back to top
2024. november 22. 05:46

KezdőlapF1Ez lehet az oka, hogy Hamilton ugyanolyan beállítással is nagyon kikapott Russelltől

Ez lehet az oka, hogy Hamilton ugyanolyan beállítással is nagyon kikapott Russelltől

-

Az Abu-dzabi Nagydíj időmérő edzését csak a 11. helyen záró Lewis Hamilton a csapatrádióban arra célzott, hogy valami nincs rendben a Mercedesével, de valójában annyi történt, hogy a hétszeres világbajnok nem tudott kellően magabiztossá válni egy olyan autóban, amely nem fekszik neki.

Lewis Hamilton az idei szezon utolsó időmérő edzésén már a Q2-ben búcsúzott, miközben csapattársa bejutott a harmadik szakaszba, ahol a 4. rajtkockát szerezte meg. Ezzel a mini győzelemmel George Russell 11-11-re alakította kettejük idei időmérős párharcának állását, azaz döntetlennel zártak, noha a különbségeket figyelembe véve átlagosan 1 tizeddel Russell volt a gyorsabb a szezon során.

A csapattársától a Q1-ben 1 tizeddel, a Q2-ben viszont már 0,346 másodperccel elmaradó Hamilton érthetően nem volt boldog, és már az utolsó gyorskörének levezető körében közölte, hogy valami egészen biztosan nincs rendben az autójával. Ez azonban nem állja meg a helyét, és az interjúk során Hamilton már nem is hozakodott elő vele. Helyette megerősítette, hogy a két autó lényegében ugyanolyan beállításokkal futott, és elismerte, hogy Russell jobb munkát végzett nála, miközben őt kihívás elé állította a W14-es kiszámíthatatlansága.

Lewis Hamilton, Mercedes, Abu-dzabi Nagydíj
Fotó: LAT Images / Mercedes

„[Az autó] következetlenebb, mint valaha – jelentette ki a The-Race.com kérdésére a hétszeres világbajnok. – Kanyaronként folyamatosan változik attól a pillanattól, hogy rálépsz a fékre, hogy befordulsz, hogy érinted a kanyarcsúcspontot. Nagyon nincs meg az egyensúlya, így pedig nagyon nehéz megjósolni, hogy mit fog csinálni.”

Ez pedig komoly gond egy pilótának, hiszen ha nem érzi az autót és nem tudja elképesztően pontosan megjósolni előre annak viselkedését, akkor proaktív helyett reaktív módon kezd el vezetni, azaz az autó pillanatnyi viselkedésére reagálva kanyarodik, ami értelemszerűen nem ideális.

Hamilton pedig mindig is jobban küszködött Russellnél akkor, ha az autó hátulja nem tapad megfelelően, ami a vezetési stílusából ered, hiszen sokkal nagyobb mértékben támaszkodik a hátsó tengelyre, mint mondjuk Max Verstappen, aki azt szereti, ha a kocsi eleje harap, a hátuljának instabilitását pedig majd kontrollálja.

A hétszeres világbajnok magabiztosságának hiánya az ő és Russell utolsó Q2-es körének fedélzeti kamerás összehasonlításából is észrevehető. Például az egyes kanyarban, ahol Russell egyetlen határozott mozdulattal, 4-es fokozatban fordult el, míg az 5-ösben kanyarodó Hamilton a kevésbé határozott bekormányzás után egy extra kormánymozdulatot is tett, mint aki nem érzi megfelelően a kocsi hátuljának tapadását. Itt rögtön elveszített több mint 1 tizedet Russell-lel szemben.

Ezután a hatos kanyarban szintén megfigyelhető volt Hamilton részéről a bizonytalanabb bekormányzás, viszont itt Russellnek is korrigálnia kellett, ezért a különbség nem változott kettejük között. Ezután a 13-as kanyarig fej-fej mellett haladtak, itt azonban Hamilton autójának megcsúszott a hátulja, ami alighanem a gumik túlmelegedéséhez vezetett, legalábbis a 14-esben megejtett újabb korrigálás erre utal, de itt Russellnek is volt egy kisebb megingása.

George Russell, Mercedes, Abu-dzabi Nagydíj
Fotó: LAT Images / Mercedes

A kör utolsó kanyarja előtt Russell előnye még 2 tized volt, Hamilton azonban egy újabb bizonytalan kanyarvétellel ismét több mint 1 tizedet bukott. Ezúttal nem kellett korrigálnia, a minimumsebessége azonban 10 km/órával volt lassabb Russellénél az utolsó kanyarban, mert vagy nem volt elég magabiztos, hogy jobban támadja a kanyart, vagy egyszerűen nem volt akkora a Mercedesének hátsó tapadása, hogy gyorsabban menjen.

Összegezve tehát, Hamilton vezetési stílusának (ami természetesen nincs kőbe vésve, hiszen a legjobbak folyamatosan alkalmazkodnak az autóhoz és a körülményekhez, de azért sok mindent alapvetően meghatároz) kevésbé feküdt a Mercedes időmérőn mutatott viselkedése, mivel a hétszeres világbajnok rendszerint akkor tud mindent kisajtolni az autóból, ha a képes határozott bekormányzással nagy sebességet átvinni a kanyaron, miközben gyors ütemben terheli és rotálja a kocsit, a W14-es Abu-Dzabiban pedig ezt nem tette lehetővé.

Ezzel együtt persze azt sem állíthatjuk, hogy Russell számára minden tökéletes volt, a fiatalabbik brit ugyanis szintén csalódottan nyilatkozott, mert a még nappali fényben rendezett harmadik szabadedzés után a pole-t is elérhetőnek tartotta, de az autó teljesítménye rossz irányba változott a csökkenő hőmérsékletek következtében, és nem tudtak annyit gyorsulni, mint a riválisaik.

Russell emellett egy teljes szabadedzéssel többet vezethetett a hétvégén – hiszen a pénteki első gyakorláson Frederik Vesti ült Hamilton autójában –, ami ezen a szinten nem feltétlenül számít, de abban az esetben, ha egy autó problémás, és kellő magabiztosság kell ahhoz, hogy a legtöbbet kihozza belőle egy versenyző, döntő is lehet.

„Lewis nem olyan pilóta, aki 4 tizeddel le van maradva, mint ezen a hétvégén, úgyhogy ezt csapatként meg kell értenünk” – mondta Russell, majd Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke a Sky Sports-nak kifejtette, hogy elege van a magyarázatokból, hogy miért nem teljesítettek az elvártaknak megfelelően, és örül, hogy ez volt az idei szezon utolsó időmérő edzése.

Hiába dőltek el a világbajnoki címek, így is milliókról dönt majd az F1-es szezonzáró Abu-Dzabiban

Az utolsó versenye is hozhat majd felüdülést a jövőre teljesen más koncepcióval próbálkozó Mercedesnek, de az mér nem biztos, hogy jó szájízzel mehetnek a téli szünetre, hiszen amennyiben abban a sorrendben végezne mindenki, ahogy a rajtrácsra feláll, a jelenleg 4 pontos hátrányban levő Ferrari megelőzné a Mercedest, és átvenné a konstruktőri második helyet.

Friss