2024. április 29. 06:40

KezdőlapF1Önrombolásba ment át a Mercedes, miután alapjaiban rázta meg a sikertelenség

Önrombolásba ment át a Mercedes, miután alapjaiban rázta meg a sikertelenség

-

Mi a feladata a Forma-1-ben egy technikai igazgatónak? Hogyan próbálja meg visszavezetni a Mercedest a helyes útra a reaktivált mérnök? Ezekre a kérdésekre szolgált páratlanul alapos válasszal és nyújtott kivételes betekintést James Allison, a Mercedes technikai igazgatója.

Valószínűleg számos autósport-kedvelő, de még Forma-1-rajongó számára sem teljesen egyértelmű, hogy pontosan mi egy technikai igazgató feladata, és sokan úgy képzelhetik el ezt a szerepkört, mint egy olyan pozíciót, amelyet az istálló legnagyobb tudású mérnöke tölt be, akinek mindenre megvan a válasza. A valóság azonban nagyon más. Hogy mennyire, abba James Allison, a Mercedes ebbe a szerepkörbe az idei év során visszatérő technikai igazgatója nyújtott betekintést a Performance People podcastban.

„A szerepköröm valójában sokkal kevésbé technikai és sokkal jobban szól az emberekről, mint azt a legtöbben gondolnák. A csapat tele van nagyon képzett mérnökkel, akiknek nagyon nagy a tudása, ezért nekem senkinek nem kell tanítanom semmit, a legtöbb esetben pedig még akkor sem tudnék, ha szeretnék” – ecsetelte a korábban a Renault-nál és a Ferrarinál is dolgozó, a Mercedest 2017 óta erősítő mérnök.

Embertelenül bánt a feleségét gyászoló technikai igazgatóval a Ferrari, és ma is ennek a levét issza

„Ezért főként nem technikai a hozzájárulásom, ahogyan másnak sem, aki elég szerencsés ahhoz, hogy az én helyemben legyen. Az értékesebb hozzájárulás, amit valaki technikai igazgatóként nyújthat, az az, hogy meg tudjuk-e találni magunkban azt, hogy olyan módon dolgozzunk, amely lehetővé teszi az összes technikai készség hatékony hasznosítását.”

„Amikor egy csapat nagyon magas szinten teljesít igen sok éven át, majd bármilyen okból kifolyólag visszaesik, az nagyon megzavarja. Nagyon kényelmetlen hirtelen azt érezni, hogy a stopperóra valósága által alapjaiban rázkódott meg az, amit korábban saját magadról csoportként éreztél, és legyőzött egy másik csapat.”

A 2014 és 2021 között 8 konstruktőri és 7 egyéni világbajnoki címet nyerő Mercedesszel ez 2022-ben történt meg, hiszen azok után, hogy 2021-ben mindkét vb-címért harcban voltak, tavaly már csak egy futamot nyertek.

„Ez megtépázza egy szervezet magabiztosságát, és sok rövid távú céllal kapcsolatos nyomást helyez egy olyan vállalatra, amely ahhoz volt hozzászokva, hogy nagyobb távlatokban gondolkodik – mutatott rá az 55 esztendős szakember. – Az autó gyenge, az eredmények rosszak és javulniuk kell, az ezirányú felhívás pedig nagyon hangos, ami teljesen természetes, de akkor is hangos.”

A Mercedes nem teljesítette Hamilton kéréseit, de a technikai igazgatót nem ő rúgatta ki

„Ez cselekvésre sarkallja az embereket, de ez a cselekvés történhet úgy, hogy a vállalaton belüli részlegek – az aerodinamika, járműdinamika, tervezőiroda és a szükséges specializációk, amelyek együtt dolgoznak azért, hogy jó autót hozzanak létre – szétszóródnak a saját 4-5-6 sarkukba, hogy megtegyék, amit lehet, vagy a saját módjukkal hozzájáruljanak ahhoz, amiről azt gondolják, hogy a legjobb. Mindezt pedig az a nagyon hangos felhívás vezérli, hogy az autónak fejlődnie kell.”

„És ha nem vigyázol, akkor ezek a részlegek abbahagyhatják az egymás közötti kommunikációt, mert mindannyian leszegett fejjel próbálják rendbehozni, amit a saját részüknek tartanak a világ jobb hellyé változtatásából. Valószínűleg a legrombolóbb mód, amibe beleestünk ez alatt a nehéz időszak alatt, miután a korona először lecsúszott a fejünkről, az az, hogy jobban feldarabolódtunk, mint kellett volna. És nem azért, mert bárkinek megromlott volna a kapcsolata bárkivel, szó sincs erről. Valójában ennek a helynek a szelleme, figyelembe véve a nyomást, ami alatt van, elképesztően szilárd.”

„De mindenkinek a természetes törekvése arra, hogy hozzájáruljon a talpra álláshoz, kicsit töredezetté vált, így azt mondanám, hogy ha bármilyen pozitív hatásom is van, az az, hogy próbálom ezt az egészet újra összehozni. Megpróbálom elérni, hogy a vezető mérnökök, akik a főbb divíziókat vezetik a cégben, többet beszéljenek egymással, próbáljanak levenni a vállukról némi azonnali terhet, és csak tompítsák el a kiabálást, ami az autóból jön, és koncentráljanak a munkánk koordinálására, mert ha ezt tesszük, a világ fejlődni fog, és az autóból jövő hangok maguktól le fognak csillapodni.”

Andrew Shovlin, Mercedes
Andrew Shovlin a Mercedes egyik kulcsembere, de neki is kell az iránymutatás / Fotó: LAT Images

„Főként ezzel foglalkozom, mióta visszatértem a technikai igazgató szerepkörébe. Ennek semmi köze anyákhoz, csavarokhoz, rugókhoz, lengéscsillapítókhoz, szárnyakhoz vagy padlólemezekhez. Ezek az emberekkel kapcsolatos dolgok, amelyek egyre fontosabbá és fontosabbá válnak, ahogy az ember egyre feljebb kerül a táplálékláncban és egyre szerencsésebb amiatt, hogy milyen szerepet bíznak rá a vállalatnál.”

Allison ezután példát is mondott arra, hogy miként végzi a gyakorlatban ezt a munkát.

„Azokkal az emberekkel, akik az ujjukat a cég fontos részein tartják, szóval Shov [Andrew Shovlin], aki minden versenyzéssel kapcsolatos dolgot felügyel, Loic [Serra], aki a járműdinamikáért felel, John Owen, aki a tervezőirodát viszi, Jarrod Murphy, aki mindenért felel, ami aerodinamika, és más nevek, mint Riccardo Musconi [teljesítményigazgató], én ezeket a fontos embereket hozom össze és felteszek nekik néhány kérdést, amelyekre csak akkor lehet válaszolni, ha eltöltenek egy kis időt azzal, hogy beszélnek egymással. Az pedig, hogy ezután időt fordítanak az egymással beszélgetésre, automatikusan azt jelenti, hogy egyesítik erőiket egy közös megegyezésen alapuló tevékenységi programban, hogy megkapják a válaszokat.”

„Innen már nem tart soká, hogy az emberek újra rászokjanak arra, hogy egymásra támaszkodjanak ahelyett, hogy külön dolgoznak, mert így valójában sokkal szórakoztatóbb. Úgyhogy én nem jövök és azt mondom, hogy »Nos, 3 milliméterrel lejjebb kell engednünk az autót, a rugóknak pedig ezt és ezt kell csinálnia«, mert azt tudjuk, hogy ezt miként érjük el, mivel ez olyan embereket igényel, akik mélyen benne vannak a részletekben, akik erőforrások az olyan rangidős emberek hálója alatt, akikről az imént beszéltem.”

„A mérnöki szobákban dolgozó embereknek a saját vezetőiknek kell megadni a magabiztosságot, hogy olyan területeken dolgozzanak, amelyek talán segítenek, és mindezt olyan módon tegyék, hogy ez az egész vállalaton belül kapcsolódjon.”

Allison hét hónappal ezelőtt váltotta le az azóta a Mercedestől is távozó Mike Elliottot, és ragadta magához ismét a gyeplőt, ami ahhoz természetesen kevés volt, hogy a 2023-as szezonban jelentős változás következzen be, de az már jó fokmérője lesz a munkája hatékonyságának, hogy 2024-ben miként fog szerepelni a csapat.

Friss