2024. április 29. 03:36

KezdőlapF1Hiába a drasztikus lépés a Mercedestől, ennek az évnek alighanem így is...

Hiába a drasztikus lépés a Mercedestől, ennek az évnek alighanem így is lőttek

-

A Mercedes a napokban komoly változtatást hajtott végre a technikai stábjában, de ezek már inkább a következő szezonnak szólnak.

Miután tagadta az ezzel kapcsolatban felröppenő pletykákat, kiderült, hogy azoknak mégis volt alapja, hiszen a Mercedes a minap bejelentette: visszahozza az utóbbi években technikai főigazgatóként tevékenykedő, javarészt az F1-en kívüli projektekkel foglalkozó James Allisont a technikai igazgatói pozícióba. Az 55 esztendős szakember 2017 és 2021 között töltötte be ezt a szerepkört, most pedig utódját, Mike Elliottot váltja, aki átveszi a technikai főigazgatói posztot, és inkább a hosszabb távú célokra, elsősorban a 2026-os szabályváltozásokra koncentrál majd.

James Allison, Mercedes
James Allisontól várják, hogy visszavezesse őket a győztes útra  Fotó: LAT Images

Elhamarkodott lenne ugyanakkor azt gondolni, hogy Allison visszatérésével a Mercedes megmentheti az idei szezonját, és akár még a világbajnoki címért is harcolhat a Red Bull-lal, mint ahogyan nem is ezzel a céllal hozták vissza őt a korábbi pozíciójába. Allison feladata inkább az lesz, hogy – az idei autó fejlesztésének koordinálása mellett – olyan irányba állítsa a 2024-es autó még kezdeti fázisban járó projektjét, hogy a Mercedes jövőre ismét a győzelmekért küzdhessen.

A W14-es koncepciója ugyanis – mint azt a csapat már több ízben beismerte – elhibázott, miként az volt a tavaly használt W13-asé is, a Mercedes erre azonban túl későn ébredt rá, mert a 2022-es szezon nagy részét azzal töltötte, hogy megoldást találjon a pattogásra. A W14-esen alkalmazott, pattogást megszüntető mechanikai változtatásoktól azt remélték, hogy az egész koncepció elkezd majd működni tőlük, de mint kiderült, aerodinamikai korlátai is vannak a minimális oldalszekrényeket felvonultató kialakításnak.

Ezt a Mercedes már az idei szezon kezdete előtt felismerte, és kénytelen volt belátni, hogy a szimulációik végig félrevezették őket a szabályváltozások óta, de már ez is túl késő volt ahhoz, hogy gyökeresen változtassanak az idei autón. Így ez már csak a jövő évi, W15-ös (?) modellel történhet meg, amely várhatóan teljes mértékben szakít a jelenlegi koncepcióval, és alighanem a Red Bull útját járja majd.

Lewis Hamilton, Mercedes, Max Verstappen, Red Bull, Szaúd-arábiai Nagydíj
„Elredbullosodik” a Mercedes?  Fotó: Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool

Eközben azért persze az idei versenygépet is fejleszti majd a csapat, de már az előre, még Mike Elliott felügyelete alatt meghatározott irány szerint. Így hamarosan jönni fog egy új, a minimalista dizájnnal szakító oldalszekrény (ezt már az idei autóbemutató előtt elkezdték tervezni), illetve egy sor egyéb aerodinamikai változtatás is. Ezek valószínűleg leginkább a padlólemezt fogják érinteni, az istálló az év elején ugyanis rájött, hogy a W13-as problémái miatt túlságosan konzervatív volt a W14-es hasmagasságával, amelyet az új padlólemez-szabályokkal kiegészülve jóval alacsonyabb tartományban is lehet használni.

Ám mivel egy autó teljes aerodinamikai térképének meghatározása az előre belőtt működési tartományra történik, nem elég szimplán csak lejjebb engedni a kocsit, hanem az optimális eredményhez egy sor aerodinamikai változtatást is végre kell hajtani. Mindez együttesen versenyképesebbé teheti a Mercedest – miközben persze a többiek sem fognak tétlenkedni –, ám, ha így is lesz, az még nem Allison hatását fogja mutatni.

Friss