back to top
2024. november 24. 07:24

KezdőlapF1Verstappen dominanciája elkergetheti az F1-ből a Mercedes főnökét? – Wolff válaszolt

Verstappen dominanciája elkergetheti az F1-ből a Mercedes főnökét? – Wolff válaszolt

-

Toto Wolff kiemelte, továbbra sincs ujjal mutogatás a Mercedesnél, hiába a problémákkal teli szezonok. A csillagosok csapatfőnöke sokszor ostorozza magát, ennek ellenére nem akar megfutamodni, ugyanakkor azt sem szeretné megvárni, hogy visszaessen a teljesítménye.

A Mercedes minden idők leghosszabb dominanciáját alakította ki a Forma–1-ben, hiszen 2014 és 2021 között zsinórban hét egyéni és nyolc konstruktőri világbajnoki címet nyertek. Az elmúlt két év viszont saját mércéjükkel katasztrofálisan sikerült, hiszen az új korszakban egy-két kivételtől eltekintve meg sem tudták közelíteni a Red Bullt, és mindössze egyetlen futamot nyertek.

Bár valamilyen szinten lehet látni az alulteljesítés következményeit, hiszen az azóta távozó Mike Elliott helyére visszatért James Allison a technikai igazgató pozíciójába. A nyilvánosságban ugyanakkor nincsen ujjal mutogatás, és Toto Wolff leszögezte, hogy ez a kultúra a színfalak mögött sem jellemző, amióta ő vezeti az istállót.

Ezt 2013-tól kezdve beleneveltük a szervezetbe – nyilatkozta a brackley-iek csapatfőnöke egy sajtóbeszélgetésen. – A problémát hibáztatjuk, nem pedig a személyt. Biztonságos környezetet alkotunk, senkit sem rúgtunk ki az alulteljesítés miatt. Mindig találunk megoldást. Ha egy részleg nem teljesít, az az én hibám, mert akkor nem biztosítottam megfelelő kereteket, vagy nem a megfelelő embereket vettük fel. Nincs értelme hibáztatni valakit, aki nem teljesít elég jól, mert mindenki a legjobbat próbálja kihozni magából. Ez a gondolkodásmód uralkodik a szervezetben. Szóval nincs kultúrája a mutogatásnak, ehhez ragaszkodunk, amire nagyon büszke vagyok.”

Persze a legnagyobb felelősség nyilvánvalóan az első ember, azaz jelen esetben Wolff vállán nyugszik, hiszen ő az, aki irányt szab a csapat működésének. Az elmúlt két évben pedig különösen érezte ennek a terhét, hiszen az általa vezetett alakulat közel sem teljesített úgy, ahogyan azt korábban mindenki megszokta a csapaton belül vagy éppen azon kívül.

A Mercedes jövőre elkaphatja a Red Bullt? – nehéz lesz, de Wolff elmondta, miben bíznak

Nehéz, mert folyton ostorozom magam – vallotta be. – Lehet mondani, hogy ez egy fizikai, nem egy szervezeti probléma. Inkább arról van szó, hogy rosszul értettük meg a fizikát. Folyamatosan megkérdőjelezem magam és azt, hogy hogyan járulok hozzá [az eredményekhez], mert úgy érzem, én vagyok a csapat, ahogyan sokan mások is. Szóval a nehéz időkben reggelente felébredek, és [megkérdezem magamtól], hogy mit kell tennem.”

Az elmúlt két idény Max Verstappen és a Red Bull dominanciájáról szólt, és könnyen lehet, hogy ez a páros minimum két évig továbbra is legyőzhetetlen lesz, legalábbis a teljes szezont illetően. Felmerül a kérdés, hogy ez hogyan fog kihatni Wolff motivációjára, és nem fogja-e esetleg elkedvetleníteni, már amennyiben tényleg ez fog történni. Az osztrák üzletember viszont kategorikusan tagadta, hogy meg akarna futamodni.

„Nem, mert még mindig úgy gondolom, hogy a szakterületemen hozzá tudok járulni a csapat [sikereihez]szögezte le. – Ez pedig szerintem az, hogy egyben tartom [az istállót], bár néha nagyon érzelmes vagyok. Azonban ismernek annyira, hogy vasárnap esténként vannak nehéz pillanataim. Hozzá tudok járulni [az eredményekhez]. Sajnos nem találtam még olyat, akire azt mondanám, hogy »úgy vélem, ez a személy több energiával és lendülettel, jobb képességekkel rendelkezik, illetve azokkal a tényezőkkel, amelyek szerintem fontosak ahhoz, hogy csapatfőnök legyen«.”

Wolff tehát rövid távon nem tervez kiszállni, ugyanakkor azt sem akarja megvárni, hogy ő legyen a csapatnál a fék. A Forma–1 történetében többször is előfordult, hogy egy egyébként rendkívül sikeres csapatfőnök végül úgy távozott a sportágból, hogy az általa vezetett istálló már erősen leszállóágba került. A Mercedes vezére testközelből élte át az egyik ilyen esetet.

Láttunk már olyan helyzeteket, amikor egy csapatfőnök már nem a legjobb teljesítményt nyújtja, gondoljunk csak Ron Dennisre vagy Frank Williamsre [a McLaren, illetve a Williams legendás csapatfőnökei voltak – a szerk.] – magyarázta. – Az ember nem akar idáig kitartani. 2012-ben nagyon szerettem volna a Williams csapatfőnöke lenni, aztán együtt csináltuk. Ügyvezető igazgató volt a titulusom, mert bizonyos szempontból kierőszakoltam. Azt mondtam Franknek, hogy »én akarom ezt vezetni«. Úgy érzem, soha nem leszek ilyen helyzetben.”

Friss