back to top
2024. november 22. 11:37

KezdőlapF1„Obszcén, nevetséges, ijesztő" – kiakadtak a pilóták az elképesztő összegű büntetésen

„Obszcén, nevetséges, ijesztő” – kiakadtak a pilóták az elképesztő összegű büntetésen

-

Nagy felzúdulást keltett a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) a maximálisan kiosztható büntetési tétel négyszeresére növelésével a Forma-1-ben. Max Verstappen, Lewis Hamilton, George Russell, Charles Leclerc, Fernando Alonso, Daniel Ricciardo és Alex Albon is felszólalt ellene.

Az FIA Motorsport Világtanács legutóbbi genfi ülésén számos kérdésben tanácskozott, valamint hozott egy olyan döntést, hogy a korábbi 250 ezer eurós büntetési plafont F1-es pilóták esetében 1 millió euróra, más, FIA világbajnoki sorozatok esetében (pl. Formula E, WRC) 750 ezer euróra, egyéb FIA-sorozatok (pl. Forma-2, Forma-3) esetében pedig 500 ezer euróra növeli. Ez azt jelenti, hogy legfeljebb ekkora összegre büntethet versenyzőket bizonyos szabályszegésekért. Az indoklás szerint a növelésre azért volt szükség, mert az elmúlt 12 évben változatlan volt az eddigi 250 ezer eurós határ, ami „nem tükrözi a motorsport jelenlegi igényeit.”

A hírt számos Forma-1-es pilóta csak az USA Nagydíj csütörtöki sajtónapján, újságíróktól tudta meg, és a legtöbben kikerekedett szemmel fogadták. „Ha egy hátsó szárny megérintése 50 ezer euró, szeretném tudni, miért kellhet egymilliót fizetni” – mondta nevetve Max Verstappen az FIA sajtótájékoztatóján, utalva 2021-es brazíliai büntetésére, amikor Lewis Hamilton hátsó szárnyának megfogdosásáért kellett ennyit fizetnie.

Kevin Magnussen „nevetségesnek”, Daniel Ricciardo „ijesztőnek”, Fernando Alonso pedig „nem megfelelőnek” nevezte, hogy ilyen sok pénzre büntethetik őket, Charles Leclerc pedig közölte: „Fogalmam sincs, mi érhet egymillió dolláros (valójában eurós – a szerk.) büntetést. Vannak pilóták, akik ennél kevesebbet keresnek.”

Daniel Ricciardo, Kevin Magnussen, Charles Leclerc, Max Verstappen, USA Nagydíj
Ricciardo, Magnussen, Leclerc és Verstappen sem rajong az egymilliós büntetésért / Fotó: Dan Istitene/Getty Images/Red Bull Content Pool

Ennek kapcsán Magnussen azzal is viccelődött, hogy Leclerc fizethet majd az 1,7 millió dollárt érő Richard Mille karórájával, de ő inkább örökre eltűnne, ha egy millió euróra büntetik.

„Már így is nagyon zártnak, nagyon elitnek tartják a sportágunkat. A fenntarthatósággal és a környezettel kapcsolatos témákkal nézünk szembe, és igyekszünk megtenni, ami tőlünk telik, hogy elérhetőbbé váljunk. Ez mindenki számára sport, és nem tűnik helyesnek, amikor ilyen óriási összeget kell fizetni valamiért” – mondta Alonso.

Leclerc fizetéssel kapcsolatos érveit aztán George Russell is felhozta, mondván a 2019-es újoncidénye során ötszámjegyű összeget keresett, de mire az összes költségét kifizette a repülőjegyektől kezdve a személyi edzőn át az asszisztenséig, több mint hatszámjegyű összeget veszített. „Ez valószínűleg a mezőny 25%-ának esetében fennáll. Azt csináljuk, amit szeretünk, úgyhogy nem panaszkodunk, de ha egy újonc pilótát veszünk, aki az év végére 100 ezret veszít, mert be kell fektetnie, majd megbüntetjük őt egymillióra, akkor mi lesz? A rajtrács úgy 40%-a kevesebbet kereshet [évente] ennél a maximális büntetési tételnél.”

Megerősítette ezt Alex Albon is, aki szerint tévhit, hogy minden F1-es pilóta vagyonokat keres. „Az első két-három-négy évedben a fizetésed a közelében sincs annak, amit az emberek gondolnak” – mondta, hozzátéve, hogy bizonyos módon szerinte 3-4 pilótát céloznak ezzel, mert rajtuk kívül senki más nem tudna kifizetni egy ekkora büntetést.

Albon ezután rámutatott ara is, hogy a superlicencért is díjat kell fizetniük az alapján, hogy az előző szezonban hány pontot szereztek (pontonként 2200 dollárral nő az összeg), és szerinte nincs még egy sportág a világon, ahol a sportolónak fizetnie kell azért, hogy részt vehessen a versenyeken. Verstappen a 2022-ben megszerzett 454 pontja után az idén például 1 millió dollárt kellett letegyen az FIA asztalára csak azért, hogy versenyezhessen.

Alex Albon, Katari Nagydíj, Williams
Albon szerint 3-4 pilóta tudna ekkora büntetést befizetni / Fotó: Williams Racing

Russell szerint ez az emelés „légbőlkapottnak” tűnik, és „sokkal nagyobb globális problémák is vannak, mint a szegénység. Hogyan tud egy szövetség kitalálni hat- vagy hétszámjegyű büntetéseket?” – tette fel a kérdést.

„Menjünk biztosra, hogy ennek az összegnek a 100%-a valamilyen ügyet szolgál. Rengeteg pénz van az egész iparágban, és sokkal többet kell tennünk, hogy elérhetőbbek, sokszínűbbek legyünk, és több lehetőséget kínáljunk embereknek, akiknek normál esetben nincs esélye bekerülni egy ilyen sportba. Szóval annyi ügy van az egész világon. Ez az egyetlen módja, hogy megkapják az én milliómat” – jelentette ki Lewis Hamilton.

Persze az FIA jelenleg sem a saját zsebeit tömi a büntetési tételekkel, hanem például visszacsepegteti azt a nemzeti motorsport-szövetségeknek, hogy abból lehessen finanszírozni a fiatalok számára fontos lehetőségeket, például gokartpálya építését. Emellett a pályabírók képzésére is fordítanak belőle világszerte. A baj Russel szerint az, hogy ezt az FIA a versenyzők felé nem kommunikálja, mert korábban érdeklődtek erről, de nem kaptak választ.

„Szeretnénk tisztázást és átláthatóságot. Ha tényleg úgy érzik, hogy megéri az egymillió eurós büntetés, és ezt visszainvesztálják a sportba, akkor talán a pilóták egyike, aki sokat keres, boldogan befizeti ezt, de akkor is obszcénnek tűnik” – mondta Russell.

Friss