2024. április 29. 07:33

KezdőlapF1A Mercedes nem teljesítette Hamilton kéréseit, de a technikai igazgatót nem ő...

A Mercedes nem teljesítette Hamilton kéréseit, de a technikai igazgatót nem ő rúgatta ki

-

Az idei szezon elején Lewis Hamilton frusztrálttá vált, amiért a Mercedes nem tette meg, amiket kért, de utána sokkal jobban tudta kezelni a gyenge szereplést, mint egy évvel korábban. A technikai igazgató elmozdításában pedig elmondása szerint nem játszott szerepet.

Lewis Hamilton az Abu-dzabi Nagydíjon hosszabb sajtóbeszélgetésen vett részt az arra meghívott médiumokkal, amely során több témában is részletesen nyilatkozott. A hétszeres világbajnok beszélt például arról, hogy akár hirtelen is visszavonulhat majd, ami után eltűnik a föld színéről, de kifejtette azt is, hogy miként tudta már az idén februárban, hogy zsinórban a második évük sem lesz sikerek, és hogy volt-e szerepe a kudarcok miatt előbb leváltott, majd a Mercedest is elhagyó Mike Elliott távozásában.

Miután a Mercedes a 2023-as autójával annak ellenére is kitartott a már 2022-ben is csak általa alkalmazott keskeny oldalszekrényes koncepció mellett, hogy Hamilton szerint azt már az idei évre kukázni kellett volna, a hétszeres világbajnoknak már a szezon előtti tesztet megelőzően voltak fenntartásai, majd amikor kipróbálta a W14-est, bebizonyosodtak a félelmei.

Mercedes W14, bemutató, Toto Wolff, Hywel Thomas, Mike Elliott, Lewis Hamilton, George Russell, Mick Schumacher
Itt még mindenki mosolygott / Fotó: Steve Etherington / Mercedes

„Emlékszem, hogy pontosan ugyanolyannak érződött [mint a 2022-es autó], ez pedig egyértelműen nem volt nagyszerű érzés. Igazán nagy reményeim voltak – idézi őt a BBC. – Februárban, amikor megnézzük, hogy milyen irányba is tart a kocsi, már egy kicsit nyugtalanabb voltam, mert az előző évben azt mondták nekem, hogy „a kocsi csodálatos, egyedi, senkinek sem lesz ehhez hasonló megoldása sem.« Aztán elmentünk az első tesztre…”

„Úgyhogy ezúttal kicsit óvatosabban hallgattam, és úgy voltam vele, hogy »majd meglátjuk.« Aztán a [2023-as] autónak is megvoltak ugyanazok a problémái, és akkor már tudtam, hogy hosszú évünk lesz” – ecsetelte, majd hozzáttette: „Biztos vagyok benne, hogy volt bennem frusztráció, mert kértem bizonyos változtatásokat, amelyek nem történtek meg.”

Lewis Hamilton, Mercedes, Bahrein, teszt
Nem azt várta, amit kapott / Fotó: Stephen Reuss

A kiábrándító kezdést elmondása szerint „nagy-nagy megbeszélések” követték a csapattal, miközben „senki sem tudta pontosan, hogy mi a probléma”, és „senki sem tudta, hogyan kellene kijavítani.”

„Az előző év tapasztalatai alapján belevetettem magam a dolgokba az azok mélyére ásása kapcsán, leültem a srácokkal, és sokkal jobb megbeszéléseink voltak. Képes voltam sokkal pozitívabb maradni a szezon során és azt mondani: »Ez hosszú szezon lesz, de ne adjuk fel, küzdjünk tovább azért, hogy kihozzuk a legtöbbet az autóból, legyen az elég bármire is.«”

„Szerintem az idei szezon előtt azt gondolták, hogy »Az alapok jók, csak tökéletesítenünk kell azokat«, de nem ez volt a helyzet. Ezért voltam frusztrált februárban, mert nem hajtották végre azokat a változtatásokat, amiket kértem. De az év elején nem feltétlenül mutatja nekünk az utat a Sarkcsillag, és tudjuk pontosan, hogy merre kell haladnunk. Cikkcakkban haladtunk, hogy odaérjünk, ahová akarunk. De időnként történik valami pozitív. Az ember azt mondja: »Oké, ennyi volt«, de az cél folyton mozgásban van, ami tipikus.”

Lewis Hamilton, Mercedes, Bahrein teszt
Már Bahreinben látszott, hogy a Mercedes rossz döntést hozott azzal, hogy kitartott a korábbi koncepció mellett / Fotó: LAT Images/Mercedes

A Mercedes kezét az idén (is) megkötötte a költségplafon, hiszen emiatt többé nem lehetséges az autó alapjaiban történő újratervezése a szezon közben. Ezért várniuk kell 2024-ig, de Hamilton úgy véli, hogy most már van „Sarkcsillagjuk”, ami az elmúlt két évben nem volt, viszont ettől még nem lesz egyenes az út a célig, és bár reménykedik, azért az elmúlt két év tapasztalatai miatt nem várja lélegzetvisszafojtva a W15-öst, miközben a csapaton is látja, hogy a W13-as és W14-es kudarca hatással volt az önbizalmukra.

„El tudják képzelni, hogy ők is idegesek túl nagy változtatást csinálni, mert mi van, ha a rossz irányba megyünk. Nagyobb céljaink vannak, mint korábban bármikor, mert hatalmas hátrányt kell ledolgoznunk. Ez pedig igazán nehézzé teszi a helyzetet” – mondta a hétszeres világbajnok.

A kudarcoknak ráadásul a csapaton belül is volt következménye, hiszen az idei szezon közben leváltották a pozíciójából a technikai igazgatónak 2021-ben kinevezett Mike Elliottot, a helyét pedig elődje, a technikai főigazgatói pozícióból technikai igazgatóvá visszavedlő James Allison vette át. Ezután Elliott lett az új technikai főigazgató, de októberben bejelentették, hogy távozik a Mercedestől.

Balhé a Mercedesnél – Wolff bizalma megrendülhetett, Hamilton dühös

Hamilton az Abu-Dzabiban tartott sajtóbeszélgetésen először beszélt arról, hogy neki és az ő kritikájának volt-e ebben szerepe. „Fontos, hogy az emberek tudják, nem voltam részese Mike távozásának. A mclarenes idők óta ismerem Mike-ot, nagyszerű kapcsolatom volt vele, és mindig csodáltam, mert annyira okos, és annyit tanultam tőle. Amikor az autóról kérdeztem, soha nem tudtam olyat kérdezni, amire ne lett volna válasza. Az ő pozíciójában levő embernek mindig nehéz dolga van, és gyakran rajta csattan az ostor, de ez együttes erőfeszítés, nem csak egy emberé. Sajnos talán a csapaton kívül vannak olyanok, akik azt mondják, ez egy ember hibája.”

Allison visszatérésének ugyanakkor örül, mert mint mondja, „Jamesben megvan a vezetői mentalitás, ő az élre fog állni kivont karddal és azt mondja majd, »Menjünk bele a tűzbe.«” Emellett Hamilton szerint Allison képes magabiztossá tenni az embereket, ezért nagyon örül annak, hogy ismét részt vesz az autó tervezésének napi munkájában.

Új párkapcsolata állt a Mercedes technikai igazgatójának háttérbe húzódása mögött

 

Friss