back to top
2024. május 12. 09:00

KezdőlapF1Lauda balesete óta először ment F1-es autó a Zöld Pokolban, pilótája félt,...

Lauda balesete óta először ment F1-es autó a Zöld Pokolban, pilótája félt, hogy a fák között végzi

-

17 évvel ezelőtt tért vissza a Forma–1 a Nürburgringre három bemutatókör erejéig. Nick Heidfeld azóta is örök élménynek tartja azt a napot, még úgy is, hogy az egyik szakasztól kifejezetten rettegett.

Niki Lauda 1976. augusztus 1-én szenvedett kis híján halálos balesetet a Német Nagydíjon, amelyet a Nürburgring Nordschleifén rendeztek. A pályát sokan már előtte is veszélyesnek tartották, és a kor biztonsági feltételeit figyelembe véve el lehet képzelni, hogy ez mit jelentett. Ezután pedig a sportág is belátta, hogy a pálya alkalmatlanná vált a versenyzésre, így az volt az utolsó F1-es futam a több mint 20 kilométeres nyomvonalon.

Sőt, sokáig egyetlen Forma–1-es autó sem gurult pályára a Zöld Pokolnak is nevezett aszfaltcsíkon. 30 évvel és szűk 9 hónappal Lauda bukása után, 2007. április 28-án, napra pontosan 17 esztendővel ezelőtt azonban megtört a jég: Nick Heidfeld egy bemutató keretében pályára vitte a BMW F1.06-ost. A német versenyző már akkor lelkesen számolt be az élményről, amelyet a három kör adott neki.

Ez egyszerűen hihetetlen volt – nyilatkozta utána. – Mielőtt elindultam, gondoltam, hogy nagyszerű lesz vezetni a Nordschleifén, de ez még annál is jobb volt, amire számítottam. Ez a versenypálya a legjobb a világon. Nagyon szerettem volna kiüríteni a tankot. Rendkívül különleges pillanat volt, amikor a Nordschleife irányába elhagytam a nagydíjon használt pályát. A Bergwerk-szakasz és a Döttinger Höhe nagyon lesokkolt. Soha nem fogom elfelejteni a mai napot, amíg élek. Egy újabb különleges élmény csatlakozott a sok fantasztikus gyerekkori emlékhez és a versenyzésben elért sikerhez.”

Persze a pályát nem véletlenül tartják a mai napig rendkívül veszélyesnek, és Heidfeld sem volt nyugodt, mielőtt autóba ült. A Az F1-es pályafutását később tizenhárom dobogóval záró versenyző egy szakasztól különösen tartott. Végül azonban nem történt semmi baj, és még évekkel később is jó szívvel emlékezett vissza a menetre.

Fantasztikus volt, elképesztő élmény – idézte fel 2020-ban a ’Beyond The Grid’ podcastban. – Annak ellenére, hogy annyi éven át vezettem a Forma–1-ben, ez egy kiemelkedő pillanat volt a pályafutásomban. Korábban azt gondoltam, hogy a Nordschleife nem alkalmas egy Forma–1-es autó számára, de ez nem így volt. Az egyetlen hely, amely miatt kicsit aggódtam, az, ahol a GT-autók néha felrepülnek. A Forma–1-es kocsik végsebessége több, mint háromszáz kilométer per óra. Minden leszorítóerő ellenére ezen a helyen féltem, mert nem akartam, hogy a fák között végezzem, és ne térjek vissza a bokszba. Az összes többi szakaszon kicsit megnyomtam.”

Persze azért nem ment a maximumon, sőt, a fotósok kedvéért többször is lelassított, így a 8:34 másodperces ideje nem reprezentatív. Ráadásul nem a futamhétvégéken használt abroncsokon, hanem demógumikon ment. Heidfeld számára egyébként nem volt ismeretlen a vonalvezetés, ugyanis a virtuális világban, egészen pontosan a Gran Turismo nevű videójátékban sokszor vezetett rajta.

„Pilótaként természetesen ambiciózus voltam, és a lehető legjobb köridőt akartam elérni – emlékezett vissza. – Legtöbbször fél kör után már lementem az ívről, és újrakezdtem az elejéről. Ezért tudtam, hogy a pálya utolsó része nem jó. A Forma–BMW-vel is vezethettem néhány kört, de ez sem segített, annak csak száznegyven lóerő a teljesítménye.”

Heidfeld azt is elárulta, hogy nem ő volt az egyetlen, aki nem volt nyugodt. A csapatvezetőkben ilyenkor valamilyen szinten benne van a félsz, nehogy túlságosan elszaladjon a ló a pilótával, és valami olyat csináljon, amivel kárt tesz az autóban, ne adj’ isten magában. Így volt ezzel a BMW akkori motorsport-igazgatója is.

„Előtte az egész csapat úgy gondolta, hogy jó ötlet, marketingszempontból nagyszerű, és szórakoztató – fogalmazott Heidfeld. – Azonban, minél közelebb volt az időpont, annál gyakrabban hívott fel Mario Theissen. Két-három héttel előtte minden második napon felhívott, hogy elmondja, ne csináljak semmi őrültséget, és ne törjem össze az autót.”

Friss