventillátor maradt meg a régi létesítményből, így nagyrészt vadonatúj szélcsatornáról beszélhetünk. Az első, teljes egészében az új szélcsatornában készülő McLaren majd a 2025-ös lesz, de már a 2024-es modell is profitálni fog belőle, miközben az ultramodern berendezés persze semmire sem garancia, hiszem azt megfelelően ki is kell tudni használni.
Hogy ez mennyire igaz, azt a Red Bull példája is bizonyítja, a második éve domináló, de Max Verstappent már 2021-ben egyéni világbajnoki címhez segítő alakulat ugyanis a legrégebbi szélcsatornával rendelkezik a teljes mezőnyben.
Hidegháborús létesítménnyel a világ tetejére
Sam S Collins, az F1 szakértője a McLaren szélcsatornájának kapcsán az X-en (korábban Twitter) összegyűjtötte, hogy melyik csapatnak mikori az autó fejlesztéséhez továbbra is elengedhetetlen és kiemelt fontossággal bíró berendezése. Az élcsapatok közül a Red Bullé a legöregebb, de erről lentebb bővebben is írunk, úgyhogy először az alábbi táblázat segítségével nézzük a többiekét:
Mercedes | 2006 (még a Honda építette) |
Ferrari | 1998 (2013-ban rövid időre bezárt, akkor a Toyotáét használták, de azóta újranyitott) |
Aston Martin | a Mercedes szélcsatornáját használják, de várhatóan jövőre elkészül a sajátjuk |
Alpine | 1998 (2010-ben álltak át 50%-osról 60%-os modellre) |
Williams | két szélcsatornájuk is van, de csak a nagyobbat használják jelenleg F1-es fejlesztésre, az 2003 körül lett beüzemelve |
Haas | Nincs sajátja, a Ferrariét használja |
Alfa Romeo | 2003-ban lett kész, az FIA ezt használta a 2022-es szabályok megalkotásához |
AlphaTauri | van sajátja Angliában, de a Red Bullét használja, mert az nagyobb |
Most pedig nézzük külön a Red Bull szélcsatornáját, amire nyugodtan lehet mondani, hogy már inkább műemlék, de a feladatát így is remekül ellátja. A repülőgépek fejlesztésével foglalkozó Royal Aeronautical Establishment (RAE) számára készülő létesítményt a Brit Királyi Légierő (RAF) Thurleigh-ben található bázisának közelében kezdték el építeni 1947-ben azzal a céllal, hogy felgyorsítsa a brit katonai repülés fejlesztését. Amikor elkészült, összesen 5 szélcsatornából állt, amelyekben 80 mérföld/órától egészen a hangsebesség 5-szöröséig lehetett tesztelni a repülőgépeket.
Természetesen minden sebességtartományra külön szélcsatorna volt, és az ötödik – egyben a legnagyobb –, futószalaggal ellátott, 200 mérföld/órás (320 km/óra) tempó szimulálására is alkalmas szolgált a gépek fel- és leszállási tulajdonságainak modellezésére. Ez az a szélcsatorna, amelyet manapság a Red Bull használ, és amelyben részben a Concorde-ot is megalkották.
A Red Bull szélcsatornája madártávlatból:
To think my mother’s claim to fame is she would have cleaned the red bull wind tunnel when it was RAE Bedford 😀 in the late 80’s #redbullracing #MexicoGP #McLaren pic.twitter.com/SWn3g8o0Jw
— Alan Wildman (@alanwildthing99) October 30, 2022
A hidegháború végén a létesítményt részben lebontották, részben eladták, ezt a szélcsatornát pedig még a Red Bull jogelődje, a Jaguar vásárolta meg az azt előtte tulajdonló Arrowstól és alakította át úgy, hogy F1-es autók tesztelésére is alkalmas legyen (a futószalagot megtartották, hiszen az remekül jött erre a célra).
Az első autó, amelyet itt teszteltek, viszont már nem egy Jaguar, hanem a 2006-os Red Bull RB2-es volt – az RB1-es még a csak 50%-os modell befogadására képes bicesteri létesítményben készült, amely ma az AlphaTauri-é, csak a fentebb említett okból kifolyólag nem ezt használják –, és egészen mostanáig az összes további Red Bull itt készült. 2021-ig ráadásul még az eredeti, falapátos ventillátorral küldték rá a levegőt a tesztmodellekre…
A Red Bull pedig még két évig szinte biztosan ezt az ősrégi szélcsatornát fogja használni, mert az új létesítményt egyelőre nem sikerült elfogadtatni Milton Keynes városi tanácsával, addig pedig nem is kezdheti meg rajta a munkát. Jelen állás szerint ezért legkorábban a 2026-os, már az új szabályok szerint készülő autóját tesztelheti az új szélcsatornában, de az utóbbi évek bizonyítják, hogy ultramodern berendezés nélkül is lehet valaki elképesztően sikeres a Forma-1-ben, ha megfelelő technikai stábbal rendelkezik.