back to top
2024. május 21. 06:38

KezdőlapF1A Mercedes jövőre elkaphatja a Red Bullt? – nehéz lesz, de Wolff...

A Mercedes jövőre elkaphatja a Red Bullt? – nehéz lesz, de Wolff elmondta, miben bíznak

-

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke úgy véli, nem annyira szólt a sötétben tapogatózásról az idei évük, mint a tavalyi, és profitálhatnak belőle a teljesen új alapokra helyezett 2024-es autóval, amelyet nem kezdtek el olyan korán fejleszteni, mint azt valószínűleg a Red Bull megtette a saját jövő évi konstrukciójával, de így is van egy tényező, ami segíthet nekik.

Azok után, hogy tavaly nagyon visszaesett, és a 2013-as szezon óta először nem volt harcban a világbajnoki címért, a Mercedes az idei évben is elmaradt a várakozásoktól. Ez nagyrészt annak köszönhető, hogy a csapat kitartott a 2022-ben egyedül általuk használt, végül zsákutcának bizonyuló autókoncepció mellett, amelyet aztán a Monacói Nagydíjon bevetett fejlesztésekkel kozmetikáztak, de a költségplafon miatt ők sem tudtak idény közben koncepciót váltani.

Emellett Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke úgy véli, hogy csapatként sem mindig teljesítettek úgy, ahogy kellett volna, ezért bár a W14-est sikerült jobban megérteniük, mint a tavaly használt W13-ast, mégsem tudták elérni vele azokat az eredményeket, amiket elérhettek volna.

Önrombolásba ment át a Mercedes, miután alapjaiban rázta meg a sikertelenség

„A szezon pályán kívüli részét tekintve a sport elképesztően jól teljesít kereskedelmi szempontból. A csapatfőnöki székből nézve viszont kemény év volt, mert tavaly sokáig nem értettük meg, hogy miért annyira rossz az autónk, majd az idei év már nem annyira a sötétben tapogatózásról szólt, de az eredmények terén ez nem látszott meg. Különösen Austinban nyerhettünk volna, de hibákat követtünk el, Brazíliában pedig nem volt jó hétvégénk. Abszolút rekonstruálni tudtuk, hogy mi történt, és az ilyesmi nem történik meg egy topcsapattal” – idézi Wolffot a Racingnews365.com.

„Szingapúrban is a miénk volt a leggyorsabb autó, de az eredményeken ez nem látszott meg. De ebben az évben előreléptünk az autóval és megértettük azt a következő évre. A stopper soha nem hazudik, majd jövőre Bahreinben meglátjuk. Más kasztnink, aerodinamikánk, karakterisztikánk, felfüggesztésünk lesz. Amit meg lehet változtatni, azt meg fogjuk. Eddig a virtuális világban pozitívak az eredmények, de óvatosnak kell lennünk az elvárásainkkal. Nagy lépést kell tennünk ahhoz, hogy a világbajnoki címért küzdhessünk, de nyilván, ha az ember radikális lépést hajt végre, az rengeteg új tudást jelent” – utalt arra az osztrák üzletember, hogy a W15 az alapoktól teljesen más lesz, mint az idei modell.

Persze azt, hogy ez elég lesz-e ahhoz, hogy ismét harcba szálljanak a világbajnoki címekért és utolérjék a Red Bullt, egyelőre senki sem tudja, Wolff mindenesetre bízik benne, hogy bár az energiaitalos csapat mindenkinél korábban elkezdhette a 2024-es autója fejlesztését, a szabályok állandósága nem nekik kedvez.

„Biztos vagyok benne, hogy a Red Bull leállt. Persze nincs olyan, hogy teljes leállás, de sokkal korábban kezdtek el foglalkozni a jövő évi autóval, mint bárki más. A korábbi éveket megnézve, ha mi lettünk volna ebben a helyzetben, már valószínűleg júliusban teljes mértékben a következő autóra koncentráltunk volna. Ez másfél hónappal korábban van, mint amikor mi kezdtük el [a 2024-es autót], úgyhogy amikor csak az ennyi idő alatt megszerezhető aerodinamikai előnyöket nézzük, már néhány tizedről beszélünk” – ecsetelte Wolff.

A Mercedes nem teljesítette Hamilton kéréseit, de a technikai igazgatót nem ő rúgatta ki

„Jól kezdesz, vezetsz, te vagy az etalon, megérted az autót, növeled a teljesítményét, az aerodinamikai fejlesztések a várakozásoknak megfelelően működnek, és aztán már fél másodperces előnyben vagy. Velünk is megtörtént ez 2019-ben és 2020-ban, ami után pozitív körforgásba kerülsz, amely során előnyt szerzel. Most ezzel a fajta szembeszéllel kell megbirkóznunk. Aztán ott van a csökkenő hozam törvénye. A fejlesztési vagy teljesítménygörbéd ellaposodik, ez világos. Minél érettebbek a szabályok, annál többet tudsz kisajtolni belőlük, és talán a mi fejlődési görbénk meredekebb, mert hátrébb vagyunk. De ez csak ipari teória, és nem vagyok teljesen biztos benne, hogy a sportra is alkalmazni lehet. A Red Bull mérnöki csapata egyszerűen jó munkát végzett, és bármilyen oknál fogva sokkal jobban kezdtek, mint bárki más, illetve van egy pilótájuk, aki a csúcson van.”

Hogy lehet óriási előrelépéseket tenni, azt az idén az Aston Martin és a McLaren is bebizonyította, hiszen míg előbbi a 2022-es szezonról a 2023-asra, addig utóbbi a szezon közben fejlődött hatalmasat. A lehetősége tehát adott ahhoz, hogy a Mercedes is valami hasonlót érjen el.

„Az Aston Martin azt mondta, hogy a 2022 őszi és a 2023 eleji autó között két és fél másodpercet találtak – mondta Wolff. – Nagyjából utolsók voltak, majd az idei év elejére a második leggyorsabb csapattá váltak. A McLaren két tizedes javulást várt a fejlesztéseitől, aztán gyorsult 1 másodpercet. Az aerodinamika teljesen máshogy működik, szívóhatású autód van, amely aerodinamikailag törékenyebb, és mindennek tetejébe olyan gumid van, amelynek pontosan a szűk működési tartományában kell lennie ahhoz, hogy jól teljesítsen. Mindössze néhány fokos eltérésekről beszélünk, és ha az autód kiszámítható és stabil, jó alapot ad, akkor kevesebbet küszködsz a csúszkálással és a gumikopással. Ez egy ördögi kör.”

Friss